< Tilbake til oversikten

Hodepine og økning av karbo?

mio87 sa for siden:

heisann

jeg har lenge slitt med hodepine og migrene samt andre ymse symptomer. Blir fortsatt tung i hodet dersom jeg ikke spiser når jeg blir skrubbsulten og det kan jeg egentlig ikke skjønne nå som jeg spiser høyfett kost, menmen..

jeg har prøvd og være i ketose en stund, men hodet mitt r på nippet til migrene likevel.. sånn, hver dag... så, igår da jeg fikk vondt i hodet, skulle jeg tilfeldigvis spise en lavkarbokake jeg hadde laget selv, men som jeg visste at kom til og vippe meg utav ketose. Hodet mitt ble straks bedre, og idag har jeg ikke telt karber, spist ganske mye.. og jeg har ikke noe hodepine, eller jeg hadde litt men en paracet og ibux tok smerten (noe jeg ellers aldri kan ta, da det må sterkere medisiner til)

Jeg har også vært svimmel,kvalm og på nippet til besvimelse.. men jeg skal jo ned 60 kg liksom, vil gjøre det mest effektivt..

Hva tror dere? tåler jeg ikke ketose?

Fjasnissen sa for siden:

Hvor lenge har du vært i ketose?

De fleste av oss får en periode hvor vi blir slitne, trøtte, kvalme og får hodepine. Dette er karboabstinenser. For noen går det over på noen dager, mens andre har det kanskje sånn i to uker (noen få enda lenger). Jeg skjønner jo at dette er noe du er lite lysten på hvis du sliter med migrene fra før, men for de aller fleste er dette bare en kort omstillingsperiode før kroppen (og hodet) føles langt bedre enn før.

Gjør et kort søk på ketose og hodepine øverst til venstre, så vil du garantert få opp en del tråder om samme tema :)

Anitra sa for siden:

Jeg har vært plaget av migrene selv, men etter at jeg kom skikkelig igang med lavkarbo er den helt forsvunnet! Så for meg har det hjulpet!

Gerd sa for siden:

Jeg signerer Fjasnissen her :ja:

Men så lurer jeg på en ting:

hvorfor venter du med å spise til du er skrubbsulten :confused: Og hvorfor drøyer du å spise når du er blitt skrubbsaulten?

Du bør spise når du kjenner deg sulten. :ja:

mio87 sa for siden:

det er helst når jeg er på jobb jeg ikke får tid når jeg blir sulten, utenom det spiser jeg selvsagt når kroppen vil:):) men takk for svar!

til det fjasnissen spør om, så har jeg holdt på siden januar, og syns det er rart at hodet mitt ikke enda gir fred:) jeg har lest ketolyseboka så jeg vet at det er normalt, men ble veldig usikker når det nå varte så lenge!

tusen takk for svar:)

Fjasnissen sa for siden:

Hmmm.... spørsmålet blir da om du driver og går inn og ut av ketose med jevne mellomrom, eller om du holder deg såpass lavt på karboinntaket at du er i ketose hele tia? Hvis du har vært i ketose stort sett sammenhengende siden januar (noen "glipper" regner jeg med), så er det litt merkelig at du har migrene fortsatt. Det kan jo være at du er en av de som ikke får mindre migreneanfall av å være i ketose, og at du derfor kanskje bør ligge litt høyere på karboinntaket. Her vil jeg bare presisere at jeg på ingen måte har den medisinske bakgrunnen til å kunne uttale meg sikkert om dette, og at det bare blir spekulasjoner fra min side.

Er migreneanfallene like frekvente og vonde i ketose som de er ellers?

Lillemy71 sa for siden:

Hvor mange kh inntar du daglig, sån gjennomsnittlig når du er i ketose, 15-20??

Jeg vet om de som har bl.a. pga av vondt i hodet, trøtthet,slapphet osv måttet gi opp og ligge så lavt og legge seg på en 50-70 g kh daglig. Dette fungerer helt fint for de, de går ned i vekt og det skal ikke være nødvendig å redusere på fettet dersom man ikke går høyere i kh. Selv fungerer jeg best på rundt 30-50 g kh daglig og jeg er i ketose opp til en ca 50-60 g daglig. Muligens det kan hjelpe å legge seg på et slikt nivå, men det kan du bare finne ut med å prøve.

Charlott sa for siden:

Er du sikker på at du får i deg nok fett, vann/væske og salter da?

mio87 sa for siden:

fjasnissen :har holdt meg i ketose med kun et par glipper ja..

og ellers spiser jeg nok fett, drikker litervis med vann og tar alt av mineraler og vitaminer..

liker ikke dette..

mio87 sa for siden:

så lenge jeg fortsatt vil gå ned i vekt, så kan jeg godt prøve og holde meg litt høyere på karboinntaket:)

Charlott sa for siden:

Trasig... håper du finnet ut av det! :klem:

Lillemy71 sa for siden:

Jeg går faktisk mer ned i vekt når jeg ikke ligger for lavt i kh, men vi er alle forskjellige. Muligens det vil gå noe seinere, men det er vel kanskje verdt og ikke gå med vondt i hodet hele veien? Prøv et par uker og sørg fortsatt for at mesteparten kommer fra grønnsaker, og kanskje litt bær nå i sesongen, litt meieriprodukter og evt litt nøtter.

Lykke til, håper du finner et kosthold som fungerer for deg på alle måter.

mio87 sa for siden:

ja det er jo mulig det vil kicke igang litt nedgang i vekten! stått stille lenge nå.. og det er ikke verdt det og knaske smertestillende hele dagene heller, så da legger jeg meg litt høyere i karbo :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.