Jeg har droppet å legge inn maten min på diett.no en stund, jeg blir litt forstyrret i hodet av å veie og registrere. Nå har jeg ingen kontroll på kcal, prosenter, antall karber eller noe, og jeg lurer på om dette er trygt når man er i ketose?
Bør man sjekke for helsas skyld at man får i seg nok fett f. eks, eller kan man stole på at dersom man spiser sunn normal lavkarbomat så holder det?
Det er vel ikke tallene på diett.no som er avgjørende, men det faktum at du går ned i vekt/cm og føler at kroppen fungerer bra. Kjenn etter hvordan du har det, det skal være indikasjon nok.
Helt enig, selv om jeg registrerer alt nå for tiden. Det er fordi jeg ikke er kommet i gang med vektnedgang, og trenger denne oversikten for å eliminere eventuelle stoppere. Men etterhvert ser jeg for meg å få en rutine på det, så jeg ikke trenger å legge inn alt.
Stresser litt med tanken på at vi reiser på ferie snart (hvis det ikke 'løsner') for da tenker jeg at jeg 'må' ha med pc for å plotte alt :p
Bruker du ketostix da? De gir jo en viss pekepinn.
Trenger vel ikke å sjekke om du får i deg nok fett for helsas skyld, men kjenne etter hvorvidt du har krefter... Blir du slapp og kraftløs, får du i deg for lite fett. :D Slik praktisererer jeg det.
Du trenger ikke telle alt du spiser. Det kan være lurt i starten for å få seg en oversikt, men det er ikke nødvendig. Jeg gjorde det ikke i fjor sommer, gikk ned mye. Denne gangen talte jeg litt i starten for å få en peikepinn på hvor mye grønsaker jeg kan få i meg.
Jeg tror jeg tåler ganske store mengder karbo uten å falle ut av ketose så jeg sjekker innimellom med stix, men det er ikke så ofte lengre.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.