< Tilbake til oversikten

Kamskjell for dummies

littleme sa for siden:

Jeg har en pakke kamskjell i fryseren, men har aldri tint, tilbredt eller smakt det, og derfor har jeg masse spørsmål.

Hvordan skal jeg gå frem for å tine dem riktig?

Hvordan tilbreder man de?

Aner ikke hva jeg skal ha til, noen som har noen oppskrifter?

lifejack sa for siden:

Jeg er på ingen måte kamskjellekspert, siden jeg verken har tint, tilberedt eller smakt det før jeg heller, men jeg ville tro det går an å tine dem på samme måte som fisk. Altså legg dem i kjøleskapet over natten, og så på benken litt før de skal tilberedes.
Det er jo sånn det foregår i en ideell verden, og regner igrunnen med at det går helt fint å bare tine dem på kjøkkenbenken rett fra fryseren også (slik man ofte gjør når man ikke har planlagt dager i forveien hva man skal spise).
Tørk av overflødig vann fra tiningen.

Ang steking så er det viktig at pannen er ordentlig varm. Det skal frese når man legger kamskjellene oppi. Hvis du har veldig mange kamskjell, er det bedre å steke dem i flere omganger, så de blir stekt og ikke kokt! Det er best å steke dem i olje også tilsette smør på slutten av steketiden for smak og ekstra farge. Steketiden varierer litt med størrelse på skjellene og temp i pannen og slikt, men endel oppskrifter sier 1min på hver side, noen sier 2min, og noen sier 1min på første siden, og 30sek på neste, så her tror jeg det er best å google en oppskrift, og følge denne.
Evt gå på youtube og søk på scallops, så kommer det diverse videoer opp.
I de forskjellige oppskriftene som kommer opp når man googler, finnes det også masse tips til tilbehør.

Ønsker man en litt utradisjonell tilberedning, som forøvrig passer perfekt for lavkarbo og grillsesongen, så kan man jo teste ut denne for eksempel:)

Furine sa for siden:

Små kamskjell er digg å gratinere med ein slags vin-fløte-saus. Har ikkje den oppskrifta eg tenkte på for hand akkurat no.

Googla kjapt no og fann "berømte gratinerte kamskjell". Bortsett frå aromaten er jo dette veldig lavkarbo. :)

Om du berre steiker dei, pass på å ikkje steike dei forderva, då blir det mykje tygging.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.