Iset sa for siden:
Lise!!
Summer sa for siden:
:D:D:D
mm:stortsmil
Bestillte dem ved siste bestilling fra Atkins! En eske med 15 pakker bestillte vi, de ble skremmende fort oppspist, og mot slutten var jeg liksom glad for at det var tomt..:snill:
---sukkeralkoholer------- need I say more?:cool:
Men nå er det en stund siden, så nå er jeg klar for en luftig omgang til snart....:p
Iset sa for siden:
Hehe jeg skal ta en bestilling til sommeren (feriepengene). Gru-gleder meg. Gruer meg til å sitte på do, men det er verdt det hahaha. MÅ jo smake på alt, særlig bountyen! :sikle:
Summer sa for siden:
Jeg slipper hvertfall sitte på do, jeg bare sprer litt godlukt...:snill: Men det var da voldsomt til "drittprat" det ble i denne nammetråden...:p
Iset sa for siden:
:fnise:
Nooria sa for siden:
Her i denne tråden vil jeg spørre om noe jeg har lurt på lenge: Hvor sunt/usunt er egentlig sukkeralkoholer.
Man snakker om at aspartam ikke er bra og at det f.eks kan ha sammenheng med hjernesvulst, men hva med sukkeralkoholer? Det er kunstig søtstoff det også eller?
Nille sa for siden:
Hvor sunt og usunt det er diskuteres. De lærdem strides.
Sukkeralkoholer er et samlebegrep (*) på kunstig søtstoff... Noen tåler det, noe tåler det ikke. Noen tåler det ene men ikke det andre. Jeg velger å bruke så lite som mulig, jeg tåler lite. Men jeg bruker lite fordi jeg anser det som usunt også.
(*) se MHMs svar ang sukkeralkoholer .... Sukkeralkoholer er ikke kunstige, men inngår allikevel i "samlebegrepet (kunstig) søtstoff som kan trekkes fra karbene".( - også fodi de har bivirkninger som også kunstig søtstoff har - de brukes også som bindemiddel for kunstig søtstoff som f.esk. Splenda). Dette for å skille de fra sukkerartene som ikke kan trekke fra ! Ikke helt nøyaktig, men.....
mabe sa for siden:
heiann lise og iset
hva snakker dere om her da mon tro...? sitter som et ??? jeg nå :(
boble sa for siden:
Er det lang leveringstid når man bestiller fra atkins.com?
Alfie sa for siden:
Nei - firefem virkedager eller no sånt. Kostbar frakt, de bruker fedex o.l.
Gratulerer med ny avatar!
Iset sa for siden:
Varene du kan kjøpe på [url]www.atkins.com[/url] :D
Masse digg!!!
Summer sa for siden:
Du må trykke på lenken hun har lagt inn:)MHM sa for siden:
Sukkeralkoholer er ikke kunstige. De finnes naturlig i frukt blant annet. Eksempler er maltitol, mannitol, xylitol, laktitol, sorbitol m. fl. Bjørkesøt er et søtningsmiddel som utvinnes fra bjørk, og er i realiteten xylitol = sukkeralkohol. Spørsmålet om hvor skadelig dette er, går kun på den enkeltes toleranse i tarmen. Kunstige søtstoff som aspartam, acesulfam K, sakkarin, cyklamat og sukralose er sterkt omdiskutert. Jeg tror det er negativt å innta dette i store mengder daglig, men gjør det selv (tab extra). Men alt med måte, og det gjelder jo også naturlige stoffer. Fluesopp for eksempel, er jo meget naturlig.... :rolleyes: :D
Nooria sa for siden:
Takk for at du kommer og setter det hele på plass for meg :D Jeg hadde nok en ide om at det var en vesens forskjell på f.eks aspartam og sukkeralkoholer.
Mener du at ingen prøver å påstå at man kan få hjernesvulst eller andre stygge greier av sukkeralkoholer? Er de forresten E-stoffer med E-stoff nummer?
MHM sa for siden:
Ingen påstår noe stygt om sukkeralkoholer nei. Annet enn diabetsforbundet da, som påstår at de øker blodsukkeret like mye som sukker, men det er det rene pølsevev. Jeg mener ganske sikkert at sukkeralkoholer ikke har E-nummer, da det kategoriseres som ingrediens og ikke tilsetningsstoff.
Angående aspartam og hjernesvulst: Bakgrunnen for det store mediestyret er en hovedfagsstudie fra NTNU i Trondheim for et par år tilbake. Der dyrket studentene hjerneceller fra musefoster i en dyrkningsskål på laboratoriet (in vitro). Da studentene sprøytet en aspartamoppløsning i skålen, økte delingshastigheten seg på hjernecellene.
MEN: Det er da vitterlig en stor forenkling fra musefoster-hjernecellene som fikk sprøytet aspartam rett på seg, til at mennesker skal få hjernesvulst når vi drikker/spiser det!
At noen er intolerante eller allergiske mot aspartam tror jeg helt sikkert. Som noen er intolerante eller allergiske mot andre stoffer i mat/drikke. Aspartam består jo tross alt av to aminosyrer (fenylalanin og asparaginsyre), koblet sammen med metanol. Det sees ingen økning i metanol-konsentrasjon i blod selv ved høyt inntak av aspartam. Husk at aspartam er ekstremt søtt, og det er mikroskopiske mengder i en falske brus f.eks.
Antakelig bringer forskningen oss nærmere et svar de nærmeste årene.
Og antakelig er det mye korrupsjon og tilbakeholding av informasjon her som i all annen forskning med store økonomiske motiver (farmasøytisk, kaffe, alkohol, sigaretter, narkotika, tilsetningsstoffer, sprøytemidler m.m.)
Iset sa for siden:
Jepp. I tillegg bruker de som regel doser som er hundre (og mer( ganger høyere enn det et menneske hadde KLART å få i seg i disse forsøkene!!! Det er jo helt vilt!! Aspartam er så utrolig mye søtere enn sukker, at det skal bare en nesten forsvinnende mengde til i en brusflaske.
Nooria sa for siden:
Jo men når man drikker mellom 1/2 og 1 L daglig - som man fort gjør fordi pepsi max og Tab Xtra er veldig vanedannende - så blir det etter vært hundre ganger så mange...... :rolleyes:
Jeg drikker litt i helgene men jeg er egentlig skeptisk.
Summer sa for siden:
Men jeg vil ikke ha tresprit i magen min....
Nooria sa for siden:
:confused:
Summer sa for siden:
Jeg har hørt at Aspartame blir omdannet til tresprit i tarmen.....:)
[color=Navy][/color]MHM sa for siden:
Tresprit = metanol, som aspartam inneholder. Ja, det er et poeng det Lise, at metanol kan ha irriterende effekt på mageslimhinnen. Men også der strides de lærde, om konsentrasjonen er stor nok til å påvirke slimhinnen. Jeg vil egentlig ikke drikke tab/aspartam, men jeg har det som neste prosjekt. Jeg har så mye å holde styr på nå - etablere vaner - at jeg er ikke motivert ennå. Kanskje også fordi jeg ikke er så skremt av aspartam... Men jeg støtter fullt ut de som lar den være.
Summer sa for siden:
Oi, der kom du samtidig som jeg endret innlegget mitt....
Ja, det er nok også forskjell på folk... Noen har mer sensitiv mage enn andre, også er det jo også et mengespørsmål og periodespørsmål... Litt av og til gjør nok ikke så mye..:)