< Tilbake til oversikten

Gratinert blomkål med ostesaus (bilder)

Makronella sa for siden:

Blomkål er vel noe vi på lavkarbo har titt og ofte. Kom plutselig å tenke på at for mange år siden var blomkål en yndet sommermiddag, kokt med hvitløksmør over, bacon, ostesaus eller alle tre samtidig. Det er akkurat den varianten jeg har tatt utgangspunkt i denne gangen
Jeg brukte følgendetil 2 personer
1 godt blomkålhode
3 vårløk
1 liten paprika
1 pakke bacon
1/3 boks creme fraiche
1 dl fløte
ca 150 gr revet ost

Blomkålen fikk et oppkok i vann før det ble rent av og delt i to. Legg det i et ildfast fat. Jeg har på litt pepper og et par klatter med hvitløksmør.

[CENTER][/CENTER]

Kok opp creme fraiche og fløte, tilsett oppkuttet vårløk og paprika samt godt setekt bacon kuttet i biter, Rør inn ost og la den smelte i sausen.

[CENTER][/CENTER]

Hell ostesausen over blomkålen og sett det hele i ovnen 200 grader i 20 min eller til osten er gylden og fin. Server straks.

[CENTER][/CENTER]
[CENTER]

før steking

[/CENTER]
[CENTER][/CENTER]
[CENTER]

ut av ovnen

[/CENTER]
[CENTER][/CENTER]

Dette kan brukes både som egen rett eller som tilbehør til forskjellige kjøttretter.

manebane sa for siden:

Nam! :sikle:
Må prøves!

lille_trille sa for siden:

Har aldri prøvd med creme fraiche før. Det skal testes ut!!!

Tiki sa for siden:

Oi oi, snadder som min 4 åring sier. Har spist litt slikt før, men skal prøve denne varianen snart, ser jeg. :)

Charlott sa for siden:

Lekkert! :D

Euphita sa for siden:

Mmm såg godt ut!

Alynna sa for siden:

Lærte å lage blomkål med hvitsaus + sprøstekt bacon på heimkunnskapen i 7. klasse, og det er en utrolig god kombinasjon! Med fløte/ost/CF+løk i en eller annen form, og å droppe meljevningen, er dette en vinner på lchf-kostholdet :)

Morla sa for siden:

Ooo, det så godt ut!

Tiki sa for siden:

Tror denne står på menyen i helga, enda jeg prøver iå ikke bruke så mye meieriprodukter til vanlig. Mulig chorisopølsebiter i stede for bacon. Nam

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.