< Tilbake til oversikten

Kabarèt / aspic: kjempelurt og snaddergodt!

RAGNA sa for siden:

Jeg har oppdaget noe som jeg synes er kjempegodt og som inneholder lite karbohydrat: aspic,eller kabarèt, som også noen kaller det. Hvis man liker denne buljonggeleen, har man et knall godt og kjempeenkelt måltid synes jeg.

Jeg har laget en variant med tunfisk, egg og purreløk og en annen med krepsehaler, reker, hermetisk asparges og egg. Begge er gode synes jeg. Det er bare å eksperimentere seg fram med all slags kjøtt, fisk og grønnsaker. Til en pose aspic bruker jeg 5 egg, en god "slump" reker/krepsehaler og ca 100 gram asparges. Hele forma inneholder da ca 6 gram karbhoydrat, og holder til minst 5-6 måltider for meg! Jeg pøser på med så mye majones og seterrømme jeg har lyst på, og koser meg glugg ihjel! :sikle: Forma holder seg i kjøleskapet i minst 3-4 dager, og fordelen er at det bare tar 10 sekunder å forberede måltidet når man først har laget en form med dette. :)

Prøv det dere også, hvis dere liker mat som er innpakka i skjelvende buljonggele! :D

boble sa for siden:

Syns det er litt ekkelt med mat som er innpakket i sjelvende buljonggele,jeg
Men for å være helt ærlig,så har jeg aldri smakt det(har ikke turt) så skal ikke fordømme. Muliggens har jeg gått glipp av noe.
Hmmm.. prøve,kanskje...

Soelli sa for siden:

Det er utrolig godt med aspic.
Selv lager jeg remulade til. Blander Hellmanns majones og krem med finhakket syltede agurker. Fant noen hele agurker på svinesund med lite karber i.
Jeg anbefaler Boble å prøve den skjelvende retten en gang.

Mvh Soelli

luringen sa for siden:

er faktisk innmari godt...

konepone sa for siden:

Det hørtes kjempegodt ut, Ragna. Det må prøves!!!! Takk for infoen, har ikke vært særlig kreativ selv enda, har litt startproblemer - men det løser seg nok! Ha en fin dag!!:)

Gamla sa for siden:

Ja, det er kjempegodt. :) Jeg bruker det også , og med en dressing av ferdig remuladesaus, pisket kremfløte, litt ekstra oppkuttet syltet agurk og litt salt og pepper blir det rene festmaten. Skal jeg ha flere gjester pynter det på koldtbordet.;) Hvis jeg lager regeaspic fyller jeg hullet i midten på aspicformen med reker. Det blir alltid godt mottatt.:p

studentberta sa for siden:

Dette er virkelig å anbefale! Hvis man skal ha gjester er det flott å servere en cabarè til alle, og da er det ingen som tenker over at ikke du spiser brødmat til. Jeg har laget cabarè med kokt ørret, reker og frosne grønnsaker i, og det er kjempegodt!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.