Forskjellige dietter oppgir ulike mengder. Dr. Atkins anbefaler i sin bok Dr Atkins new diet revolution at du bør starte med to uker på 20 g karbohydrater om dagen. Det er svært lite:
Diett 20 gram karbohydrater (KH):
OBS Finn ikke på å gå under dette. Hjernen trenger et minimum av karbohydrater. Karbohydrater omdannes til sukker i kroppen.
Etter Dr Atkins råd skal du etter de to første ukene sakte trappe opp til en diett som gjør at du fortsatt går ned i vekt. Opptrapping skjer med fem gram per uke. De fleste vil trolig havne rundt 50 g karbohydrater per uke:
emh jeg får i meg noen dager kanskje bare 10-15gram karb, er det da fare for man kan bli hjerneskadet til slutt??
Enn dere andre her spiser dere under /over 20g karb om dagen? hvordan går det med dere??
jeg spister mest grønt og drikker masse vann, pluss rent kjøtt og fisk da. så havner litt under 20g karb, men må si jeg ble litt nervøs av å lese dr atkins råd...
Kroppen produser det hjernen trenger av glukose selv, fra fett og proteiner, så skal ikke vær noe problem om man ligger lavere på karbohydratene. Jeg har i perioder med lite matlyst ligget mye lavere uten at det egentlig har vært et problem. På ketolyse er det uansett anbefalt for kvinner å ligge på 15g om dagen, noe jeg har gjort i et år nå; jeg er ikke hjerneskadet ennå, så vidt jeg vet. ;)
Jeg har mareritt om brødprodukter nesten hver natt. Jeg puster inn brødsmuler, kysser menn som har spist brød, ramler i brød etc. Brødene forfølger meg. Aldri gode bakevarer som wienerbrød eller boller, bare disse grå kjedelige brødene. Natt etter natt..
Ha, ha, ha...nesten som å se meg dette...bare at jeg dømte om wienerbrød, kaker og alt mulig annet innen bakerbransjen...men pussig nok, mest brød ja.....:D
Jeg hadde også mareritt om jeg spiste boller og sånn og ødela ketosen haha :P En drømmer vel om det man tenker på, ikke så mye verre enn andre mareritt vel?? :P
hahaha herregud...ler litt, her var jeg litt bekymret for lite karbo og hvordan det påvirker hjernen men jeg ser at det er andre som har større problemer enn meg da:P hehe.....
neida seriøst takker for svar, så jeg holder meg på enn 5 g så går vel det greit. tenkte bare ta det opp her siden det faktisk sitter folk her som har erfaringer med det. jeg er jo fortsatt en nybegynner på dette. men jeg kommer meg;)
men når en snakker om drømmer.....jeg ser før meg sjokolade og youghurt, åhh kebab eller hamburger. sånn dritt mat egentlig, men er ikke rent så jævlig at jeg har mareritt om det da:S men savner å smake litt....Nei nå må jeg huke meg selv inn her... hehe
Og jeg drømte om pasta her en natt. Drømte at jeg var på ferie med en venninne og uansett hvilken resturant vi gikk på, så hadde de kun mat med pasta :eek:
tusen takk for et av de seriøse rådene her:) god pinse;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.