Når man går på ketolysekuren. Så skal man ha 15 karb om dagen.
Hva ser dere etter når dere kjøper varer? At de inneholder max 5 karb pr 100 gram?
Måler dere alt dere spiser? mtp gram, hvor mye feks karb det er i en agurk? Hvis dere bruker ost, måler dere antall gr (selvom den feks kun inneholder 1karb pr 100 feks?)
Blir mye jobb i starten med å måle og veie da.. hehe.. men som jeg ser mange sier, så blir det en vanesak og man vil til slutt ha det i fingrene hvor mye man kan spise og ikke kan.. Finnes det en tråd eller side med informasjon om hvor mye karb det er i grønnsaker og slike ting?
www.matvareguiden.no/ og www.næringsinnhold.no/ er greie å lagre i favoritter.
I starten veide vi det aller, aller meste. Ikke kjøtt og ting uten karber. Nå sitter det litt mer i fingrene, men tar en runde i ny og ne, for å kontrollere ting litt...
Jeg har aldri veid varene. Er det snakk om for eksempel 50 gram rømme, tar jeg det på øyemål. Om det veier 45 eller 55, går det opp i opp med andre minibommerter tenker jeg.
Prøver å holde meg til varer som ligger på under 3/100.
Når det gjelder oster, holder jeg meg til 0/100, så slipper jeg å tenke på det.
Kan hende mange av proffene tenker at dette blir feil. Jeg er nybegynner, og føler at dette går veldig så fint. :)
Jeg har ikke veid noe rett og slett fordi jeg ikke har kjøkkenvekt, og ikke har tatt meg råd til en. Men det har gått rette veien likevel, og jeg har heller gått over til å kalle kostholdet mitt generell LCHF.
Har ikke vanlig vekt lenger heller, men mistenker at jeg står på et platå og vurderer å begynne å veie ting for å bli mer bevisst på hva jeg egentlig spiser.
Som flere sier her tror jeg også det kan være lurt å veie i begynnelsen, til man vet ca. hvor mye som tilsvarer hva osv.
Som noen sier, så er det kanskje ikke vits å veie ting som ikke har mer enn 1 karb? Feks gulosten vi bruker, der står det karb: <0,01 pr 100gram .. Å det er jo ikke mye.. Baconosten vår har 0 feks :p
Men skjønner veiingen av ting som har mer.. er bare å få det inn som en vane og feks skrive ned i starten, det.. Kommer nok til å gå så bra så :p;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.