Liz71 sa for siden:
Hei.
Lurer på om det er noen "retningslinjer" når det gjelder kalorier, slik at man slipper at kroppen går på spareblus:( (og alle kiloene kommer tilbake i rekord fart)
Liz71 sa for siden:
Hei.
Lurer på om det er noen "retningslinjer" når det gjelder kalorier, slik at man slipper at kroppen går på spareblus:( (og alle kiloene kommer tilbake i rekord fart)
Nerthus sa for siden:
Egentlig ikke, de fleste finner et naturlig nivå og ligge på. Men skal man ta med litt erfaring og kunnskap fra lavkalorikurer a la Grete Roede, bør man holde seg over 13-1400 kalorier for å unngå at kroppen går i sparebluss.
Trener du jevnt og godt i tillegg, er høy og tung, bør du ligge godt over dette minimumsnivået. Er du usikker, kan du beregne basalforbrenning + aktivitetsnivå her - men bruk resultatet med sunn skeptisme :)
Sørg for å spise godt med mat den første mnd, så kroppen skjønner at det er bedre tider på gang ;)
På lavkarbo fungerer metabolismen annerledes, så de samme regler gjelder forsåvidt ikke - men hold deg ihvertfall over minimumsgrensen! Mange spiser enormt med kalorier på lavkarbo og går ned i vekt, så endringer i hormonbalanse og metabolisme gjør gode ting for kroppen :)
Liz71 sa for siden:
Tusen takk for svar.
Ser ifølge diett.no at jeg har kcal inntak på ca 1700 -2000 pr. dag
(71 -27-2 fordeling fett,protein,karb)
Så da håper jeg at jeg er på "den rette siden"
Nerthus sa for siden:
Dette høres fornuftig ut. Litt høyt proteininntak, men trener du en del er det helt greit.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.