Etter tre måneder på lavkarbo ala hexeberg sier kroppen ifra at den vil ha mer karbo. Jeg fungerer bedre med litt mer karbs. Men hvordan introdusere dette på riktig måte? Ser for meg kanskje litt mer karbo til frokost, middag i form av korn og ris. Men da må jeg vel kanskje kutte ned på endel fett? Noen som har noen positive erfaringer å dele? Og man er kanskje ikke så lenge mett som ved skikkelig lavkarbo?
Hei,
Hvor mange kh ligger du på hver dag?
Jeg har levd mer eller mindre ketogent i over 3 år og har aldri opplevd at kroppen ønsker mer kh… men vi er jo alle forskjellige.
Mange som skal øke kh bruker Atkins vedvarendestigen som en veileder, men utgangspunktet der er jo litt mindre kh enn hva Hexeberg anbefaler.
Klipp&lim fra Til alle nybegynnere på lavkarbo… [quote] Lavkarbo Lavkarbo er et samlebegrep på karbo redusert kosthold hvor kh inntaket pr dag varierer fra tilnærmet null til 150.
Svenskene definerer lavkarbo opptil 100 kh pr dag. Vitenskap og Fornuft (VOF) har følgende definisjon: LCHF står for et karbohydratfattig, fettrikt kosthold.Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag. Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag. Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag. Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.
Denne artikkelen gir en god oversikt over de ulike lavkarbo retningene: Hva er lavkarbo?[font=Times New Roman][/font]
[size=3][/size]
Mange av de som har som hovedhensikt å gå ned i vekt velger som oftest en ketogen diett med inntak opp til ca 25 kh pr dag, en god del er i ketose helt opp til 50 kh pr dag. De som ikke ønsker å leve ketogent, samt mange på vedlikehold spiser 30–60 kh pr dag. De aller fleste ligger på under 72 kh pr dag, ref. Lutz (Boka: Bedre uten brød).
Tommelfinger regelen er at jo mer kh dess mindre fett, men den generelle oppfatning er at man ikke behøver å redusere fettforbruket før man overstiger 72 kh, ref. Lutz (boka: Bedre uten brød).
[/QUOTE]
Hva med å prøve på karbo gjennom bønner og linser i stedet for brød og ris? Gir ikke så stor innvirkning på blodsukkeret ditt.
Teorien er vel at så lenge du holder deg under 70 kh om dagen kan du spise så mye fett du vil, over det må du over på noe Lindberglignende.
Den dagen jeg skal introdusere flere karbohydrater tenker jeg først og fremst på å gjøre det gjennom grønnsaker, bær og pittelitt frukt, samt belgfrukter. Grove kornprodukter og slikt kommer jeg til å holde meg unna, for jeg merker veldig fort at det liker ikke kroppen min.
Jeg har nok hatt et maksinntak på 30 kh i daglig. Spiser allerede grønnsaker og bær. Er klar for å å doble inntaket og spise opp i mot 100. Har de siste ukene hatt lite energi og trøbbel med kroppen på andre måter. Familiært høyt kolesterol gjør at jeg ikke lenger tar sjansen på et veldig høyt fettinntak. Bønner og linser høres fornuftig ut. Raske tips på andre matvarer-porsjoner av kh?
Skulle gjerne lest mer av Lutz og lindeberg, men omstendighetene tillater det ikke akkurat nå.
Hvis du vil bevege deg mot Fedon, så kan du jo kikke på disse oppskriftene, og se om noe ser fristende ut :smile: Her er det lav GI og relativt lite fett. Forresten verd å merke seg at Fedon har blitt mer åpen for fett de senere årene.
Müsli til frokost eller lunch? Velg i så fall en med mye hele korn og nøtter, og ikke tørket frukt. Fedon har en egen, tror jeg. Ellers kan man også blande sin egen variant.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.