< Tilbake til oversikten

Helst ikke sukrin

Marihønen sa for siden:

Hei alle!
Jeg er relativt ny her og har brukt lavkarbo siden i høst, og utfallet ble 10kg mindre..juhu:stortsmil
Jeg byttet ut sukker med sukrin etterhvert som jeg fikk lyst å lage noe søtt, men har enda ikke vendt meg til smaken.
Alt smaker sukrin..ubeskrivelig smak og "kaldt" i munnen!! Satser på at det ikke bare jeg som synset det..:forvirret
Har prøvd å redusere mengden i enkelte oppskrifter, men til ingen nytte..
Noen oppskrifter inneholder ganske mye, så der har jeg bare gitt opp!
Så..noen som har ett tips jeg kan erstatte sukrinen med, som i bakst og mat/drikke??? Mange klemmer:klem:

Charlott sa for siden:

Forsøk å bland sukrin med feks Splenda eller Natreen :)

frøken sa for siden:

Limer inn en oppskrift jeg la i en anne tråd.
Kluet er å bruke en blanding, og ikke så mye. Det blir likevel søtt nok.

Synes ofte lavkarbobakst gir en rar smak, men ved å se på mange ulike oppskrifter, både lav og høy karbo, har jeg smakt og prøvd meg frem til en suksessterte som ikke gir ising fra sukrin, eller annen rar smak av kunstig søtning. Den er kjempegod!

I forhold til høykarbo trenger man mye mindre søtning selv om kaka smaker like søtt.

Her er oppskrifta:

Suksessterte/gul kake:

4 eggehviter
150 g malte mandler
Søtning (35 g sukrin, 2 ss splenda, ½ ss flytende natreen)
1,5 ts bakepulver

Stek i 25 min 170 grader. Midt i ovnen

Gul krem:
7 eggeplommer
2,3 dl fløte
Frø av ei vaniljestang
Søtning, 40 g sukrin, 1,5 ss splenda, 25 dråpar flytende natreen
Mykt romtemperert meierismør, 150 g

Krem:
Bland eggeplommer, fløye, søtning og vaniljefrø i en kjele og kok det opp under svak varme. Husk å røre hele tiden slik at det ikke legger seg ved i bunnen. Rør til det tjukner. Avkjøl kremen. Pisk opp det romtempererte smøret bland inn eggekremen. Kremen fordeles utover kaka og dekoreres ev med raspet sjokolade.

Sett kaka kaldt.
Når den skal spises tas den ut av kjøleskapet i god tid, minst en time før.

Er super å fryse, smaker like godt uansett. Du kan faktisk fryse den, ta den opp, spise av den, og fryse den igjen.

Vel bekomme

Marihønen sa for siden:

Ok, skal gjøre ett forsøk..50-50, eller kan jeg bare prøve meg fram etter smak?:)

ThereseA sa for siden:

Jeg pleier å blande sukrin og natreen... Knuse dette med stavmikser el lignende.... Blir ikke samme smaken i det heletatt når jeg gjør det :)

Marihønen sa for siden:

Tuuuusen takk, denne er lagret!!:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.