< Tilbake til oversikten

Noen som har et godt svar?

Sykepleierstudine sa for siden:

Jeg har vært i ketose så og si sammenhengende 1 år.
Så spurte en venninne meg hvorfor jeg ikke veide 50 kg, istedet for de 80 jeg nå veier..

Noen som har et godt svar? Gått ned 20 totalt (men stått stille, og litt opp siden februar)

Rin sa for siden:

Vanskelig å synse noe om uten å vite hvor høy du er, i forhold til disse kiloene. :cool: Men det er da ingenting unormalt med vekttapet ditt - jeg gikk ned 20 kilo det første året mitt i ketose, og det inneholdt flere måneder med stillstand - gikk i rykk og napp, med andre ord. Det går saktere jo nærmere normalvekt man kommer, dessverre...

Furine sa for siden:

Fordi lavkarbo er vektregulerande, og det ikkje er meininga at du skal vege 50kg?!

ja, det vet jeg, 50 var vel bare en måte og si på, om hvorfor jeg ikke er normalvektig.. er 165 høg.

Furine sa for siden:

Fordi ting tek tid? Kanskje kroppen din er intolerant mot noko som gjer at du går tregare ned i vekt, eller ikkje rasar ned slik som somme? Det går tregt hos meg også, men det går då i det minste rette vegen. Noko det ikkje gjorde med "vanleg" kost. Fordi ein ikkje kan diktere kroppen? Korleis du føler deg er vel viktigare enn akkurat vekttal?

20kg på eitt år er ikkje ingenting! :heia:

Cyan sa for siden:

Er jeg den eneste som syntes at det var et ganske frekt spørsmål fra en venninne?

Ellers: Det Furine sa :ja:

nellie sa for siden:

Et godt svar vil være at hun skal drite i å være så frekk:)

Furine sa for siden:

Ja, eg var på veg til å nemne det også... :ja: Enig med Nellie og Cyan. Som sagt, det er ganske bra jobba med 20kg allereie! Heia du!

Hehe, neida, hun var ikke frekk.. synes d var et godt spørsmål jeg:) Hun er veldig grei altså:)

Men ja, ting tar tid, og jeg er veldig fornøyd med vekttapet:) Men jeg er kanskje litt utolmodig med de sste 15-20 jeg har igjen da..

Charlott sa for siden:

Tror jeg hadde oppfattet spørsmålet som et spørsmål om mekanismen i selve lavkarboprinsippet jeg, hvorfor fortsetter man ikke å gå ned når man fortsatt spiser lavkarbo-spørsmål, og ikke personlig :)

nellie sa for siden:

Hun har kanskje, som mange andre, fått inntrykk av at ketose er en vidunderkur som gjør at en bare raaaser ned i et forrykende tempo. For noen er det jo sånn og det er de historiene folk biter seg merke i. For de fleste er det rykk og napp og opp og ned.

Furine sa for siden:

Då er vel beste svaret at ting tek tid, Rom var ikkje bygd på ein dag etc. Så lenge kroppen har det bra, så er det for min del greit at det tek litt tid.

lille_trille sa for siden:

Fy søren så frekt. Hadde spurt tilbake: Hvorfor er du ikke penere som sminker deg hver dag... eller noe slikt.. hehe...
Vel, det viser vel bare hvor uvitende hun er om hvordan dette virker.
Jeg er nesten konstant i ketose, men går lite ned, men du verden så godt jeg har det med meg selv. Magen fungerer, humøret er bedre, sover godt om natta osv osv. Utrolig helsegevinst av å gå på denne dietten. For meg er det iallefall snakk om en kostholdsendring som jeg vil leve med resten av livet. At det forsvinner en kilo eller to i ny og ne er bare bonus :D

Jada, hun mente selve mekanismen i lavkarboprinsippet. Jeg tenkte ikke engang tanken på at d var frekt jeg:)

Er greit for meg også at det tar tid, så får også hodet og huden tid på seg. Må stadig minne meg selv på det:)

Ja, jeg har det også mye bedre når jeg er i ketose. Helt utrolig faktisk:) Og jeg har satt personlig rekord på livsstilsendringene mine:)

Pruttilutt sa for siden:

Her er mye å ta hensyn til for å vedlikeholde et konstant vekttap.
Du kan trykke i deg uansett hva det skal være - men det er kroppen som bestemmer u a n s e t t. På lik linje som at noen har høy forbrenning og veier 50 kg, samtidig som de peiser på med sjokkis, burgere, pottitgull osv osv, så beviser det bare at kroppene våre er forskjellige.
Kanskje det kroppen din trenger er en pause? Eller å ligge på rundt 50 karb? Komme deg litt ut av ketose, la huden få trekke seg sammen. Nå vet jeg ikke hvordan du har spist eller hvilke prinsipper du har fulgt. Uansett, vær fornøyd med de endringene du har klart å gjort! 20 kg er fenomenalt!

Tusen takk for gode svar, og gode oppmuntringer:)

Jeg har ufrivillig vært ute av ketose i 4 uker, pga 0 tilgang til kjøkken. Så med pølser og fedon lindberg-brød så var jeg oppe i kanskje 60-70 karbs om dagen. = 4 kg opp, oppblåst, uren hud, slapp og trøtt.

Så nå er jeg tilbake i ketose, og fryder meg over den gode maten. Man vet sannelig ikke hva man går glipp av før man er der og ikke har tilgang på det:)

Jeg er forøvrig tilhenger av LCHF, og holder meg mellom 15-30 karber om dagen.

lifejack sa for siden:

Wow, -20kg på et år er jo fantastisk! Så flink du er!:heia:
Det er sånn jeg ser denne situasjonen, da;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.