I går lagde jeg dette deilige brødet igjen da. Vi skal på langtur og dette er jo en fantastisk og kompakt energikilde, så det må med i sekken.
Her ser dere den forrige oppskriften jeg lagde med litt mere bilder.
Jeg gjorde et par endringer på oppskriften, mest med tanke på hva jeg faktisk hadde i skapet, men jeg syns faktisk brødet ble enda bedre. Litt søtere enn sist, og jeg er jo en liten søtmons da..
Ingredienser:
360 gr malte mandler
100 gr malte valnøtter
50 gr malte hasselnøtter
50 gr malte solsikkekjerner
50 gr kokosmasse
60 gr linfrø
200 gr smør
12 egg
3 tskj bakepulver
1/2 ts salt
sesamfrø eller solsikkekjerner (jeg brukte begge deler)
Fremgangsmåte:
Skru ovnen på 180 grader. Nøtter og solsikkekjerner males, (evt finmales, men det har ikke jeg redskap til, og smaker godt når det er litt grovt). Smelt smøret. Bland alle ingrediensene i en bolle. Fordel røren jevnt på et smurt stekebrett evt med bakepapir. Jeg brukte bakepapir sist, men ikke denne gangen og merket at skorpen på brødet faktisk ble bedre, litt crispy, nam! Dryss sesamfrø eller solsikkekjerner over, jeg brukte begge deler denne gangen.
Stekes i ovnen ca 25 minutter. La brødet kjøle seg og del opp med en pizzarulle. Brødet er fint å fryse :)
Lagte dette nettopp, og det var veldig godt med smør og ost på!:D Det beste lavkarbobrødet jeg har smakt til nå :)
La inn verdier på diett.no, og fikk følgende:
Fett 84 % Protein 13 % Karbohydrat 3 % Alkohol 0 %
Ser jo veldig bra ut da! :D Ble ca. 50 karber i hele brødet. Jeg delte det opp i 24 biter, og det blir jo da rett over 2 gram per skive:)
Lager porsjon nummer to av dette nå! Så greit å ha med på jobb, og så godt!:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.