Kjøpte denne i dag jeg. Kjempefornøyd egentlig, den satt bra! Herlig å greie meg med str M. MEN den er hvit. Det er et kombinert selskap, pappa blir 60 og skal gifte seg med damen. Jeg tror ikke hun skal ha hvit brudekjole, hun sa i alle fall at det er for unge jenter da jeg spurte. Ok at jeg har på meg denne?
Jeg synes absolutt at du kan ha den, hvit eller ikke! Ikke skal bruden ha hvitt og ikke er det kirkebryllup og ikke er det så veldig formellt! Gå for den, supernydelig kjole!
Nydelig kjole, men synes bruden skal ha førstevalg på hvit kjole uansett :) Eldre og voksen trenger ikke være det samme :lol: jeg har en far som er 55, men langt i fra voksen.
Uansett tro så vil bruden opptre som den hvite uskyldige.. Med mindre det er noe tvert imot inblandet.. Før i tiden var bruder svarte.. Poenget er at gjester skal ALDRI være kledd i farger som kan avglanse bruden....
Syns den var kjempefint. Kanskje du kan bryte opp med sko, smykker, belte, sjal eller noe i en/flere andre farge(r). Sånn at du ikke blir gjennomført hvit, men hvit og burgunderrød/isblå/sommergul. Jeg gikk i svart kjole i bryllup selv om jeg hørte at man aldri skulle gå med svart i bryllup. Men jeg spurte bruden om det var greit da!
Syns den var super jeg, hadde valgt den til bryllup jeg da, hva med å ha farget tilbehør til, smykker og tight i en farge, så blir det ikke sånn hvit, hvit. Var nydelig foresten- vil gjerne ha. Hvor er den kjøpt
Skal en ikke gå i svart i bryllup :S
Jeg giftet meg i svart og gikk i svart kjole i ett vennepar av meg sitt...
Men jeg syns kjolen var kjempe flott, og jeg hadde gått i den om bruden ikke skal gå i hvitt...men jeg bryter jo tydeligvis alt av tradisjoner uten å vite det :D
Hvitt, svart og rødt er jo tradisjonelle "fy"-farger i bryllup. Men om du får brudens godkjennelse ser jeg virkelig ikke noe problem med det, det var en nydelig kjole!
Stemmer i med de som foreslår å bryte den opp med farger på tilbehør :ja: Dessuten så er den kort, jeg synes det hadde vært annedledes om det hadde vært en lang selskapskjole.
Jeg er ikke så veldig inn i disse reglene, har hatt på meg hvit kjole i bryllup før :rodme: Men det var masse blå blomster på den, håper ikke bruden ble støtt av det...
Jeg ville hørt hva bruden synes, jeg. Å bryte opp det hvite med fargerikt tilbehør høres ut som en god ide, og vil nok gi et annet bilde enn en helt hvit kjole. Et tynt sjal over skuldrene, fargerike smykker etc. kan gjøre at det hvite ikke blir så "hvitt".
LOL Enig! Eller legg på enda mer!! Som lavkarber kan man utvide grenser:D
[color=darkgreen][/color]
Dette var en desidert vakker sommerkjole. Kan brukes i alle sommerselskaper uten å danke ut bruden. Min mening da:ja:
Jeg hadde hvitt/lyst antrekk i faren min sitt bryllup for noen år siden. Spurte bruden først og det var helt ok. Hun hadde også noe lyst (husker ikke fargene), men det ble ikke rart i det hele tatt. Vi hadde helt forskjellig antrekk og det var ikke noe stivt bryllup.
Jeg er helt uenig i at dette er en fast regel. Den skikken med hvit brudekjole er for øvrig ikke særlig gammel, og hvorfor skal man følge akkurat den tradisjonen, som ikke en gang er norsk?
Men man bør selvsagt ta hensyn, og det er sikkert noen som blir støtt av det, så det er jo lurt å spørre. Selv kunne jeg godt tenke meg rød brudekjole (det hadde moren min, egensydd rød fløyelskjole), og det hadde vært herlig om alle gjestene var i lyse farger, som på et Skagenmaleri av Krøyer!
Javisst er kjolen nydelig, men jeg er enig med Kanutten her: det er enkelte regler man bare respekterer, og ikke trenger å mene så mye om. Dette er en av disse: Uansett hva bruden kler seg i og uavhengig av hennes alder (!) så kler man seg ikke i hvitt i et bryllup. Sånn er det bare... :p
Ja nå har jeg spurt og fått klarsignal. Bruden skal IKKE ha hvit kjole! :D Så da slipper jeg å bytte! ;)
Moro å høre så mange forskjellige meninger! Jeg vet at man ikke skal gå i hvit kjole i bryllup, men da tenker jeg bryllup BRYLLUP som i kirke og ordentlig fest osv. Her er det hovedsakelig pappa sin fest, at de skulle gifte seg ble annonsert for bare noen uker siden. Ikke skal vi være med til byfogden og sånn..så det er litt annerledes. Dessuten, sa svigermor, en dame på nesten 60 år som gifter seg bør ikke ha hvit kjole. :p
Er helt enig med dere som sier at det er lurt å bruke forskjellige farger/tilbehør til kjolen, så det skal jeg gjøre!
Og JA den er kjøpt på Bik Bok! :D ( Tenk at JEG kjøpte kjole på Bik Bok! Som før bare kunne drømme om å kjøpe klær slike steder...og tenk at jeg ikke trengte å kjøp den største størrelsen engang!!)
Da lever vi nok i forskjellige verdener! Og med mindre det er en naturlov, så er det ikke noe som heter "sånn er det bare". Jeg er ingen tilhenger av regler som blir fulgt bare fordi noen tilfeldige mennesker en gang fant på at sånn skal det være, hvorfor skal man respektere det?
skal selv stå hvit brud, så Der er hvit kjole på gjestene FY-FY, MEN hadde vi gått til fogden, og "bare" skulle hatt festen senere( er jo ikke bare da^^), så tror jeg for min egen del at gjestene kunne kommet i hvitt,svart, rødt eller akkurat hva de ville selv ^^
Så jeg tror, gå med den utrolig nydelige hvite kjolen, og storkos deg :D
Jeg giftet meg hos fogden, og hadde gullfarget kjole som var sydd av meg, og siden dette var på sommeren kom flere av damene i hvite, fine sommerkjoler. Denne kjolen var kjempefin, og som de andre sier, du kan jo bryte det hvite med litt farger :)
Når du kjenner at du må spørre ville det blinket et par varselslamper allerede der for min del :)
Hvit er brudens farge i et bryllup. Bruden bestemmer ofte hva forloveren skal gå i og hvis forloveren er kledt i hvit kan dette ikke sammenliknes med at andre gjester tropper opp i hvit.
Til sist så er det jo du som kjenner best din familie og vet best hvor mye de eventuelt bryr seg om denne typen ting hvis du skulle ende opp med å gå med denne kjolen.
Jeg giftet meg i sort kjole :p Har alltid gitt katta i sånne bryllupsregler, men passer alltid på å forhøre meg om hva brudeparet mener dersom jeg har tenkt å bryte de tradisjonelle reglene (jeg kommer aldri til å gå i hvitt fordi det er ret og slett ikke meg, men har troppet opp i sort etter å ha forsikret meg om at det er greit).
Hvorfor ikke bare spørrre brudeparet?
Det er selvsagt ingen naturlover som styrer hva som er skikk og bruk i samfunnet. Dette er i forandring, dette er på grunn av individualisering av samfunnet som medfører at gamle tradisjoner ikke blir fulgt lengre. I den grad slike regler er uforenlige med et moderne samfunn, er det fornuftig å stille spørsmål ved disse, men enkelte tradisjoner mener jeg allikevel det er grunn til å respektere og holde på i steden for å sette sine egne behov foran. Dette synes jeg er et godt eksempel, jeg ville derfor ikke ha kledt meg i "brudehvitt" selv om bruden skulle bære andre farger.
Men jeg håper selvsagt at det blir et hyggelig bryllup!
Setter jeg virkelig mine behov FORAN brudens når jeg har spurt henne, hun skal ikke ha hvit kjole og mener det er greit? :p Jeg er HELT enig i at man ikke skal gå i hvitt i tradisjonelle bryllup, men det må gå an å slakke på reglene noen ganger. ;)
Dette med å bære uskyldshvitt stammer fra en tid bruden faktisk var uskyld. Og man skulle ikke konkurrere med brudens renhet. Nå når mange bruder, og spesielt denne, er langt ifra uskyldige, så blir det jo litt rart at INGEN skal få gå med hvite kjoler bare på grunn av en gammel regel. Forutsatt at bruden syns det er greit så klart.
Nuvel. Jeg har tenkt beige sko, lys strømpebukse, solgult sjal og ravsmykker til. Lyst på noe blomsterpynt i håret, men der er jeg heelt novise, så det tror jeg ikke går.
For dere som er interesserte i den historiske tradisjon ved fargen på brudekjoler:
Den første beskrivelsen av en hvit brudekjole går tilbake til 1406 da danske Erik av Pommeren giftet seg med prinsesse Philippa av England, og hvitt har for mange kulturer vært symbol for renhet, uskuldighet, hellighet og glede. Hvitt ble motefarge på slutten av 1700 tallet og empiretiden. Likevel er det bevart en rekke kulørte brudekjoler, og valget var ofte av praktisk og økonomisk årsaker. ”Etterbruken” for en hvit kjole var noe mindre enn for en kulørt kjole, som kvinnen kunne benytte videre som selskapskjole i mange år etter bryllupet.
Sorte brudekjoler dukket her i landet opp på midten av 1800-tallet, og i enkelte områder levde tradisjonen fram mot 1940-årene. Det hvite brudekjolen har beholdt sin popularitet, kanskje fordi den har en forankring i historien, en forankring det moderne mennesket søker, og ikke minst fordi den hvitkledde bruden fremdeles er vår tids fremste symbol på romantikken.
I senere år er det vanlig med fargerike brudekjoler da mange som gifter seg på på nytt finner det mer passende, selv om det vel er sjelden at "førstegangsbruder" er gode kandidater på uskyld...
Men det er vel kanskje romantikken som gjør at folk fortsatt gifter seg?
Jeg tror rett og slett at det er "gammeldags" med en der greia om at kun bruden kan gå i hvitt.
Vår datter giftet seg for et år siden og tre av gjestene hadde hvite kjoler, jeg kom ikke på at det ikke skulle være ok, de var nydelig både bruden og de tre gjestene i hvitt. Gjestene hadde ikke fotside kjoler og kjolene lignet ikke brudekjoler i det hele tatt.
Den kjolen er jo aldeles nydelig, jeg ville absolutt brukt den i bryllupet!
Jeg var i et bryllup der bruden sin tante hadde hvit kjole og rosa sjal til, hun gikk rundt hele kvelden og sa at hun hadde fått lov av bruden.
Så, nei- jeg hadde ikke gått med den. Spar den til en fin sommerkveld:)
Basics: Interessant lesning. Gjelder det Europa generelt? Jeg tenkte at i Norge var det gjerne folkedrakter som gjaldt..?
Perleblomsten: Hehe, jeg har ingen planer om å gjøre det. Kjenner jeg dem rett så gir de blaffen. De kommer nok til å bli mer arge på min mann, som overhodet ikke har tenkt å ha på seg verken penbukse, skjorte eller slips. Pappa tvang på han slips den dagen vi giftet oss. :p Men det er ingen dresskode da, så han gjør jo i utgangspunktet som han vil...
Ja dette var moten i Europa. Fra første halvdel av 1900-tallet oppsto en tradisjon (opprinnelig ut fra fra folkedrakter fra 1700 og 1800-tallet, brukt av bondestanden) med bunader eller såkalte festdrakter. I tiden mellom 1930- og 1950-tallet ble det gradvis vanlig å bruke bunad som klesdrakt ved feiring av høytidsdager; for eksempel nasjonaldagen eller bryllup. Norge skiller seg ut i forhold til andre europeiske land ved at den nasjonalromantiske interessen for folkedrakter og «bondekultur» fikk et mer varig gjennomslag enn ellers i Europa.
Herlighet for en nydelig kjole! Beklager, men jeg er desverre nødt til å være litt copycat. I morgen drar jeg på jakt etter denne! :D Hva kostet den?
Jeg sier som mange andre her, bruk kjolen, særlig hvis bruden mener det er greit, men den kjolen blir uansett løftet et par hakk til dersom du legger til en sterk og sommerlig farge!
Regret: Den kostet 400, løp og kjøp ;) De hadde et par andre nydelige kjoler der også, lurer rett og slett på å reise på Bik Bok igjen jeg. (Særlig siden jeg har fått litt mer bursdagspenger.)
Det gikk forresten supert! KUnne ikke gått bedre. Jeg hadde et gult sjal til, et sjal som går fra litt sånn lys okergul til nesten hvitt fra den ene kanten til den andre. Draperte det greit over skuldrene. Men ellers var kjolen såpass kort som dere sier, og det var overhodet ingen som kommenterte hvit kjole. Fikk så mange kommentarer på vektnedgangen min at jeg ble rent flau, mange av de har ikke sett meg på mange år og da var jeg jo rundt 100 kg. 30 kg lettere nå, så det er stor forskjell.
Datteren til bruden hadde også på seg en hvit sommerkjole, og ikkeno tilbehør der. Jeg tror folk er såpass moderne nå at man bryr seg ikke om sånt lenger. Så lenge ingen kommer i en BRUDEkjole så er det vel greit. Bruden hadde en fotsid, blå romerskinspirert kjole med florlett sjal på skuldrene, og hun var SÅ fin, hadde vært hos frisøren og brudepyntet seg. Og nydelig bukett, ballformet med dyprøde roser. Talen jeg holdt var vellykket, pappa gråt og begge hadde mange klemmer og varme ord å komme med etterpå, og mange kom med ros. Uventet, jeg hadde aldri i verden trodd det. Og ble veldig flau, syns det var vanskelig å vite hva jeg skulle si! :p
Takk for alle tilbakemeldinger og råd i denne tråden og i taletråden, dere har vært til stor hjelp og støtte for nervøse meg. TAKK!! Skulle ha grønnprikket dere alle sammen men jeg kjenner det er litt mye jobb. ;)
Jeg har gått i svart i flere brylluper... Visste ikke at det var fyfy. Ikke en sjel som har kommentert fargen i bryllupene heller... Så jeg tror ikke det er mange som bryr seg om fargene lenger altså.
Man trenger da ikke farger for å være fin og selskapelig? Jeg synes helsvart er helmax, jeg. Klassisk liksom. Har gått i helt svart mange ganger. Jeg hadde fotsid selskapelig kjole med "krystaller" og svarte blondeblomster i et bånd under puppene, med svart veske, svarte sko og "krystall"-smykke. Så ikke mye farger der akkurat. Og slik gikk jeg i tre brylluper den sommeren. Tok et bilde av kjolen nå. Fikk bare tatt ett bilde før kattungene ved foten min fant ut at det var gøy med fotside kjoler så siden jeg ikke ville at de skulle klatre i kjolen så ble det ikke flere bilder. Så det bildet får duge. Kjolen sitter ikke så forferdelig godt på meg nå siden den ble sydd inn til meg for ca 30 kg siden. Uten stroppene (jeg liker den best stroppeløs) så faller den nesten av. :snill:
Det der var en flott kjole, slett ingen begravelseskjole nei! Ser godt at den sitter løst! :D
Det er jo veldig vanlig at menn kler seg i svart til alle slags selskapelige anledninger, så hvorfor skal ikke damene kunne velge svart? Så lenge man dropper sørgesløret så burde det være ok :p
Hvis man skal være formelt korrekt i bryllup, bærer man verken hvitt, sort eller rødt. Hvitt fordi det er brudens farge, sort fordi det er en sørgefarge (i de vestlige land) og rødt fordi det er en farge som tar mye oppmerksomhet.
Men nå blir det jo stadig mer populært å arrangere mindre formelle og "korrekte" bryllup, og man ser i større grad at både brud og brudgom gjerne vil gå sine egne veier og vike litt fra disse tradisjonene. Jeg har selv aldri hatt på meg rødt eller sort i bryllup, men har sett andre gjøre det (og selv om JEG rynket litt på nesa av det, lot det ikke til at brudeparet brydde seg, og det er jo det som betyr noe ;)). Hvitt blir kanskje litt mer tvilsomt, ettersom de fleste bruder fremdeles velger hvit kjole, men det er selvsagt lov til å spørre dersom man er usikker. Spør heller en gang for mye enn en gang for lite, vær sikker på at brudeparet synes antrekket er greit, og så får andre gjester evt bare bli så sure som de gidder. :p
Hehe Vimsen. Vi glemte kameraet, og jeg tror ikke det ble tatt noen bilder av bare meg, bare typ gruppebilde hvor jeg sto bakerst osv. Men får se om jeg får knipset noe neste gang jeg tar den på :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.