< Tilbake til oversikten

Mitt kosthold vs vekttap

Regret sa for siden:

Jeg lurer litt på om jeg gjør noe galt når det kommer til kostholdet mitt...

Jeg har gått på ketolyse siden 24.mars og har gått ned 3,4 kg på denne tiden. Jeg har hatt en del sprekker og har ikke vært i ketose konstant. Vekta har gått tregt siden starten, men nå går det selvsagt enda tregere enn før.

Jeg er 20 år, jente, og startet med en bmi på ca 24 og har nå karret meg ned til 23,6. Det vil si jeg har gått fra en vekt på 73,1 til nå 69,7 kg og er ca 172 cm høy. Jeg ønsker å gå ned til 55kg, men jeg vet igrunn at det er for mye å håpe på, så dersom jeg kommer meg til 62kg er jeg strålende fornøyd. Kommer til å begynne med styrketrening så snart målvekten er nådd, og vil da gå over til en mer generell lavkarbo.
Jeg har forsøkt periodevis fasting men måtte slutte så en 15 timers faste er i såfall utelukket framover.

På en normal dag ser måltidene f.eks slik ut:

Frokost: 0,4g karbo
2 osteknekkis av kavli skivet ost med jalapenos med 2g vita hjerte'go lettsmør pr osteskive.
1 kopp grønn mint te med 3 suketter.

Lunsj: 1,1g karbo
Omelett av 2 egg, 2ss fløte, ca 20g fetaost og en liten drøss med gressløk.
3 skiver bacon uten hud/fettrand.

Middag: 8,29g karbo
Kyllingsalat av 1 kylling filet, grønn salat, ca 3 skiver squash, ca 45g peanøtter, 67g fetaost, 22g ananas og 2ss peppesrømmedressing.

Ellers: 0,1g karbo
Jeg drikker en del pepsi max, gjerne 2 glass om dagen.
Jeg prøver å drikke minst 1,5L vann, men liker det ikke så det blir ikke hver dag.
Jeg spiser av og til litt middagsrester eller baconsnacks til kvelden.

Total: 9,55g karbo
Fett: 71%
Protein: 27%
Karbo: 2%

Det var da litt info om meg og mitt kosthold, så om noen har noen synspunkter til hvorfor vekttapet uteblir? Nå er jeg heldig om jeg får et tap på 100g i uka. Jeg har også testet om brusen kan ha skylden, men den har visst ingenting å si.. Etter jeg kuttet ut fasten så er jeg ikke stresset i hverdagen heller. Ellers er jeg ofte sliten i kroppen og løper etter 2 små barn hele dagen, nok til å telle som trening. Jeg prøver å komme meg på treningssenteret relativt ofte også, men det er i grunn dårlig med trening. Liker ikke å gå turer, men om det kan løsne noe så er jeg villig til å prøve en runde hver dag.

jenta26 sa for siden:

du har som meg litt lite karbohydrater tror jeg,

Regret sa for siden:

Har prøvd å øke også, ikke store forskjellen. Men hva anbefaler dere at jeg går opp til? som ei maks grense..?

jenta26 sa for siden:

i dag har jeg ordnet meg en plan å får i meg med det 13 gram karbo. spis litt cherry tomater for eksempel, du spiser mye nøtter da,

Regret sa for siden:

Dette er bare 1 middag, jeg spiser ikke nøtter ellers. Og i middagen er det ikke mye, jeg går jo ikke over maksgrensa på 15g, så det er ikke for mye.

jenta26 sa for siden:

men det er usalta nøtter?

Regret sa for siden:

Nei dette er med. Men jeg får ikke i meg for mye salt heller, så det er ikke et problem.

BitTorres sa for siden:

For det første, hvorfor vil du gå over til generell lavkarbo i fremtiden. Om du ser på LCHF som en kur...da er du allerede feil ute å kjører. Det du vil spise resten av livet, er det du skal spise idag. Jeg tror, når, alt kommer til alt, at LCHF ikke er det du liker best, det ser ut som om du har et litt snevert utvalg av mat.
I Sverige kalles LCHF for nytelsesmetoden, fordi maten er så fet og god.
Nå, om du vil ha hjelp: Kutt ut ALT som det står Vita hjertego o.l på. Det er helseskadelig, og kan på sikt gi hjerte/kar sykdommer og visse former for kreft. Du må under INGEN OMSTENDIGHETER GI DINE BARN MARGARIN!!!!!!
Deretter bør du kjøpe den nye boken til Atkins, og lese den fra perm til perm.
Så: Kjøp Cocosa og Udos Choice. Jeg skal ikke gå i detaljer, men de to komponentene kan vi deg en ny forbrenning. Du skal i så fall ta fra 5 til 15 ml 2 ganger daglig av begge oljene, både Cocosa og Udos. Begynn med 5 ml, ellers kan gallen gjøre at du blir så kvalm at du blir uvel og spyr av det. Udos krever nemlig mye galle. Er ikke leveren vant til det så blir det krasj. Rydd ut alt som har med frø og nøtter. Selv om JEG anser deg som normalvektig, kan du KANSKJE klare å gå ned noen kilo. Det bestemmer kroppen din selv. Men nøtter og frø (inklusive knekkebrød og brød, selv lavkarbo) har ingen plass når du som er så slank skal kickstarte forbrenningen. Spis Paleo. Det betyr at du skal spise fet fisk, kjøtt og fugl, egg, smør, og grønnsaker. I noen grad seterrømme og kremfløte. "Fislete mat", gir også en fislete vektnedgang. En god biff, ca 150 gram, med 1 desiliter god, fet hjemmelaget bernaisesaus med en liten salat til, er en god middag. Omeletten til frokost, med 4 plommer og 2 eggehviter, kan være full av tomat, gressløk, pepper, havsalt, fet ost og løk og bacon, og selvfølgelig stekt i smør. Mye smør. Det er i det hele tatt kvaliteten på fettet som avgjør om du går ned i vekt når du er så slank som du er nå. Det er lite fett å ta av, og det vil gjøre at kroppen din holder litt igjen, for nå er tanken straks tom. Du må gi signaler om at det er overflod av mat, slik at den slipper taket. Men REN mat. Grønnsaker og kjøtt og fett. Sammensetningen av Udos og Cocosa vrir om noen knapper i cellene, slik at de øker forbrenningen, i noen tilfeller dramatisk.
Trene behøver du ikke, med mindre du er interessert i god helse. Selvfølgelig kan det på sikt hjelpe deg til å holde vekta, men er man ikke interessert, så er man ikke det :)

jenta26 sa for siden:

litt feil å ikke kunne spise nøtter da, det er sunt fett, men snakk om mengder her da

Ninisen sa for siden:

Jeg tenker at det går "sakte" fordi du har lite å ta av... Hadde du vært reellt overvektig hadde det nok gått fortere.

Regret sa for siden:

Jeg går ikke på LCHF men ketolyseKUREN. Dette er en midlertidig livsstil som man ikke skal drive med over lengere perioder. Atkins styrer jeg unna, men jeg går over til generell lavkarbo fordi det er en livsstil og ikke en kur, for å fortsette resten av livet for å vedlikeholde vekta.
Cocosa bruker jeg i te dersom jeg får i meg for lite fett så det er i bruk allerede.

Dette er en middag som et eksempel og noe vi ikke har hver dag, men det hender en gang i uka. Ellers så spiser jeg mye rødt kjøtt og koteletter, kanskje litt lite fisk, men kjøtt omtrendt hver dag. Karboene kommer stort sett fra grønnsaker, fløte og rømme. Fettet kommer som regel fra smør, ost og mest fra animalske produkter.

Jeg følger i grunn ketolysekuren til punkt og prikke, minus vannmengden.

Photobscura sa for siden:

Nå skal ikke jeg ta over tråden her, men dette var innmari interessant, særlig for meg som har brukt så mye tid på stillstand tross mer eller mindre perfekt kosthold. Jeg søkte på iherb, i tilfelle Udos (som jeg har hørt mye om, men aldri tatt meg råd til) kunne være billigere der, og fant stort sett bare tabletter, bortsett fra denne. Er dette den oljen du snakker om?

Regret sa for siden:

Ja dette stemmer nok veldig bra. Men jeg har jo fortsatt mye å ta av (sånn som jeg ser det, mye å ta i) så jeg fatter ikke helt hvorfor det nesten stopper helt opp. Men kanskje det er nok med 100g i uka?

manebane sa for siden:

Jeg skjønner at 100 g i uka er ganske frustrerende, jeg skulle gjerne ønske at min egen vekt kunne gå litt fortere nedover. Men når du går ned så sakte så er kanskje vekttapet der for å bli?
Nå er jeg ca 2 cm høyere enn deg og veier over 10 kilo mer enn deg. Og jeg er ikke ekstremt overvektig heller. Så jeg vil tro at kanskje kroppen din syns du er tynn nok?
:)

manebane sa for siden:

Lurer jeg også på :)

Frøken Scott sa for siden:

Kan du begrunne disse påstandene litt nærmere?

Regret sa for siden:

det er ikke usannsynlig at det er det som skjer her, men bare så irriterende om hodet mitt og kroppen min er uenige..Det er jo 14 kg i forskjell!
Men jeg tror jeg skal slutte å tenke på denne 55kg, akkurat den vekten kommer av et vagt minne om å være fornøyd på bedringens vei fra spiseforstyrrelse og nå ser jeg jo at jeg er like tynn som jeg var ved 65kg for et år siden når jeg ikke passet meg for noe. Jeg kan bruke de samme klærne som jeg vokste ut av da nå så jeg ser at tallet på vekta er ikke lengere nødvendig å måtte lete etter. Så jeg setter opp målet til 62kg jeg, det er mer realistisk uansett, selv om jeg går ned lite nå. Hvem vet, kanskje det er vann i kroppen og plutselig slipper det taket igjen?
Jeg MÅ bli flinkere til å holde på ketosen mer enn ei uke av gangen også, jeg tror det ødelegger mye for meg også.

BitTorres sa for siden:

Mmm...er ikke sikker. Gå inn på soma.no/produkter/ så ser du iallefall den oljen jeg bruker. Jeg trodde det ikke før jeg prøvde det selv. Helt sykt :)

Regret sa for siden:

Dette er jo litt spennende. Du sier ny forbrenning, men hva vil det si?
Spiller det noen rolle hvilken cocosa man bruker?
Jeg ser også at det finnes en sjokolade med Udo's, kan det være noe jeg kan spise for at det skal bli lettere å få i seg? er ikke så glad i 'drikke' oljer as is forstår du..

Ser jo ut som om det er den samme, den du linka til heter Udo's Choise omega 3-6-9, og den jeg linka til heter Udo's Choise, High Lignan, 3-6-9 blend. Mener high lignan betyr at det er mye antisoksidanter i olja. Ingrediensene ser også identiske ut. I så fall, hurra! For dette sparer jeg jo en del penger på. :)

Men, jeg er også litt nysgjerrig på hva du baserer påstanden på, altså. Er dette noe du kun har erfart på egen kropp (har forstått det sånn at du aldri egentlig har vært overvektig), eller er det noe du har fra et sikkert sted, eventuelt andre påfallende anektotiske bevis, f.eks?

Regret sa for siden:

med såpass mye olje, vil ikke det gjøre at alt bare.. gå rett igjennom om du forstår? Ser mange fett- og olje piller som blir solgt som slankepiller for at det bare skal suse igjennom og ikke ta opp næringsstoffer, og da blir det jo selvsagt effektiv slanking også, men absolutt ikke sunt.

BitTorres sa for siden:

Kan du motbevise dem?

Finn ut hva som er i Margariner, også ser du hvilke stoffer som settes i forbindelse med kreft og hjerte/kar sykdommer. Eller mail Andreas Eenfeldt, eller Annika Dahlquist. De er langt mer kategoriske enn det jeg er på det området.

Margariner er nemlig en bombe med kjemikalier som ALDRI burde fått lov til å komme inn i en menneskekropp. Pluss at Margariner inneholder ikke lenger transfett, istedet brukes det omestret fett, som i forsøk på griser viser samme ødeleggende effekter som transfett gjorde.
Men det er såpass nytt, at det vil ta år, som det gjorde med transfett, før skadene vil synes. Her www.vkm.no/dav/4a660bf249.pdf påståes det at fettsyrene som er omestret ikke forandrer egenskaper ( selv om det rett før sies at smeltepunktet er blitt langt høyere osv), men det er helt feil. Egenskapene er vidt forskjellige, da fettsyrene bytter plass på glyserolmolekylet under prosessen, noe som er kritisk for kroppen, de må nemlig sitte på sine opprinnelige plasser for å fungere som de skal.

BitTorres sa for siden:

Jeg vil innvende at LCHF og ketolysekuren er relativt like. Jeg går på varierende 15 - 35 gram karbo pr dag, men jeg gjør det livet ut. Jeg er stort sett i ketose hele tiden, men går ikke ned i vekt - det er heller ikke meningen.

Jeg føler ikke noe behov for å motbevise noe som helst, jeg - det var da en defensiv måte å svare på...?

Du kommer med rimelig bastante utsagn, så jeg er nysgjerrig på hva du begrunner dem med. Det er jo kraftig kost å si at Vitaproduktene kan gi deg hjerte/kar/kreftsykdom. Og aldri gi unga margarin - mine unger vil ikke ha annet, de klarer ikke smørsmaken. Nettopp derfor var jeg interessert i mer vitenskapelig dokumentasjon på det du sier. Sånn før unga mine går ned for telling... Synes ikke du svarer så godt for deg - blir mest mer påstander, og mail andre, liksom.

Og om det tar så lang tid før vi ser skadene, hvorfor viste det seg hos grisene i forsøket du nevner? (Link?)

En annen ting - hvis det ikke er noe særlig forskjell på ketolyse og LCHF....da har jeg misforstått. Trodde sprikene var store der. Jeg fungerer ikke i ketose, men på 50-70 g kh går det helt fint. Da spes i fht min diabetes, som er førsteprioritet.

aatinka sa for siden:

Syns denne sier det meste jeg:

Vet hva jeg foretrekker jaffal! :)

Matglad sa for siden:

Hei Førken Scott

LCHF står jo for lite karbo og mye fett. Dette er en samlebetegnelse på lik linje som lavkarbo. Uttrykket oppstod i Sverige som en bedre beskrivelse enn lavkarbo. Lavkarbo sier jo bare noe om at man kutter karbo, men ikke noe om fettet som jo må (bør) høynes når man spiser lite karbo. Så både lavkarbo og LCHF er fellesbetegnelser.

Ketolyse er bare et navn som er oppfunnet av forfatteren av ketolyseboka. Poenget er at han har laget et system for de som trenger det, og som ønsker å være i ketose. Kostholdet består av lite karbo og mye mett.

Man kan både være i ketose og ikke være i ketose på LCHF kosthold. Så det er egentlig ikke noe forskjell på Ketolyse og LCHF. Det er mer som at å snakke om LCHF er som å snakke om frukt, mens ketolyse er som å snakke om epler.

Aha. Da snakker jeg om jordbær, da :p

Men jeg kan si at jeg spiser LCHF selv om jeg aldri er i ketose mer? :)

Annne sa for siden:

Jeg sliter også med å gå ned noe i vekt, men så er jeg også normalvektig. Ble litt interessert i dette med udos choice og cocosa. Har du noen kilder å vise til så jeg kan lese meg litt opp på effektene? Er det virkelig sånn at det vil gjøre en markant forskjell? Hvordan kan disse ojlene gjøre så mye annet enn for eksempel tran eller olivenojle? Har lest andre steder her inne at folk har fått penere hud,hår og negler av Udos, og bare det høres jo herlig ut :)

Nerthus sa for siden:

Som andre har nevnt, du er ikke innenfor overvektig lengre, og da er det vanskeligere og gå ned i vekt. Det VIL gå saktere, og enda saktere vil det gå når du sprekker jevnlig... ;)

Hvorfor lettsmør? Kroppen din trenger som andre nevner fettet som energi nå når du har såpass lite igjen å ta av på kroppen. Jeg er forsåvidt helt enig når det gjelder vita hjertego produktene, google litt selv og les. Temaet har også vært oppe her inne tidligere. Liker du ikke meierismør, bruk heller bremykt som er olje+smør. Frokosten din er ekstremt beskjeden etter min mening :) Bedre, men hvorfor fjernes hud/fettrand på baconet? Det er jo det som gir den gode smaken :) Salat er ikke middag etter min mening, forhåpentligvis spiser du mer "fast" mat ellers som laks, entrecote, nakkekotelett osv med mye grønnsaker til. Ketolyse sier at mesteparten av karbohydratene bør komme fra grønnsaker. Salat er ikke å anse for grønnsak, den er svært mager på næring. Jeg ville byttet ut ananasen med grønnsaker for en periode, så kan du heller innføre den igjen når du er nærmere målvekten din. Vann er alfa og omega for fettforbrenningen på lavkarbo, så om du kan bruke motivasjonen for å gå ned i vekt til å drikke mer vann så hadde det vært kjempebra. Du spiser også veldig lite karbohydrater til å spise ketolyse - den bør jo ligge på rundt 15 gram hver dag, og da som sagt i hovedsak fra grønnsaker. Synspunkter på hvorfor vekttap uteblir, listet opp: 1. Du er normalvektig 2. Du sprekker jevnlig 3. Du spiser for lite karbohydrater 4. Du spiser for lite grønnsaker 5. Du drikker for lite vann

Jo nærmere normalvekt man er - jo strengere må man være på å følge i dette tilfellet ketolysereglene :) Så da kan du jo tenke litt gjennom om du har motivasjon til å presse deg ned flere kilo, eller om du skal forsøke og stramme opp en del med trening.

Det viktigste er at du finner etterhvert et kosthold du kan LEVE med til daglig - der du beholder vekta og har overskudd til hverdagens oppgaver :)

jenta26 sa for siden:

ehm, ikke alle klarer å ligge over 10 gram karbo hver dag da, mange ligger på 5 karbo og på ketolyse

Charlott sa for siden:

Men, som vi har diskutert tidligere, da er man IKKE på Ketolyse ;)

Er man på Ketolysekuren ligger man på 15 gr karber pr dag om man er kvinne og 20 om man er mann ;)

Man spiser fortsatt ketogent dog :)

Regret sa for siden:

Jeg spiser lettsmør fordi dette smøret er hva de andre i huset spiser og jeg spiser lite med smør, så vi kjøper ikke noe annet for min del. Jeg spiser heller av deres.

Jeg fjernet huden / fettranden fra baconet fordi jeg ikke takler tanken på hva det er da gris og menneske er veldig likt, og jeg liker heller ikke smaken og konsistensen. Mye bedre uten!

Jeg spiser mer fast mat ellers ja, ikke salat hver dag. Går mye i kylling, svin og rødt kjøtt her som nevn litt lengere oppe.

Du har noen gode punkter her, og jeg tror det er denne listen som er grunnen til det hele.. Heldigvis så gjør jeg jo ikke noen direkte feil annet enn hva jeg mangler i kosten, så det skal jeg prøve å rette opp på!
Takk for tilbakemelding!

Regret sa for siden:

Dette er feil. ketolyse er MAKS 15g (for kvinner) man kan fint spise 5g og fortsatt være på ketolyse.

Nerthus sa for siden:

Ketolyse anbefaler et kosthold med rundt 15 gram karbohydrater, i hovedsak fra grønnsaker. Spiser man ikke etter reglene for ketolyse, er det heller ikke sikkert man oppnår det resultatet man håper på...

Har man problemer med og få i seg nok karbo på ketolyse, finnes det et uttall tråder med dette temaet. Kokte grønnsaker til middag pleier og avhjelpe godt på karboinntaket, i tillegg til at man får i seg verdifulle næringsstoffer. :)

Ligger man helt nede på 5 gram karbo pr dag, bør man heller vurdere og sette seg inn i skaldemans, siden det er andre faktorer som bør endres på om man spiser så enormt lite karbohydrater, spesielt blir det da veldig viktig og øke på med fettinntaket.

Nerthus sa for siden:

Bare hyggelig :) Som du ser er det småting, og det har nok mye med motivasjonen og gjøre også når det er såpass nært målet. Dessverre er det da som jeg sier ofte mye viktigere at man følger retningslinjene strengt, siden kroppen nødig slipper når den mener vekten din er fin som den er :)

BitTorres sa for siden:

Det er mange forsøk (jeg gidder ikke skrive opp referansene akkurat nå), men det er amerikanske, danske og engelske forsøk og studier som viser at essensielle fettsyrer, har en unik evne til å binde seg til en reseptor innerst i cellene som styrer den aerobe energiproduksjonen. Den kalles PPAR. Vi har kun to typer essensielle fettsyrer, Alfalinolesyren, som er starten til omega 3 familine, og linolensyre, som er starten til omega 6 familien. Det viste seg at ved forsøk på både dyr og mennesker, så økte forbrenningen av fett og utholdenheten steg kraftig ved stort nok inntak. Dette ble testet på idrettsfolk som tok 15 ml pr 25 kg kroppsvekt, slik at de fleste tok 45 ml pr dag. Cocosa vil gi en lignende effekt, den forbrennes veldig lett, og gir en slags triggereffekt for forbrenningsovnene.
Jeg tenkte med meg selv at studier sier ditt og datt, men hva skjer EGENTLIG om jeg prøver dette? Jeg har alltid hatt en pudding på magen, godt å ha noe å ta av når en skal løpe time etter time. Og kroppen vil ikke kvitte seg med den. Til nå.
Jeg har tatt Udo`s Choice og cocosa en uke, 45 ml av hver, hver dag, pluss en boks makrell i tomat, siden menn har litt problemer med å omdanne alfalinolensyre til DHA og EPA, og den marine oljen er mer potent enn den fra alfa syren. Men den oksiderer også langt raskere.
Og magen skrumper skikkelig raskt. På bare 9 dager har jeg begynt å få ruter, noe jeg ikke har hatt siden 20 årene. Fortsetter det sånn er jeg jo nesten rippet når sommeren er over. Så det virker som om det har noe for seg. Essesielle fettsyrer kan skru på knappen på gennivå som setter igang forbrenningen inne i cellene. Derav bedre utholdenhet (som også stemmer iflg pulsklokka mi, enda et bevis på at studiene faktisk holder vann). Men det er dette med doser da, jeg tror man bør opp i mellom 15 og 30 ml pr dag for å få effekt. Som sagt tar jeg selv 45 ml pr dag av hver, men det er veldig viktig å starte forsiktig. Sist gang gjorde jeg ikke det, med den følgen at jeg ble syk, leveren klarte ikke å behandle all gallen som fulgte med.

BitTorres sa for siden:

Jeg aner ikke om sjokoladen er like bra. Det er godt mulig. Selv hater jeg oljer som pesten, men motivasjonen er sterkere enn motviljen, fordi effekten er så utrolig, iallefall på min kropp.

jenta26 sa for siden:

så jeg som ligger på 12-13 gram karbo går altså ikke på ketolyse?

Charlott sa for siden:

:ja:

Bravo sa for siden:

Leser, som flere i tråden her, med stor interesse dette om kombinasjonen Udo's og cocosa.
Cocosa har jeg begge typene av i skapet her, har ikke vært flink nok til å bruke det, men tok en teskje i kaffen min nå, og det skal jeg jaggu prøve ut en stund. Udo's choice får bli neste på listen, intet skal være uprøvd, tenker jeg. Takker m.a.o for tipset:)

Men jeg er dårlig på å ta sånne oljer i bar form, blir litt tranaktig og guffent.. tar dere andre den bar? (snakker om Udo's nå) Blander den i noe? Og smaker det noe særlig av denne oljen?

BitTorres sa for siden:

Jeg kommer med påstander, så kan man jo bruke samme metode som jeg gjorde når jeg hørte påstanden første gang - jeg snudde opp ned på verden for å finne ut hva som var sant, istedet for å tro på andres ord. Jeg har den driven at jeg må liksom finne ut for meg selv om ting stemmer.
Men det er masse vitenskaplig dokumentasjon for eksempel hos kostdoktorn.se
Har du vært på foredrag med Annika Dahlquist så har du kanskje hørt hennes mening.
Margariner inneholder blant annet benzen. Det kommer av raffineringen av oljen. Oljen som er varmpresset, blir fraktet hit i tankskip, som faktisk kan ha fraktet vanlig råolje først uten å rense tankene, for det kravet finnes ikke. Oljen som er varmpresset, betyr at alle de flerumettede fettysrene, stort sett omega 6, er ødelagt. Men de tas likevel opp i kroppen og brukes på samme måten som de friske. Men tenk på cellene dine som et hus. Det blir som om du bygger et hus med knuste vinduer og sprukne, morkne bord. Cellene fungerer ikke som de skal, og energiproduksjonen svikter etter en stund, fordi fettsyrene ikke klarer jobben med riktig innføring av næringsstoffer og oksygen inn i cellene. Enten for mye eller for lite. Når energiproduksjonen svikter, er starten på en celle som "klikker". Den begynner å dele seg vilt, eller dør. Dør den, så kan den ersattes av en ny celle, deler den seg vilt, er det starten på en kreftcelle. Alzheimer er også antagelig resultat av samme energisvikt, man har sett kraftige forbedringer på eldre, demente som har fått friske ferske fettsyrer, som gjenoppretter energiproduksjonen i cellene.

Linken du spurte etter finnes ikke på nettet, men dette er studien: Innis SM; Dyer R; Quinlan PT; Diersen-Schade D, Dietary triacylglycerol structure and saturated fat alter plasma and tissue fatty acids in piglets.
Lipids 1996 May; 31 (5):497-505

Kanskje denne er grei også: www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/Becel.pdf

Nerthus sa for siden:

Det er stor forskjell på 5 gram og 12-13 gram. 13 gram er så nære 15 at det anses for greit.

Det er flere årsaker til at det er greit og ligge på rundt 15 gram for kvinner, blant annet avhjelper det kroppen med produksjon av glukose til hjernen, som i tillegg til disse 15 gram må "lage" over 100 gram glukose av andre næringsstoffer man inntar. Noen går også saktere ned i vekt med så lite karbo, uten at man direkte kan forklare det.
Grønnsaker inneholder i tillegg mye god næring (vitaminer og mineraler), i motsetning til feks ananas som i hovedsak inneholder fruktsukker.

Du må selvfølgelig spise slik du ønsker selv - men avviker det i stor grad fra ketolyseboka, er det strengt tatt et ketogent kosthold man følger, ikke direkte ketolyse. I tillegg som sagt - noen får redusert vektnedgang med så lite karbo, så istedet for å skylde på at ketolyse ikke "virker" i slike tilfeller, bør man enten øke på med karbo, eller velge et kosthold hvis retningslinjer passer bedre med karboinntaket.

Ketolyseboka anbefaler og redusere fra 15 gram karbo om man ikke kommer i ketose, eller ikke oppnår ønsket vektnedgang. Dette betinger at man ellers følger retningslinjene og ikke skeier ut, drikker for lite vann, spiser frukt, spiser for lite fett eller altfor mye protein osv.

Boka er ikke entydig i karboinntaket, annet enn at den anbefaler maks 15 gram karbo pr dag for kvinner, og som jeg sier redusere om man ikke kommer i ketose eller ikke har vektnedgang. Man står jo selvfølgelig fritt til å tolke selv - men da må man ta med at andre kan ha andre tolkninger/meninger om samme tema.
Temaet er diskutert flere ganger på forumet, er man interessert kan man jo søke opp andre tråder og se hva som sies der :)

Personlig mener jeg det viktigste er at man har funnet et kosthold som er optimalt for en selv, man får i seg nok næring (les her fett), tar vitaminer i tillegg (viktig når man spiser så veldig lite karbo), går ned i vekt og har det ellers fint og komfortabelt med maten man spiser :)

knh sa for siden:

Har et kjapt spm angående udos choice..:)
Har en flaske i kjøleskapet som jeg har glemt litt av de siste månedene, og etter å ha lest denne tråden bestemte jeg meg for å begynne å ta det igjen.
Etter jeg hadde tatt en spiseskje så¨jeg på flaska at den gikk ut i mai, trur du dette har mye å si, eller kan jeg ta den uansett:) Synes ikke den smakte dårlig (veit ikke hvordan den skal smake for har kun brukt den i smoothies før), og har ikke blitt kvalm. Er det trygt å fortsette å ta, eller blir fettsyrene ødelagt når den har stått forlenge?

Noen som har prøvd cocosa i grønn te (med sitronsmak)? Er det godt :)?

Hjertelig takk for utfyllende og interessant svar! Jeg har jo holdt på med vektnedgangen i fem år snart, og har etter nesten tjuefem kiloe ned fortsatt pluss minus sju kilo jeg kunne tenke meg å gå ned. Jeg har både livslang historie med overvekt samt et godt knippe metabolske sykdommer/tilstander som har lagt sin brems på det hele (regna faktisk på det for noen måneder siden, at snittet på vektnedgangen min var ti gram i uka. :p Sikkert enda lavere nå, som jeg har stått stille i noen måneder igjen). Jeg har fortsatt mye fett på mage, midje og rygg, så jeg er villig til å prøve noe nytt, så lenge det er forsvarlig.
Jeg tok coocsa en periode, men økte dosen veldig fort (smaker jo så godt, vettu), at jeg fikk det helt opp i halsen. Fikk noen prøveglass i vinter på en helskostbutikk, og kjente at jeg likte det igjen, så da skal jeg jammen meg prøve meg på dette når jeg får penger! :) Det er i hvert fall verdt et forsøk!

nellie sa for siden:

Ser da ingen problemer med å gå over til generell lavkarbo når man er ferdig slanket, hvis ikke det er sykdom som gjør at man må ned på minimalt med karber, for å være sunn og frisk?

Du går nok bare treigt ned fordi at du er slank, Regret:) Be patient.

Annne sa for siden:

knh: JEg vet ikke om dette gjelder for Udos choice også, men min kjemilærer på vgs (det er ikke så mange år siden;)) hadde tidligere forsket på tran og hvalolje og sånt, og hun hadde kommet fram til at når disse oljene blir gamle eller utsatt for lys så kan de produsere frie radikaler, og dermed fungere mot sin hensikt.. Så akkurat der ville iallefall jeg vært forsiktig.. Og så står det vel på flasken at den skal brukes 4-6uker etter åpning..

jenta26 sa for siden:

jeg spiser en del cherrytomater+ jeg spiser og kremfløte, og brokkoli og usalta cashewnøtter og da, men vektoppgangen jeg har hatt siden onsdag på 300 gram er nok mensen og redusert vektnedgang er vel pga jeg ikke drikker vann. har gått ned fra 76,7-72,6 på 3 uker da

fiffi sa for siden:

BitTorres: I den perioden du har inntatt Udo's og cocosa, har du minsket inntaket av mat, eller kommer oljen på toppen av ditt normale inntak?

Nnem sa for siden:

Er det jeg drikker og synes det er godt. Nå har jeg i litt kremfløte også.

Nå er jeg nok i overkant interessert, siden jeg har hatt kreft i noen år, det har blitt en del prat med onkologer gjennom tida.

Det er mulig jeg ikke forstår deg riktig når du snakker om dannelse av kreftceller, energisvikt?? En kreftcelle dannes altså når den ikke tar "selvmord" slik vanlige celler gjør etter et visst antall delinger. (Apoptose - som igjen styres av en mekanisme, en dnabit, som sitter ytterst på våre kromosomer, kalt telomer). Cellen blir da i prinsippet udødelig. Og begynner å dele seg hurtigere enn vanlige celler. Og det er ikke energisvikt som er problemet i kreftceller, de har et enormt stoffskifte, og danner mye energi. Årsakene til at disse genmutasjonene som stanser apoptosen er trolig mange, men i de fleste tilfeller av kreft kan man ikke peke på en direkte årsak. Vi vet dessverre altfor lite.

Cherry sa for siden:

Bare påpeker at når man går på ketolyse så skal de aller fleste karbohydratene komme fra grønnsaker. Og det er virkelig null problem å få i seg karbohydrater nok fra grønnsaker. Det er også umulig å overdose på karbohydrater fra grønnsaker. Så lenge det er grønnsaker kan man fint spise masse karbohydrater.
Å sitte å krangle om antallet karbs på ketolyse ser litt teit ut, but here goes. Nei, 5 gram karber ER altfor lite på ketolyse. Mener at det er minimum 15 og maks 20 for damer og minimum 20 og maks 25 for menn. Torkel skriver også at manglende vektnedgang skyldes i de aller fleste tilfeller at man ikke spiser nok grønnsaker, og da spesielt de med farger.

Når det er sagt, nå må dere med 2 kg for mye slutte å spise ketogent! Det er ikke en kostholdstilstand som egner seg for å bli kvitt ett pyntekilo eller to! Skjønner ikke hvorfor "alle" tror at ketose er eneste måten å gå ned i vekt på. Med mindre du er svært overvektig bør du respektere dine sakte karbohydrater!

Jeg er enig med deg, helt fram til dette ... Altså, unnskyld meg! Skal man ikke "få lov" til å spise ketogent bare fordi man ikke har noe overvekt å snakke om? Det har kanskje ikke slått deg at noen trives best i ketose, f.eks?! Neivel, så er det ikke noen mirakelkur for et par overflødige kilo, men det er heller ikke Fedon. Eller Grete Roede for den saks skyld. Kiloene raser stort sett aldri av når det er få av dem
Spis ketogent dere som trives med det, uansett hvor mye dere veier.
Jeg har bare noen få kilo igjen men trives som plommen i egget i ketose, så jeg velger å ikke høre på deg, og heller å i det store og hele være respektløs overfor de langsomme karbohdyratene. :p

smgj sa for siden:

Det er vel litt forskjell på om man har startet med mye, eller om man starter med pyntekiloene.
Har man hatt en lang vei å gå så er det nok greit å holde de vanene som man har funnet at fungerer også hele veien ut. Men har man noen få kilo man skal kvitte seg med så tror jeg at det å bruke ketolyse lett blir en "slankekur" og man får samme effekten som ved å sulte seg... man går ned så lenge man følger "kuren", men lærer ikke et varig kosthold på den tiden man tar kiloene.

For folk som kun skal ned noen pyntekilo tror jeg det er bedre for de aller fleste å ta noen små matvanejusteringer som antakelig er enklere å holde også etter måloppnåelse. For de med den lange veien å gå vil gode matvaner antakelig være en del av hverdagen nå og en godt inngrodd vane når man kommer fram til pyntekiloene. To vidt forskjellige utgangspunkt.

Det er ikke tvil om at ketolyse er en krevende øvelse om man kommer fra standard høykarbokost. Nettopp derfor vil mange feile når de forsøker å ta pyntekilo med denne (men da ikke de som har jobbet seg "ned" til pyntekiloene via samme livsstil).

Har jeg fått surret dette fram forståelig nå? :confused:

Regret sa for siden:

hmm hvorfor denne tråden ble dratt opp igjen? :confused:

Jeg er enig, men samtidig sett slanke mennesker som har gått over til ketogent kosthold av f.eks helsemessige årsaker, og tar tapet av eventuelle pyntekiloer som en bonus. At noen bare bruker det som en quick fix uten å ellers sette seg inn i kosthold er alltid dumt, om det så gjelder dette eller noe annet, det er jeg helt enig i. Poenget mitt er at man må finne noe man trives med, enten det er ketogent, eller mer moderat.

Regret: Godt spørsmål, men jeg kunne bare ikke la en sånn bastant og dårlig (unnskyld ...) argumentert påstand stå ubesvart.

Regret sa for siden:

Ser den! Jeg er også enig i hva du skriver her, Photo. Det er jo flere grunner til at man velger ketogent kosthold..

smgj sa for siden:

Så enig. Kosthold som gir helsemessige godt merkbare bonuser er kanskje også lettere vedlikeholde?

Det som virker er det man kan leve med, ja. Det er vi vel stort sett enige om hele bunten. :D

VSB sa for siden:

Jeg starte på +18kg og var således innenfor målgruppen til ketolyse, men gjør dette like mye av helsemessige årsaker. Begynte med Fedon og har arbeidet meg nedover til et nivå der jeg føler meg best. Det er tilnærmet ketolyse og i hvert fall ketogent, uten at jeg følger noen retning slavisk.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.