< Tilbake til oversikten

Trenger hjelp! Hva skal jeg spise når jeg reagerer på disse matvarene?

Imp sa for siden:

Referer til magetråden min, og har til nå funnet ut at jeg kan ikke spise grønnsaker generelt, nøtter, frø, kokt egg. Heller ikke korn og brød, men dette holder jeg meg unna i utgangspunktet. Dette blir jeg dårlig av, og får vondt i magen. Jeg vet ikke hvorfor, har vært gjennom gastroskopi og ul uten funn, venter på ct.
Forsøker meg frem med en og en grønnsak, men det tar tid. I dag har jeg funnet ut at jeg ikke reagerer på kinakål.

Men i mellomtiden vil jeg få i meg mest mulig optimal ernæring, og her trenger jeg litt hjelp. Er vant til å spise mye grønnsaker og nøtter, så dette er litt dumt for meg. Har gått ned ti kilo på fire uker. Nå når jeg har funnet ut hva jeg ikke kan spise, har jeg ikke så vondt hele tiden, men er helt tappet for energi og yteevne, så vil gjerne ha litt hjelp til å få det opp igjen.

Det jeg har spist nå, er rett og slett pålegg..ost i forskjellige former, kjøttpålegg, med majones, leverpostei, stekt egg..yoghurt med litt kakao, vaniljedråper og splenda. Cottage cheese. Spiser peppermakrell for å få i meg fett. Melkeprodukter generelt går bra. Til middag spiser jeg bare rent protein, det går bra å bruke krydder. Det er ikke mye som skal til, jeg har spist lite lenge nå, og blir stappmett av lite.
Men jeg trenger som sagt å få opp energien. Har dere ernæringseksperter tips til meg?

Har tenkt på å gå til ernæringsfysiolog, men er veldig usikker på hva slags råd jeg vil få der, er ernæringsfysiologer lavkarbovennlige?

Imp sa for siden:

Og hvorfor i all verden blir jeg dårlig av kokt egg men ikke stekt?

Kitt sa for siden:

De aller fleste ernæringsfysiologer er ikke lavkarbovennelige (må føle Retningslinjene, vet du:p).
Det de sannsynligvis vil råde deg til, er å innføre en og en ny matvare for å finne ut hva du tåler og ikke tåler. Tror ikke de er mer spesifikke etter som du ikke har en diagnose å forholde deg til enda! :)

Har du spist et kokt egg og bare det og så et stekt egg og bare det, eller har du spist det sammenmed andre ting?

Er du forresten allergisk mot noe annet? Alltså pollen etc. Kan noe være kryssallergi feks? Husker ikke om du har sagt noe om det tidligere!:p

Imp sa for siden:

Æsj da, tror ikke jeg gidder å bruke penger på ernæringsfysiolog da nei.

Jeg har spist eggene med majones. Men da er det altså kokt egg med majones, og stekt egg med majones. Samme type og mengde majones. To egg. Spist kun det til lunsj, og blir dårlig av de kokte. Utrolig rart!

Jeg er så vidt jeg vet ikke allergisk mot noe annet, reagerer ikke på pollen, dyr og har ikke reagert på noen matvarer før. Ei tante av meg hadde cøliaki, men siden jeg ikke spiser karbobrød er det vel lite sannsynlig at det har noe med det å gjøre. (Og avføringen er normal igjen.)

kamp sa for siden:

Kontajt ernæringfysiologen på medhelse.no
Han heter johnny (også han som skriver i vof bladet). Han kan sannsynligvis hjelpe deg :) de har god kjennskap til mat intoleranse, årsaker til det o.l. Harbhjulpet meg mye..

Rådet jegbfik på sykehuset var å spise sukker fornå gå opp i vekt :(

Imp sa for siden:

Takk kamp! Jeg prøver det asap!

Edit. Det var litt stive priser gitt....minstepris 500 (30 min arb.) for epostkonsultasjon. Så får nok bare vente litt.

kamp sa for siden:

Jeg tok en startpakke med ernæringsfysiologen. Har vel hatt 5 eller 6 telefon timer + en del mail frem og tilbake det siste året.

Hadde ikke klart meg uten ;) Han har hjulpet meg utrolig mye!

kamp sa for siden:

Kokt egg lager noen svovel forbindelser og derfor reagere du. Er faktisk ikke så uvanlig å reagere med luft/vondt i magen av kokt egg.

Kan hjelpe å bløtkoke egg men noen reagere også på det.

Lillemy71 sa for siden:

Blir vel anbefalt å få i seg en del innmat for å få optimal næring. Skaldeman er jo en av dem som skriver om tilnærmet null-karbo så kanskje du kan finne noen tips i hans bøker/nettside om hva du skal spise for å få et best mulig kosthold.

lucifine sa for siden:

Allergier og matvareintoleranser er rare ting. Feks: jeg kan ikke spise rå frukt, grønnsaker eller nøtter men dersom de blir varmebehandlet så kan jeg spise dem uten problemer. Why? Fordi det skjer noe med molekylene som jeg ikke helt forstår :P

Jeg kan også spise ketchup eller løk, men ikek sammen for da blir jeg dårlig. Og på sommeren og på vinteren kan jeg reagere på forskjellige matvarer. Kan ikke spise feks jordbær rundt juletider, feks.. wierd. Men spør fastlegen din om å henvise deg til en allergi spesialist mens du prøver å finne ut av dette. Vi har vært inne på det i den andre tråden din også, men du har ikke noe å tape på å kreve time hos en dyktig spesialist.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.