Hei!
[color=teal][/color]
jeg har fått høre fra ei her inne at man kan spise sauser når man går på atkins gjelder det i alle faser.....??:confused: :confused:
hun sier at hun skeia ut med brunsaus i går kveld og hun går på fase 1...
brunost spiste hun også og det var kanskje ikke så lurt,:eek:
Det finnes saus og saus. Jeg ville ikke brukt sauser som er meljevnet, slik som nettopp brun saus - eller noen som helst ferdiglagede sauser. Men det er godt mulig å lage saus av sky, utkok av stekepanna eller lignende, hvor du reduserer skyen eller søet, blander i fløte, rømme eller annet etter smak, og bruker dette. Bernaisesaus laget fra grunnen av inneholder heller ikke mel, det er stort sett smør og egg. Det er også godt mulig å lage tykkere sauser ved å koke litt grønnsaker i skyen eller søet, og så kjøre det hele i hurtigmikser, bruke stavmikser eller food processor mens det hele er varmt.
Jeg har ikke brukt meljevning på mange år, sluttet med det lenge før jeg begynte på noen som hest diett, fordi jeg synes melsmaken ødelegger smaken på sausen.
Skaff deg en skikkelig, klassisk kokebok og les oppskriftene på de forskjellige teknikkene for å lage saus, så ser du hva de er laget av, og hvor mye av hvert. Og ellers kan jeg anbefale fransk nytt kjøkken, som er en retning innen kokekunst hvor de fleste sausene er smakfulle og varierte, men tynne, og altså ikke jevnet med mel.
Og hvis hun spiste brunost, så trengte hun kanskje å få karbenivået opp til 20 gram den dagen? Det er nok ellers smartere å gjøre akkurat det ved å spise grønnsaker. Mer næringsstoffer sammen med karbene.
Hei.. i og med at jeg er så fersk så lurer jeg på hvorfor ikke meljevnet sauser?jeg spiser alltid en god kvelds med en ferdig saus til (små mengder) en pk saus holder til 4 måltider.
Fordi mel inneholder stivelse som er karbohydrater. Det er derfor vi skal passe oss for pasta og brød også: fordi disse tingene er laget av mel. De er dessuten laget av mel med høy glykemisk indeks: altså slikt som for blodsukkeret til å hoppe opp fort.
Det kan godt hende at dere ikke får noe utslag av å spise litt saus over maten av og til, men jeg vil anbefale å la det være og heller spise andre, sunnere ting for å oppnå riktig mengde karbohydrater i kosten. Ikke minst fordi det er lettere å beregne karbene i en tomat som er klar og avgrenset, enn i en klatt saus.
Personlig er jeg veldig følsom ovenfor karbohydrater i mat med høy glykemisk indeks, slik som mel. Jeg kan derfor gå opp i vekt av bittelitt saus over maten, men ikke av like mye karbohydrater i form av et eple. :)
Ok men la meg ta fløtesausen til Toro der står det 3,5 g karbohydrat pr.100 g (1 dl) tilberedt saus. Stemmer ikke dette da?
På ingrediensene står det potetstivelse men er ikke det tatt med i beregningene i de 3,5 g karboh. pr 1 dl ferdig saus?
off dette ble vel teit skrevet,sikkert logisk for mange som er godt inne i dette...
t75: jeg bruker også av og til ferdige sauser med minst mulig karber (feks bearnaisesaus fra pose), MEN med tanke på at de faktisk inneholder siktet hvetemel og andre tilsetninger med gøy GI er de direkte USUNNE! Det er nok derfor vi ikke skal ha så mye av dem. ;)
Jeg lager hjemmelaget hollandaisesaus til fisk, og fløtesauser/peppersauser/sennepsaus til kjøtt. Jeg har lett og lett etter bearnaise-essens, men finner det ingen steder, så hjemmelaget er det ikke blitt ennå.
Joda, det stemmer det med karboinnholdet, men de har høy GI når de inneholder potetstivelse og dessuten andre kunstige greier.... Det er derfor de ikke anbefales. Av og til er det sikkert greitt, men ikke om du spiser sånn saus hver dag.
Iset, jeg har sett bernaisse essens både hos Meny, Helgø og hos Middelthon på Tasta !:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.