Hei :) Jeg bare undrer - Hvorfor opererer Dahlgren med høyere kh innhold i matvaretabellene sine enn det Hexeberg gjør :confused::confused::confused: :o
Skal det liksom være som med valuta, forskjellig verdi i forskjellige land...he,he :D :p Nei, alvorlig talt, hvem er det lurt å stole på? Dahlgren med de høyeste tallene kanskje? Noen som aner noe om dette?
Det er kanskje forskjell på matvarene de har ramset opp? F.eks: frossen brokkoli vs kokt brokkoli vs svensk brokkoli etc...? Hvis dere skjønner hva jeg mener :o
Takk skal dere ha. :) Aner meg at dette kanskje ikke er så enkelt. Men jeg undrer videre. Hva gjør de som er på Atkins induksjon? Spiser man forskjellige grønnsakmengder i Norge og Sverige da..????????? :confused: :o :rolleyes:
F.eks. oppgir Dahlgren hele 4.1 karber i avokado mens norske tabeller, bl.a Hexeberg opererer med et langt lavere tall: 0,5 :rolleyes: :rolleyes:
Matvaretabeller kan ikke gi deg annet enn ca-tall, som representerer nivå. Det er forskjeller i næringsinnhold mellom like matvarer, f.eks. varierer c-vitamininnholdet fra appelsin til appelsin (eller paprika, som er en bedre kilde og mer lavkarbovennlig :) ).
For mange næringsstoffer opereres det med ulike enheter, så det er ikke alltid mulig å regne direkte om fra land til land.
Verdiene i matvaretabellen er enten hentet fra egne målinger, kopiert fra andre, eller omregnet fra andre.
Den beste matvaretabellen på nett etter min mening, er den amerikanske. Den gir informasjon om hvilke typer sukker matvaren inneholder, aminosyrefordelingen, fettsyrefordelingen osv: www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/
Den norske kan være lettere å finne frem i, og kan være å foretrekke dersom du ikke er interessert i mer detaljkunnskap om matvarene.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.