Synes ofte lavkarbobakst gir en rar smak, men ved å se på mange ulike oppskrifter, både lav og høy karbo, har jeg smakt og prøvd meg frem til en suksessterte som ikke gir ising fra sukrin, eller annen rar smak av kunstig søtning. Den er kjempegod!
I forhold til høykarbo trenger man mye mindre søtning selv om kaka smaker like søtt.
Her er oppskrifta:
4 eggehviter
150 g malte mandler
Søtning (35 g sukrinmelis, 2 ss splenda, ½ ss flytende natreen)
1,5 ts bakepulver
Stivpisk eggehvitene. ha i søtning og malte mandler blandet med bakepulver. Vend det forsiktig inn med en slikkepott, slik at lufta ikke går ut av hvitene.
Stek i 25 min 170 grader. Midt i ovnen
Gul krem:
7 eggeplommer
2,3 dl fløte
Frø av ei vaniljestang
Søtning, 40 g sukrinmelis, 1,5 ss splenda, 25 dråpar flytende natreen
Mykt romtemperert meierismør, 150 g ev 100 for mindre smørsmak
Krem:
Bland eggeplommer, fløye, søtning og vaniljefrø i en kjele og kok det opp under svak varme. Husk å røre hele tiden slik at det ikke legger seg ved i bunnen. Rør til det tjukner. Avkjøl kremen. Pisk opp det romtempererte smøret bland inn eggekremen. Kremen fordeles utover kaka og dekoreres ev med raspet sjokolade.
Sett kaka kaldt.
Når den skal spises tas den ut av kjøleskapet i god tid, minst en time før.
Er super å fryse, smaker like godt uansett. Du kan faktisk fryse den, ta den opp, spise av den, og fryse den igjen.
Jeg bakte denne forrige helg - men brukte sukrinmelis i kremen i stedet for splenda. Det ble egentlig ikke så godt, det "knasa" litt liksom.
Jeg har bakt suksessterte mange ganger før, etter "vanlig" oppskrift, og liker kaka kjempegodt. Men jeg synes kremen fikk mye mer utprega smørsmak enn før ? Mulig jeg har tatt feil av målene da :rolleyes:
Ang smørsmaken så synes jeg den er mest fremtredende når kaka er kald. Når den har stått noen timer i romtemperatur blir det mindre smørsmak. La kaka stå så lenge at kremen blir skikkelig myk.
Men går sikkert fint å redusere smørmengden også.
Vart ikkje heilt nøgd med mandelbunnen. Er det meininga å ikkje piske kvitene?
Oh nevermind, eg gløymde bakepulveret. Skjønt... er det meininga å ikkje piske kvitene?
Uff, det glemte jeg å skrive... Hvitene skal stivpiskes. Da blir nok bunnen bedre tenker jeg. Retter det nå.
Lykke til.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.