< Tilbake til oversikten

Må man telle karber og sjekke fettprosent?

Peppa Gris sa for siden:

Jeg har droppet å legge inn maten min på diett.no en stund, jeg blir litt forstyrret i hodet av å veie og registrere. Nå har jeg ingen kontroll på kcal, prosenter, antall karber eller noe, og jeg lurer på om dette er trygt når man er i ketose?

Bør man sjekke for helsas skyld at man får i seg nok fett f. eks, eller kan man stole på at dersom man spiser sunn normal lavkarbomat så holder det?

kroi sa for siden:

Hei.

Det er vel ikke tallene på diett.no som er avgjørende, men det faktum at du går ned i vekt/cm og føler at kroppen fungerer bra. Kjenn etter hvordan du har det, det skal være indikasjon nok.

Lykke til :)

Dolsi sa for siden:

Gjør som deg jeg Peppa. Jeg bruker veier ingen ting for da får jeg bare sånne slanketanker.
Kommer langt med fornuften :)

Bytausa sa for siden:

Helt enig, selv om jeg registrerer alt nå for tiden. Det er fordi jeg ikke er kommet i gang med vektnedgang, og trenger denne oversikten for å eliminere eventuelle stoppere. Men etterhvert ser jeg for meg å få en rutine på det, så jeg ikke trenger å legge inn alt.
Stresser litt med tanken på at vi reiser på ferie snart (hvis det ikke 'løsner') for da tenker jeg at jeg 'må' ha med pc for å plotte alt :p

Bruker du ketostix da? De gir jo en viss pekepinn.

Lykke til :)

Trj sa for siden:

Trenger vel ikke å sjekke om du får i deg nok fett for helsas skyld, men kjenne etter hvorvidt du har krefter... Blir du slapp og kraftløs, får du i deg for lite fett. :D Slik praktisererer jeg det.

labaline sa for siden:

Du trenger ikke telle alt du spiser. Det kan være lurt i starten for å få seg en oversikt, men det er ikke nødvendig. Jeg gjorde det ikke i fjor sommer, gikk ned mye. Denne gangen talte jeg litt i starten for å få en peikepinn på hvor mye grønsaker jeg kan få i meg.

Peppa Gris sa for siden:

Ja, er slik jeg gjør det også.

Jeg tror jeg tåler ganske store mengder karbo uten å falle ut av ketose så jeg sjekker innimellom med stix, men det er ikke så ofte lengre.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.