Var på helsekosten tidligere i dag og kjøpte en pose mandelmel. De hadde to forskjellige typer der en var passende for lavkarbo. Det pussige er at mandelmelet i den posen innholdt 8 gr karb pr 100 gr mel, mens det andre mandelmelet innholdt 3.7 gr karb pr 100 gr mel. Dama på helsekosten skjønte ingenting og sa at det mandelmelet med mindre karber er noe de bare tar inn i nødstilfeller. Men jeg kjøpte det melet da. Det var mindre karber og mye billigere. Merket er ATCO. Noen som har hørt om det? Er det mulig de har jukset på næringsinnholdet?
Jeg søkte på det, tror nok ikke det er jukset med næringsinnholdet - det beskrives som fullfett og er malte mandler med skall (og det bør oppbevares i kjøleskap etter åpning). Men det kan nok ha litt andre egenskaper enn det fettreduserte mandelmelet du får kjøpt fra funksjonellmat.
Hei,
det er vi (Funksjonell Mat) som selger begge disse typene mandelmel. Det som er merket ATCO er mandler fra California, og næringsinnholdet skal være korrekt.
Det andre melet er laget av økologiske mandler fra Spania hvor noe av fettet er tatt ut ved kaldpressing. Dette gjør at næringstoffene blir mer konsentrert, mer fiber og protein, og også noe mer karbohydrater. Men pga. fiberinnholdet suger dette melet mer væske og man trenger ikke bruke like mye av det.
Det økologiske mandelmelet har vært så populært at vi ikke klarer skaffe nok, derfor har vi tatt inn den andre varianten også, samt et hasselnøttmel.
Takk for svar, det var godt å "høre":) Da trenger jeg ikke ha dårlig samvittighet for alle mandelkjeksene jeg har puttet i meg:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.