< Tilbake til oversikten

Feriemat

gullhaar sa for siden:

I fjor, var jeg i syden en tur i påska. Da fullførte jeg lavkarbo også der nede, men det var fryktelig vanskelig til tider. Spesielt med tanke på lunsj og middager ute. Så da vi dro tilbake i sommerferien orket jeg ikke styre med det, og spiste som før igjen (også fordi det ble ekstremt mye dyrere med lavkarbo der nede). Og det var jo noe av det dummeste jeg har gjort, for da klarte jeg ikke å komme i gang igjen etter ferien. Ikke før nå, faktisk. Og nå er det atter en gang snart ferie tid, og jeg skal nedover til varmen igjen.

Så det jeg lurer på, er om noen har noen gode tips i forhold til ferie i utlandet og lavkarbo?

Bør jo forresten også si hei og hilse litt på! Siden dette er første innlegget mitt her inne. Hei! :)

Kanutten sa for siden:

Hei! :klem:

Har ingen tips, bare en klem. :p

Nerthus sa for siden:

Du har jo egentlig svaret selv - selv om det var utfordrende første gangen, bør du vel holde deg til lavkarbo i så stor grad som mulig slik du gjorde første gang :)

Bor du i leilighet bør ikke frokost være noe problem, spiser dere all lunsj og middag ute, lag en oversikt over restauranter som faktisk tilbyr kokte/lettstekte grønnsaker til proteinkildene, da bør du være ganske så berget :) Grønnsakene der jeg var var bare helt geniale, store mengder og god smak! Lager du lunsj av og til i leiligheten er egg, skinke, spekeskinke og ost, sammen med feks grønnsalat(husk vask!), tomat og majones det du trenger i kjøleskapet. Omelett, kokte egg, eggesalat, egg og bacon osv. Har nettopp vært en uke på madeira, og tok på meg oppdraget med frokost/lunsj for å få det så "riktig" som mulig for min del. De andre spiste ferskt brød i tillegg :) Fikk mye skryt av kokkeleringen ;)

Det ble av og til litt bønnestuing og alkohol med litt sukker i, og en dag på kinarestaurant med friterte scampi (åh glede...) en eller to duggfrisk Coral (Madeira) pr dag, men ellers gikk det ganske bra gitt :)

Nå har jeg spist så lenge lavkarbo og blir såååå dårlig i chrons-magen min hvis jeg spiser noe høykarbo mer enn en gang av og til at det er ikke noe i veien med motivasjonen for å fortsette lavkarbo-livet når jeg kommer hjem. Samtidig har jeg så mange oppskrifter og inspirasjon matmessig at det går greit.
Anbefaler at du investerer i en god lavkarbokokebok eller tre, slik at det er lettere og bli fristet av god lavkarbomat når du kommer hjem :)

Åja, la meg ikke glemme jordbær og ikke minst piel de sapo som er en kjempegod melon med ikke altfor mye karbo i. Godt når det er kjempevarmt!

Iza sa for siden:

Akkurat tilbake fra Kypros uten vektøkning. All inclusive reddet meg. Masse buffeer som man kan velge fra. Ellers må du være tydelig i bestilling. I stedet for poteter,ris eller pasta ønsker jeg brokkkoli f.eks. jeg ba om salat uten mais osv hele tiden,og birger uten brød... Gikk veldig fint. Spiste myte mat,men sto stille i stedet for opp 4 kilo som forrige tur. Lykke til.

Rikkem0r sa for siden:

Off topic altså, men piel de sapo? sant? HURRA:heia::heia::heia:
Trodde jeg måtte glemme den for alltid, og kun ty til jordbær og bringebær en gang innimellom :o

Nerthus sa for siden:

4.2 gram karbo pr 100 gram ca (har også sett 4.4). :)

Lilleslem sa for siden:

Skal dra til syden i morgen. Satser på kjøtt og egg i alle fasonger. I tillegg har jeg bestemt meg for trening hver morgen før frokost. Dessuten har jeg Skaldeman i bakhodet, så skulle jeg gå opp ett par kilo, har jeg metoden for å få det bort i løpet av få dager etter ferien. Jeg er så uheldig/heldig at jeg faktisk ikke tåler en del høykarbomat, så jeg kan ikke skjeie ut for mye. Men god vin tåler jeg, og skal nye :)

Lilleslem sa for siden:

Det skal selvfølgelig være nyte til slutt! God ferie til alle der ute på lavkarbo:)))))

babydoll sa for siden:

Lurer på hvor i syden dere pleier reise, siden dere har problemer med at det er for mye karbo? Jeg synes at både middelhavsmat (unntatt mesteparten av Italia) og thaimat er veldig enkelt å gjøre lavkarbo.

Gresk og tyrkisk mat er jo ofte meze-basert, der det er masse små retter og det omtrent bare er brødet som er karborikt. Og det trenger man jo ikke spise. Thaimat har masse gode gryter og supper basert på kokosmelk og med masse grønnsaker. Her kan man jo bare droppe ris og nuddel.

Eller søker man mot typiske turistspisesteder med meny på norsk og svensk, der de serverer pizza og pasta?

(er ikke frekk her altså, bare lurer litt, siden mitt inntrykk av middelhavsregionen er at den er veldig lavkarbo-orientert!)

mamma87 sa for siden:

skal til Malorca om ikke lenge, skal kjøpe inn endel mat der som vi kan lage på rommet. Spent på hvordan det går med maten, da det er lettere å miste motivasjonen til å å holde seg unna raske karbs når man ikke er hjemme.

Camomilla sa for siden:

Jeg var på hotell med inclusive-pakke og kan VARMT anbefale dette :) Synes det var mye vanskeligere når vi skulle ut og spise/handle mat - på buffetene i inclusive-pakken var det så mye å velge i at det ikke var noe problem :) Skal ikke si at ikke dessertbordet var fristende, men det ordnet seg med litt ekstra kaffe og krem :)

ekenna sa for siden:

Vi var nettopp i Spania, og hadde ingen problemer med å holde med å holde oss til lavkarbo, heldigvis. Frokostbuffet var inkludert, så det var jo enkelt; eggerøre, omelett, porsjert egg, bacon, forskjellige spanske, feite pølser (eks. chorizo:sikle:), et stort utvalg pålegg, brokkoli, sopp, vann og kaffe ;) I tillegg smuglet vi med oss hjemmelagde mandelkjeks fra Norge :cool:.

Lunsj spiste vi nesten aldri, men om det ble nødvendig spiste vi mandelkjeks med philadelphia og serranoskinke, kjøpt på supermarkedet ved siden av hotellet.

Til middag gikk vi på samme restaurant hver kveld (med unntak av 2 ganger), nemlig en kjempekjekk kinarestaurant. Der bestillte vi ulike retter, med sesongens grønnsaker som tilbehør, i stedet for ris. Tror dere de fikk sjokk eller, da vi sa at vi ikke skulle ha riiis? :eek:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.