< Tilbake til oversikten

Atkins og proteinmengde - forstår du dette?

Tami sa for siden:

Den nye norske Atkins boka fra 2011 har en tabell hvor det står oppgitt hvor mye protein man skal spise. Det er en kolonne for hvor mye de amerikanske myndigheter anbefaler og en for hva Atkins anbefaler.

For meg som er kvinne og 1.60 høy står det:
Anbefalt mengde protein pr dag: 71-149 gram
Vanlig mengde protein pr dag: 440 gram

Så står det:
"Spre proteininntaket utover dagen, spis minst 115-170 gram til hvert måltid, også frokost".

Kan noen forklare dette?
115 gram protein er jo omtrent det jeg spiser totalt i proteiner på en dag. Og så skal jeg ha 440 gram! Det er jo enorme mengder så vidt jeg kan skjønne.

Noen som forstår dette? :confused:

Fjasnissen sa for siden:

Dette høres veldig rart ut. Selv om man tar de mest rause forslagene på proteinmengde her inne (2 gram pr kg kroppsvekt for de som er i høy aktivitet), så må man jo veie 220 kg for at det skal stemme.

Man skal jobbe en del for å få i seg 440 gram proteiner om dagen. Legg deg på det som står som anbefalt proteinmengde pr dag (71-149)

Rin sa for siden:

Ja, dette fikk meg også til å stusse. Lena Beatrice sier dog i sin blogg (omtale av Atkins-boka) at det nok er snakk om proteinrik mat, og ikke faktisk protein, i det store tallet der - altså 440 gram egg, kjøtt, ost, etc. Jeg synes det er en forvirrende måte å gjøre det på - leser selv boka på engelsk, hvor det forklares i alle fall med en bisetning, så dette er kanskje en glipp i oversettelsen?

Kitt sa for siden:

Jeg tror jeg ville sendt en mail til forlaget som har boken!:ja:
Tenk for en tabbe med en slik feil!!!:eek:
Kan jo skremme folk med slike tall!:eek::eek:
Er nok ikke alle som skjønner at det er snakk om proteinrik mat, og ikke faktiske proteiner, nei!

Tami sa for siden:

Nei, dette er veldig forvirrende.....:confused:

Har sjekket en masse innlegg på Atkins.com, uten at jeg forstår mer. De presiserer at det er proteinmengde pr måltid, ikke pr dag......Den samme tabellen ligger også der...

Jeg får fortsette som før :)

Tami sa for siden:

Kan du være en engel å skrive hva de sier i bisetningen på engelsk???:)

Lillemy71 sa for siden:

440 gram proteinrik mat (egg, kjøtt, fisk nøtter osv) kan jeg være med på for jeg mener å ha lest flere plasser at 400-500 g proteinmat daglig er en passende mengde for en på din størrelse.

For å ta et eksempel så vil 440 g entrecote gi 88 g protein, mens 440 g kyllingfilet vil gi ca 105 g protein, så det spørs om det ikke er det som menes, men det er jo utrolig dårlig fremstilt da.

Edit: Disse tallene gir at man må spise 2,2 kg entrecote daglig i tillegg til det man skal ha av fett og karbohydrater, og da har jeg bare en ting og si - lykke til :D

nellie sa for siden:

Ja, de mener gram proteinrik mat.. Ikke gram proteiner:)

Rin sa for siden:

Jeg har det ikke foran meg nå, men jeg bladde litt i den norske utgaven på bokhandelen i dag. La merke til at i kapittelet om protein, i første del av boka, står det jo en fin tabell som oppgir mengde protein man skal ha i forhold til høyde og kjønn - første kolonne med tittel "gram protein" eller noe sånt, og andre kolonne med liksom oversettelsen til "mengde proteinrik mat". :)

Tami sa for siden:

Hehe..det er akkurat denne tabellen som er probemet :) Men nå skjønner jeg endelig! Jeg trodde anbefalt mengde var fra myndighetenes side, mens den andre kolonnen var Atkins anbefalte mengde. Skjønner bare ikke vitsen med å blande proteiner og proteinrik mat i kolonnene :) Det var nok det jeg ikke fikk med meg.....Tusen takk!

Rin sa for siden:

Ingen årsak - jeg synes hele kapittelet er veldig klønete når de bruker ordet "proteiner" og ikke sier i klartekst om de refererer til proteinrik mat eller rent protein. :rolleyes:

Dollsine sa for siden:

Hei! Jeg ser dere spekulerer på en tabell (som jeg ikke har lest/hørt om) :D

MItt spørsmål i denne tråden er hvor mange g proteiner dere inntar hver dag?

Jeg tror at et for stort inntak av proteiner har gjort at jeg ikke har gått ned i vekt (4 kg på 11 mndr er ikke noe å skryte av når en har 15-16 mer å ta av). Jeg har lest meg litt rundt, og funnet at jeg som er 170 høy skal (bør ha) 70 g/dag. Jeg er litt romslig og går opp til 80 g/dag. KH er mellom 10-15 g/dag, resten fett. Etter at jeg begynte med mer fokus på proteinmengdene har kroppen faktisk trukket seg sammen. Så tilbake til spørsmålet mitt; hvor mye bør en ta inn av proteiner?

grotingeling sa for siden:

Litt usikker på hvilken bi-setning i den engelske utgaven det refereres til, men overskriften sider Typical protein food intake.
Jeg ville oversatt dette med: Typisk mengde av proteinholdigmat
Og når jeg leser videre etter tabellen, ser jeg at denne oversettelsen nok er riktig.
Men de kunne jo spesifisert det nærmere - f.eks. kunne de i oversettelsen skrevet:
"Mengde proteinrik mat" som overskrift, og lagt inn forklaringen "Mengde proteinrik mat som f.eks. kylling, kjøtt og ost som må konsumeres for å oppnå den angitte proteinmengde i forhold til kroppslengde oppgitt i tabellen."

Rin sa for siden:

Hei, det er litt delte meninger om dette, alt etter hvilken kostholdsfilosofi man konsulterer. I denne tråden handler det om Atkins, som advarer mot altfor høyt proteininntak, men likevel lar anbefalingene i forhold til høyde være ganske åpne. (For meg, kvinne på 157 cm, står det feks "70-145 gram protein, tilsvarende ca 430 gram proteinrik mat".) - Jeg vil tro det lureste her er å se an seg selv og egen livsstil og ha i bakhodet at om man er veldig aktiv, kan man godt spise mer protein, og er man mer inaktiv, så trenger man nok ikke fullt så mye.

Ifølge andre filosofier, som feks Optimal Ernæring, skal man helst ikke ha mer enn 1g protein per kilo ønsket kroppsvekt, såvidt jeg husker - sånn for å illustrere at det er forskjellige meninger ute og går...

Selv har jeg ME og er følgelig temmelig inaktiv, så jeg forsøker så godt jeg kan å begrense proteininntaket mitt i forhold til dette - men det er ikke så lett når kjøtt er favorittmaten over alt annet. :p

Dollsine sa for siden:

Takk! for godt svar. Jeg har lest det med 1g/kg kroppsvekt (et sted i forumet) og det er den jeg har tatt til meg. Jeg har lenge spekulert i om for mye protein har vært en av årsakene til at jeg ikke har gått ned, så jeg svelget det jeg kom over da jeg leste det. Som jeg sa har jeg satt meg en grense på ca 80, men trekker ikke dyna over hodet om jeg går litt over. Før lå jeg nemlig på 140 +/-. Blir spennende å se om "grensen" jeg har satt fungerer :). Sånn sett følger jeg ikke en spesiell filosofi; prinsippet er mye fett, passe protein og minimalt med karber.

Ser du er kjøttelsker og jeg ønsker deg skikkelig lykke til med ME og redusert proteininntak. Den koblingen kan ikke være enkelt:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.