Jeg maser og maser, men sånn er det vel å være ny innpå her? :D
Jeg registrerte meg på diett.no, låg inn dagsinntaket mitt, og slik såg det ut for en jente på 166cm, 72kg,29år med mål på 68kg:
fett: 37,19
karb: 10,81
protein: 28,78
kcal: 508
Under stod det : Goal - 1453..der datt jeg ut :confused: Mener de at jeg SKAL spise 1453 kcal for dagen, eller at jeg ikke bør spise mer enn det? ...om jeg ligger på 5-600 kcal for dagen, er det alt for lite? Er redd hjernen min sier takk for seg.....:eek: Må tilføre at 68kg er første mål....målet er 65 tilslutt, men vil ikke rase ned i vekt. Vil la kroppen gi det tid, slik at det er lettere og holde seg til den vekten (om jeg er flink og kommer meg dit da)
Ja.... dette er aaaaaaaalt for lite. Skjønner ikke at du orker å stå oppreist jeg (greit, man kan klare det en stund). Når du ligger stille og bare puster har du nok et basisforbruk på rundt 1500 kcal. Altså målet ditt.
Nå tar ikke diett.no med i beregningen at du på lavkarbo har en høyere forbrenning enn på "vanlig" kosthold.... ei heller regner jeg med at den tar hensyn til ditt aktivitetsnivå. Så du bør nok sikte på rundt 1500.
Søren og..det var det jeg var redd for :( Problemet er at jeg holder meg mett på dette. Trodde ikke jeg skulle spise mer enn det kroppen ga beskjed om? Kanskje det kommer seg litt når kvalme og dårlig mage forsvinner..det er vel sånn i begynnelsen. Jeg skal bli flinkere, men jeg sliter litt med å forstå alt dette. Er ikke noen stor-spiser, så jeg orker ikke spise når jeg ikke vil ha mat:o
Jeg lager en omelett steikt i meieri smør med fløte, 6 egg, noen paprikastrimler, 2 cherrytomater, 5 skiver bacon, baconost og norvegia på kvelden, og dette kan fore meg gjennom hele neste dag. Trodde det var for mye....jeez
Hvordan spiste du før du begynte på lavkarbo? Det du spiser nå ansees for å være under sultegrensen. En såkallt "semi-starvation diet" (som bl.a. fetthateren Ancel Keys prøvde å bruke på sine testgrupper) har mellom 800-1200 kcal pr. dag.
Hvis du har spist utrolig lite mat før, så vil nok den fete maten virke temmelig mettende til å begynne med..... men ved å spise så få kalorier over tid kan du faktisk skade forbrenningen (og kroppen din generelt) permanent.
Jeg skjønner at det kan være vanskelig å få i seg nok når man er litt småkvalm... men prøv å øke sakte men sikkert. Jeg er nå ferdigslanka, er like høy som deg, men veier mindre enn deg. Riktignok har jeg mer muskler, men jeg har en MINIMUMSBEHOV om jeg ikke gjør noe som helst på rundt 1600 kcal om dagen. Det er bare for å vedlikeholde vitale funksjoner og for at kroppen ikke skal tære på seg selv.
Det er riktig at man sier at man skal spise når man er sulten og slutte når man er mett, men det er tydelig at din kropp er litt forvirra hvis den ikke vil ha i seg mer enn 500 kcal om dagen.
Jeg håper ikke jeg høres for krass ut her, men du må nok få i deg nesten det tredobbelte av hva du spiser nå for at kroppen din skal ha det godt.
Hei, Frøkendings! Jeg er også en sånn som virkelig ikke har sult, eller behov/ønske om mat, i overgangsperioden til ketogen kost. Det er helt normalt, og det blir bedre etter en liten stund, så det blir lettere å få et normalt og sunt energiinntak igjen. Ikke bry deg så mye om akkurat det diett.no sier, den kommer med en generell anbefaling uoppfordret. :rolleyes: Men 1500 kcal høres ganske normalt ut, for hva det er verd.
Spis det du orker, enn så lenge. Om du føler deg slapp og uvel - som betyr at du trenger mer mat - kanskje du klarer å spe på med noe lite og næringstett, feks noen oliven, nøtter, ostebiter, fløte i kaffe/te? Eller noen ruller pålegg (ost, kjøtt) rullet sammen - raskt og godt. :)
Oliven er godt (med fetaost inni..nam) Fløte får jeg i meg nesten hver eneste dag..godt på bær og i omelett :) Hva tror du om jeg baker noen rundstykker eller noe sånt? Jeg lurer på om det er det som er problemet..magen min vrir seg i kvalme bare jeg tenker på steikt mat! Tenker jeg på vannmelon derimot, så løper tennene i vann...er det sånn med deg og?
[color=#ff0000][/color]
Takk for svar :)
Gjør litt som 157cm sier... legg til litt her og litt der. Finn enkelte ting som du kan spise ekstra som vil øke kcal-mengden. Hun har noen gode tips der :)
Det kan jo være at sultsignalene dine ikke fungerer helt optimalt. Det er ikke noe hyggelig å tvinge i seg mat.... men prøv å øk sakte men sikkert. Magen din spesielt må få venne seg til den økte mengden.
Hehe, jeg vil mye heller ha en kotelett enn vannmelon. :p Men dette er også en overgangsgreie, altså. Det er lurt å venne seg til mye fett gradvis. Om man foretrekker "kjølig" mat kan avocado også være lurt.
Du kan jo godt prøve å bake noen lavkarborundstykker eller knekkebrød. Jeg anbefaler Nannahs knekkebrød, de er kjempegode!
Da blir det nannahs knekkebrød :D Tror nok jeg får i meg litt mer om jeg ikke må steike alt i meierismør...jeg er ikke vant til fett fra før av, så magen har slått seg helt vrang :rolleyes: Spiser jeg noe nå, løper jeg rett på do..ai ai ai ....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.