< Tilbake til oversikten

Alkohol på diett/lavkarbo?

ettena88 sa for siden:

alkohol på lavkarbo, eller egentlig hvilken som helst diett er fyfy... sies det vertfall i mange artikkler. men er det virkelig det ? alle vil jo kose seg. jeg har personlig ingen problem med å kutte ut karbo når det kommer til mat, det er heller verre med den kosen jeg har med den god bok eller med venner/familie eller å gå på byen. Men hvordan opplever dere at alkohol påvirker dietten deres, som foreksempel lavkarbo? :)

Anitra sa for siden:

Jeg holdt meg unna alkohol den 1. mnd, etter det har jeg hatt det sånn av og til. Da har det vært fest, og jeg har blitt litt fortere full enn vanlig rett og slett. Tar etpar dager å komme i ketose igjen, iom at kroppen forbrenner ut alkoholen først. Vektnedgangen stopper også opp litt, gjerne en uke. Men alt dette er individuellt fra person til person. Nå til lørdag skal vi ha firmafest, og da skal jeg kose meg med øl faktisk! Jeg unner meg det av og til, iom at lavkarbo for meg er en livsstil og ikke en diett :)

Newstart sa for siden:

Vet om flere som stagnerer i vektnedgangen etter inntak av alkohol. Men man skal jo kose seg innimellom også da. Man kan jo drikke vin med lite sukker i og slike ting også så det ikke blir så veldig gale. :D
Men klart hvis du er hekta på å gå ned i vekt slik som meg ja da venta du litt hehe. Neida jeg har ikke prøvd alkohol enda, men har kjøpt meg vin med lite sukker i som jeg skal prøve nå i sommer. Har bare ikke lyst at vekta skal stoppe opp enda...

Newstart sa for siden:

Er veldig enig med deg. Av og til bør man unne seg slike ting sånn at det hele blir faktisk en livsstil.:)

Nerthus sa for siden:

Holder du deg til drinker med ren alkohol og sukkerfritt blandevann, viner med mindre karbo i (feks har tørr hvitvin mindre sukker enn søt), karboredusert øl om du ønsker og drikke det, så kan du drikke alkohol innimellom på lavkarbo. Siden det ikke er sukker som øker blodsukkeret, får man bare ofte en utsettelse av fettforbrenning fordi alkoholen forbrennes først.

Skaldeman sier at det kan lønne seg og komme halvveis til vektmålet sitt før man inntar slike ting som alkohol, men dette er jo et personlig valg man kan ta :)

sirib sa for siden:

Det viktigste er vel å finne noe som fungerer for en selv. Om en synes det er "drastisk" å droppe alkohol resten av livet, så ikke gjør det. Finn et kosthold/diett/"kall det hva du vil" som du vet er til å leve med.
Jeg tar meg en øl (LITE) til grillmaten og gjerne 5 om det er fest.

Cardio sa for siden:

Vodka+Fun light= 0 carbs om jeg husker rett? I tilfelle vodka+farris blir litt hardt:D

Carisma sa for siden:

Å lese bøker og henge med venner familie er veldig koselig uten å drikke alkohol også da... Kanskje mer faktisk!

Glorfinia sa for siden:

Jeg var på byen for et par helger siden, og klarte vel å tylle i meg nærmere to flasker vin. (Noe som forøvrig var mye mer enn nødvendig.) Men jeg holdt meg faktisk i ketose. Jeg gikk ikke noe særlig ned den påfølgende uka, men desto mer ned denne uka, uten at jeg kan si det nødvendigvis har noen direkte sammenheng.

Men det er altså fullt mulig å drikke alkohol om man vil det, dog hemmer det nok i de fleste tilfeller vektgangen noe. Mange tåler forresten mindre, det kan også være noe å tenke på.

Cardio sa for siden:

Jeg klarer ikke helt å gi slipp på alkoholen, reduserer mengden betraktelig, men jeg tror det er viktig å kunne ta seg noen drammer i helgene! Finnes endel typer som har lite eller ingen karbohydrater, som fks tørr hvitvin,vodka etc.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.