På lørdag stod jeg på torget i strålende sol og kikka på noe deilig rabarbra som lå mellom egg og grønnsaker. Jeg fikk flashback til barndommen der vi spiste rå rabarbra dyppet i sukker (:eek:) og jeg syntes det var helt fantastisk. Mormor lagde alltid rabarbrasuppe som stod i kjøleskapet også kunne man bare ta seg et glass og slurpe i seg. På søndagene var det rabarbragrøt med fløte og sukker. Jeg kjøpte ikke rabarbra på lørdag for jeg var ikke sikker på kh-innhold, men etter å ha sjekka det gjett om jeg skal få tak i løpet av uka. Gjerne i litt mengder for dette kan jo fryses ned uten problemer. Så skal jeg lage lavkarbo vennlig rabarbradessert og kanskje rabarbramuffins (om jeg klarer å lage de lavkarbovennlig da) :D Her er oppskriftene jeg har tenkt å prøve:
Suppe/Grøt:
1 liter vann 8–10 stilker rabarbra En halv vaniljestang Stevia til passe søtt JBK til passe tykt
En neve fersk mynte
Kok opp vann og søtt til det løser seg opp.
Skyll og rens rabarbrastilkene. Skjær i biter og ha oppi kasserollen sammen med vaniljestang og hakket mynte.
Rør ut JBK i litt vann i en kopp. Etter at suppa har kokt i tre–fire minutter, has JBK oppi.
Kok videre i et par minutter, og trekk kasserollen av varmen.
Avkjøl.. Suppa skal etter mitt hode vær litt tynn slik at den lett kan drikkes, mens grøten skal være fast og serveres med masse fløte eller CF:D
Rabarbragrøt er herlig, så det skal testes i løpet av sommeren.
Var så heldig og få en diger rot av mamma i fjor, og nå har det poppet opp fullt av rabarbra. :D
Vil også tipse om at det er kjempegodt å bruke frosne rabarbrabiter til is. Lages på samme måte som bringebærisen her inne, men gjerne med litt ekstra sukrin. Alle i familien likte den, og det sier ikke så rent lite..:)
Ikke mere kh :D Da vil jeg også prøve å lage grøt. Skal jammmmen meg kjøpe noen kvister og hakke opp i biter og fryse også da. Kan jo blande det med bringebær / jordbær og lage litt syltetøy, eller til is som forelsått til vinteren også da.
Det letteste er å grave opp en liten plante fra noen som allerede har. Som Anitra sier; de blir bare flere med åra og folk vil ofte mer enn gjerne bli kvitt litt ;)
Men de selger rabarbraplanter på stort sett alle hagesenter, og ikke er de dyre heller.
Rabarbra er en utrolig hardfør plante som trives stort sett over alt og på all slags jord, men vil du ha stor avling bør du spandere noe gjødsel.
Jeg høster fra nå og frem til frosten kommer (vanligvis i september eller oktober her) og vasker dem og kutter dem i små biter og fryser ned i poser.
Da er det lett å ta frem en pakke midt på vinteren og trylle frem for eksempel en rabarbrapai.
Hvor selges ferdige rabarberastilker egentlig. Må vel innrømme at det er noe jeg ikke har sett etter. Invandrerbutikker? Har ikke sett de i fruktdisken på de vanlige kjedematvarebutikkene.
Jeg har sett på Meny her i Stavanger, så kanskje litt mer velassorterte butikker. Ellers er jo innvandrerbutikker med bra grønnsaksutvalg en mulighet kanskje. Selv går jeg på Torget her i Stavanger hvor det selges grønnsaker, egg, sommerplanter, frukt osv - Farmes Market rett og slett. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men dersom det finnes utsalg som er rett i fra bonden er det ofte der de har det.
Da skal jeg kikke rundt. Har tilgang på det meste av deet du sier, bortsett fra en busk i hagen ;) og et godt gammeldags torg. Det er koselig på sommeren. Er oppvokst med det da.
Tenkte ikke koffert da jeg skrev det slik, men det er altså ganske så uskyldig.....
Minner meg om vitsen der guttungen kommer løpende inn og spør moren hva det heter når mennesker ligger oppå hverandre.
Moren prøver etter beste evne og forklare det hele om blomsten og bien. Gutten hører nøye etter før han løper ut igjen.
Fem minutter etter kommer han løpende inn igjen og roper til moren:
"Mamma, mamma, det heter ikke det du sa, det heter køyseng!"
Må bare takke for at jeg ble gjort oppmerksom her om at rabrabra har så lite karber.
I går kveld og til frokost i dag har jeg spist en blanding mellom rabarbrasuppe/-grøt med CF dasjer på.
Det var så fantastisk godt.
Så jeg vil være med å slå et slag for dette til de som også savner frukt, forde om jeg tenker det er best i grøt / suppeform, så er det en syrlig fruktig smak som er noe av det jeg savner innimellom når jeg ikke spiser frukt. Men her fikk jeg det. ;)
Så jeg må bare sikre meg stilker for å ha i fryseren til vinteren. :)
Flott oppskrift :)
Den må prøves ja, da skal gubben og jeg ned i skauen å hente rabarbra i dag. På nedsiden har vi skau og der har det ligget en gammel gård, helt nedtil lågen. Vi fant rips og kirsebærtrær i fjor og så noen store samlinger med rabarbra, de skal opp hit i hagen. :D
Jeg har lært at all rabarbra som høstes etter st.hans bare er brukelig til saft, da har den ofte gått i stokk og blitt trælete. Vi får prøve oss fram ;)
Jeg høster rabarbra gjennom hele sedongen, dvs her på fjellet er det fra juni til september, men jeg fjerner alle blomsterstilker gjennom hele sesongen og snøyer tuene helt ned rundt sankthans-tider.
Spiste nettopp akkurat det samme, og det var kjempenammis. Men jeg har måttet tilsette litt Natreen, virker som steviaen ikke helt klarer leve opp til rabarbraen sin surhet. :)
Til St.Hans skal man høste inn ALL rabarbra som er tykkere enn 1½ cm... og la resten stå... Da kommer det NY rabarbra som blir søtere enn den forrige... - sier min nabo som er gammel gartner... :D
Jeg lager min rabarbragrøt helt enkelt ved å koke 3/4 liter rabarbra i biter med 1,25 dl sukrin og 1 kanelstang. Jevner det hele med 2 strøkne ts JBKM utrørt i litt vann og fjerner kanelbiten.
Smaker fortreffelig i følge min familie.......
Oi, i alle dager er nok litt mye det ja, samme hvilken Stevia man bruker.
Jeg brukte 500 g rabarbra, 2 kraftige stilker med mynte, 1 liter vann, litt brun vanilje og 2-3 ts JBK. Til dette hadde jeg ca 1 ts av den helt rene steviaen som jeg bruker, men jeg startet ut veldig forsiktig og smakte meg frem.
Søtsmaken endrer seg jo også etter avkjøling, så det er jo kanskje bedre at det er for lite søtt også ta i litt mer etter det er avkjølt, jeg liker at det er litt syrlig. Jeg synes også når jeg smaker på ting som er søtet med stevia så smaker det ikke umiddelbart veldig søtt, men så etter en liten stund blir det voldsomt søtt. Har brent meg på det noen ganger og har derfor lært at jeg må smake, vente et minutt også avgjør om det er nok.
Jeg kjørte faktisk hele greia med stavmixer og skal man ha det som suppe så trenger man nesten ikke å jevne. Jeg hadde også litt litt JBK i slik at det ble litt tynt til å være grøt. Men konistensen ble helt fløyelsmyk og passa også til syltetøy. Så nå i helga har jeg spist det både som grøt og som syltetøy :)
Jeg trodde den var som Sukrin. På boksen står det jo ikke om annet enn produktet som rustmiddel. Burde slått meg da jeg helte i Stevia for en hundrings. :o
Ehh ja det skal ytterst lite Stevia til for at det blir søtt. Jeg har en boks med 50 g helt rein stevia og den har jeg hatt i halvannet år nå. Jeg fikk med en konverteringstabell der jeg kjøper stevia. Den finner du her.
Dette er for veldig ren og ekstremt søt stevia (veldig mye stevia som er utblandet med diverse), men gir deg iallfall en pekepin på mengder. Vil uansett anbefale deg og begynne med veldig lite om gangen og heller tilsette i flere omganger og smake innimellom.
Mener du ikke at du bruker en boks med 50g stevia i uka eller var det bare denne gangen siden du gjorde" feil"? God stevia er jo så søtt at det varer jo nesten evig, dersom man ikke spiser enorme mengder med søt mat :D
Kjøpte 2 svære stilker på rema idag, lagde grøt av den, men ble for mye med 1/3 ts stevia, blæ. Emmen ettersmak. Var godt med kanel, sukrin og fløte på.
oppskriften hentet jeg i boken til Annika Rogneby:
del noen rabarbrastilker i små biter, ha over litt sukrin og kanel og la det stå å trekke litt inn.
Ta det så over i en ildfast form hvor du har smuldre deigen over og har det så i ovnen ca 15 min i 180 gr.
serverte sammen med hjemmelaget vanilje saus og det ble helt nydelig.
smuldredeigen:
75 gr smør
3/4 dl sukrin
1dl mandelmel
1/2 dl fibrex
1/2 dl Bake Pro
1/2 ts bakepulver
litt vanilje
blandet alt dette i en mixer.
(Og dagens bakst forsvant like fort som den i går)
Hørtes deilig ut, det skal prøves i morgen. Har ikke alle disse greiene, men har mandelmel, kokosmel og fiberhusk. Klarer vel å mekke noe av det.
Tusen takk for oppskrift.:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.