< Tilbake til oversikten

KarboMammas fete ostekake

KarboMamma sa for siden:

Denne er inspirert av den vanlige ostekaken jeg pleier å lage, og den ble knakende god om jeg må si det selv!

Bunn

200 g mandelmel
100 g smeltet smør

Bland godt sammen og trykk lett ut i en liten, rund kakeform kledd med bakepapir. Sett i kjøleskapet.

Fyll
1 pk philadelphiaost
1 dl kremfløte
0.5 beger sæterrømme
2 dl FunLight Bringebær (ikke utblandet) / evnt. 1 dl friskpresset sitronsaft
6 plater gelantine

Smelt bløtlagt gelantin i en kjele og bland FunLight forsiktig inn i den smeltede gelantinen. Sett til avkjøling.
Pisk krem av fløten og bland forsiktig med ost og rømme.
Rør gelantin-/saftblandingen forsiktig med de andre ingrediensene, og hell røren over bunnen. Sett i kjøleskap i minimum 3 timer... NYT!

Kaken gir 12 romslige stykker a/ 3.16 g karb :)

Bøtt sa for siden:

Høres nydelig ut:heia::sikle:

TigerTove sa for siden:

Deilig ;) Forstår jeg deg riktig om du blander gelèen med ostemassen, eller har du den på toppen?

KarboMamma sa for siden:

Blander med ostemassen:) Det gjør den stiv og søt slik at man kan droppe søtstoff:)

TigerTove sa for siden:

Lurt ;) og så en annen vri enn "gelèlokket"..

Hegeas sa for siden:

takk takk takk. Nydelig. Jeg hadde bitte litt salt i bunnen. det er godt med den søte ostekremen.

KarboMamma sa for siden:

Det var et godt tips, skal prøves neste gang :)

Morla sa for siden:

Mandelmel - er det finmalte mandler eller noe som må kjøpes? Så veldig god ut denne... :D

Dolly sa for siden:

Jeg fant ut at hvis man bruker kavli naturell ost og maler coop sine mandler selv blir det bare 17,25 i hele kaka 1,43 pr stykke... Det må vel gå bra?

Skal prøve så snart butikkene åpner

KarboMamma sa for siden:

Du kan enten kjøpe ferdigmalt (mel) på helsekosten eller male mandler selv. :)

KarboMamma sa for siden:

Går garantert bra! Fortell gjerne hvordan resultatet ble:)

snuppelure74 sa for siden:

når du skriver 2 dl fun light, menr ublandet eller ferdig blandet da ?

Kaching sa for siden:

Lagde denne kaka i helga, og den ble godt mottatt av høykarbo-og lavkarbo-venner :-)
Gjorde noen justeringer pga mangel på ingredienser. Tilsatte ca 1ss sukrinmelis i bunnen og forstekte den noen minutter på 225 grader. Brukte også Creme Fraiche da rømmen jeg hadde i kjøleskapet hadde fått pels, uupps.
Men kaka ble knallgod med litt friske bær og krem; denne blir definitivt en klassiker! Tusen takk for oppskrift!

lucifine sa for siden:

ooooooh DENNE fristet!!

KarboMamma sa for siden:

Ublandet. Skal presisere i oppskriften :)

MariaB sa for siden:

Denne står i kjøleskapet, gleder meg! :sikle:

Vidundra sa for siden:

Oi oi oi, gleder meg til å prøve denne! Elsker ostekake! :D

TigerTove sa for siden:

Laget denne med hjemmelaget solbærsaft (uten sukker selvfølgelig) og :sikle: skal gjentas neste helg!

KarboMamma sa for siden:

Det er den så absolutt! Min oppskrift er en versjon av Freias offisielle oppskrift på ostekake som jeg har brukt i høykarboversjon i alle år. Om Gerd er inspirert av den samme er de naturlig nok like :)

KarboMamma sa for siden:

Håper det smakte? :)

KarboMamma sa for siden:

Nam, solbærsaft var sikkert kjempegodt!! Bra du likte den :)

bliss sa for siden:

Hjelp ! Den eneste, absolutt eneste ting jeg savner etter kostomlegging ER ett lite stykke ostekake en gang iblant. Men problemet er jeg er allergisk mot alle former for nøtter og frø (solsikke, greskar, flax osv). Noen forslag til hva jeg kan lage bunnen av i stedet?

TigerTove sa for siden:

Soyaflak? :)

MariaB sa for siden:

Den var veldig god! Neste gang tror jeg at jeg skal ha med litt hasselnøtter i bunnen også:)

vibsen sa for siden:

Jeg har aldri brukt gelatin før, hvordan smelter du den i kjele? Brukes vann, og evt. hvor mye?

TigerTove sa for siden:

Vi skal på bursdags visitt i kveld, og nå står kaka i kjøleskapet :D byttet ut bunnen med denne og bringebær med fersken :D gleder meg..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.