< Tilbake til oversikten

Cajas Dagbok

caja sa for siden:

For å klare det jeg har satt meg som mål, nemlig å gå ned 9 kg snarest, må jeg ha et system.

På Atkins Induksjon er den optimale fordelingen av kaloriene slik:

70% fett (+/- 5%)
25% proteiner (+/- 5%)
5 % karber

og formelen er slik:
Kalorier = fett X 9 + (karbo - fiber) X 4 + protein X 4 + alkohol X 7

Så det å spise som følger er ikke så galt, og lett å huske:
100g fett + 15g karbohydrater + 100g proteiner.

Det vil si det samme som å spise ( dette ved hjelp fra Nille):
66 % fett, 4 % karber og 29 % protein..... sånn ca... fordi fett, karbo/fiber og protein alltid er i samme forhold til hverandre.

Derfor skal jeg nå prøve å føle dette skjemaet:

............. FETT – 100g +/-........KARBO – 15g +/-.......PROTEIN – 100g +/-

Frokost................30g +/-....................5g +/-.....................30g +/-

Lunsj..................30g +/-....................5g +/-......................30g +/-

Middag................30g +/-....................5g +/-......................30g +/-

Forhåpentligvis kommer jeg til å legge inn oppskrifter ut i fra dette ;-)

mofe sa for siden:

Velkommen med dagbok! :)

caja sa for siden:

Takk mofe :)

Tar gjerne imot oppskrifter som kan gå inn i dette skjemaet.

Nille sa for siden:

:wacko: Litt av en plan du har ! Du behøver ikke være så nøye vettu ! Jeg syns du bør ligge litt høyere enn 15 gram karbo om du skal gå Atkins. Du bør spise 20 gram pr dag, og hoveddelen av disse skal bestå av grønnsaker. Grønnsaker har lite/ikke fett (bortsett fra avocado etc) og bare litt proteiner, så fordelingen din blir ikke tuklet med nevneverdig. Som jeg sa tidligere, følger du tillatte matvare lista, og de mengdene Atkins anbefaler, vil resten ordne seg av seg sjøl. Men det er flott at du er bevisst på å spise fett, protein og karber til hvert måltid. Det er veldig viktig. Om du ikke får til å spise 30 gram protein pr måltid, er det bedre å spise litt mindre og heller ta en liten snack innimellom.... altså dele maten utover litt og ha mellom måltid isteden for 3 store. Mange opplever også at det er bedre å spise en passe stor frokost, en god lunje og et noe mindre middagsmåltid. Mener MHM her inne skrev om at det funket så bra - for fordøyelse og forebrenning. Selv har jeg aldri klart å spise stor frokost. Kroppen vil liksom ikke ta i mot så mye mat så tidlig.

Jeg har ikke erfaring med å gjøre det slik du planlegger, - og kjenner ingen som gjør det slik heller, så det skal bli spennende å følge deg. Kanskje det viser seg å være en hypersmart måte å planlegge måltidene på ! :ja:

Bare ikke la tallene styre deg. Da kan du fort gå lei og miste motet !

Skal prøve å hjelpe deg det jeg kan, men som sagt, jeg har ingen erfaring med denne måten å gjøre det på og kan ikke gi deg noen gode tips pr nu !!

Lykke til videre !!

:D

anniejahren sa for siden:

Hei hei!!

Gratulerer med journal.....
Lykke til, og stå på!!!

boble sa for siden:

Jøss,strukturert av deg,du.

Ikke værst,lykke til :D

caja sa for siden:

Takk Nille for et godt og utdypende svar. Tar det du sier til etterretning. Lurt dette med mellommåltider.

Men de to siste ukene har jeg stått temmelig stille i vekt, så nå vil jeg først bare prøve meg på svært få karbohydrater.

I dag til frokost:

sopp 100g (stekt)
hvitløk
olje 10g
salat 50g
1 egg
Gorgonzola (ost) 30g
Fiberrik (1/2 stk.)5g
proteinpulver (i drikke) 10g

ER STAPPMETT!

Takker for hilsener også fra anniejahren og boble :)

caja sa for siden:

I dag til lunsj (hovedrett/tidlig middag) (1 porsjon), hadde litt ost til mellommåltid.

Mini- karbonader
karbonadedeig 80g
proteinpulver 5g
1 sjalottløk 25g
1 egg
Garam masala (krydder)
salt/pepper
litt vann
Cocosa til steiking 10g (1 ss)

• kapers

Rosenkål 3stk. (75g)

Salat
salat 50g
rømme 30g (1ss)
litt salt/pepper

Aline sa for siden:

det så vanvittig godt ut :D :sikle:

caja sa for siden:

Ja - det smakte fortreffelig.

Tidligere bruker sa for siden:

Velkommen med dagbok Caja!! Lykke til med de siste fem kiloene :klem:

caja sa for siden:

Takk.
Legger ved fil med detaljert oversikt over noe av det jeg spiser - ser ut til å funke.

Summer sa for siden:

Wow, dette var strukturert og systematisk! :blomster:
Spennende! :)

Grattis med ny journal, - skal bli gøy å følge deg! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.