Smelt bløtlagt gelantin i en kjele og bland FunLight forsiktig inn i den smeltede gelantinen. Sett til avkjøling.
Pisk krem av fløten og bland forsiktig med ost og rømme.
Rør gelantin-/saftblandingen forsiktig med de andre ingrediensene, og hell røren over bunnen. Sett i kjøleskap i minimum 3 timer... NYT!
Lagde denne kaka i helga, og den ble godt mottatt av høykarbo-og lavkarbo-venner :-)
Gjorde noen justeringer pga mangel på ingredienser. Tilsatte ca 1ss sukrinmelis i bunnen og forstekte den noen minutter på 225 grader. Brukte også Creme Fraiche da rømmen jeg hadde i kjøleskapet hadde fått pels, uupps.
Men kaka ble knallgod med litt friske bær og krem; denne blir definitivt en klassiker! Tusen takk for oppskrift!
Det er den så absolutt! Min oppskrift er en versjon av Freias offisielle oppskrift på ostekake som jeg har brukt i høykarboversjon i alle år. Om Gerd er inspirert av den samme er de naturlig nok like :)
Hjelp ! Den eneste, absolutt eneste ting jeg savner etter kostomlegging ER ett lite stykke ostekake en gang iblant. Men problemet er jeg er allergisk mot alle former for nøtter og frø (solsikke, greskar, flax osv). Noen forslag til hva jeg kan lage bunnen av i stedet?
Vi skal på bursdags visitt i kveld, og nå står kaka i kjøleskapet :D byttet ut bunnen med denne og bringebær med fersken :D gleder meg..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.