< Tilbake til oversikten

Veldig forvirret

Dolsi sa for siden:

Nå er jeg veldig forvirret og i tvil om hvilken lavkarboretning jeg bør følge.
Har nå gått på ketolyse i ca 2 mnd uten noe resultat på vekta.
Gikk ned et par kilo i starten, men gikk opp igjen over natta pga en operasjon jeg hadde.
Er nå altså tilbake til utgangspunktet og det er jeg svært lite fornøyd med.
Spiser slik det er anbefalt på ketolyse, spiser når jeg er sulten og til jeg er passe mett. Pga jeg har hatt treningsforbud i 3 uker, har jeg ikke vært så aktiv som ønskelig, men jeg er heller ikke inaktiv.

Greit at jeg ikke har fått trent som jeg bør, ikke har fått vært så aktiv og at jeg har vært sykemeldt, men når jeg har levd ketolyse så gjennomført så lenge så tenker jeg at vekta burde ha ruslet litt ned nå:confused:

Blir jo veldig usikker da om dette er det rette for meg, altså ketolyse med svært lite karber og masse fett.
Synes det er ganske mye forsakelser med en ketolysekur særlig når jeg leser her inne om alle partystopperne.
Kan det være liksom at f. eks frø og melkeprodukter fungerer som partystoppere på meg :confused:
Tar jeg bort frø, så kan jeg jo ikke spise lavkarboknekkebrød og lavkarbobrød, og tar jeg bort melkeprodukter, så kan jeg ikke ha fløte i kaffen min eller ha ost på knekkebrød og andre ting.
Da blir det stusselig å leve ketogent, tenker jeg.

Så hva skal man finne på da:confused:
Bør jeg gå over til f.eks Lindberg? eller kan det hende det skjer ting med vekta om jeg gir ketolyse litt mer tid :confused:
Nei, nå er jeg som sagt veldig forvirret og jeg aner ikke hva jeg bør gjøre fremover

nellie sa for siden:

Det kan jo være så mangt en reagerer på. Var det du som var vektoperert eller blander jeg med noen andre nå?

Dolsi sa for siden:

Jo, jeg er vektoperert. Men det er 6 år siden nå, så det skal ikke ha annen betydning enn at jeg bør spise ofte og lite. :)

nellie sa for siden:

Det kan jo hende at du ikke får i deg nok fett, siden du må spise lite. Vet ikke jeg.. Du har jo skrevet menyen din før, så er vel ikke noe vits at du gjør det igjen. Jeg foretrekker Fedon fremfor en ketogen diett, men det er jo smak og behag. Hvis du går over på Fedon så pass på at du følger retningslinjene. Lett for å bli sånn at man ikke gidder ditt og ikke ser nødvendigheten med datt også sitter man der med blodsukkersvingninger fra helvete og skeier helt ut.

Dolsi sa for siden:

Jeg er rimelig sikker på at jeg får i meg nok fett da jeg jo bruker fløte i kaffen min og jeg spiser en del ost. Har også ost og gjerne bacon i omelett osv. Jeg sparer ikke på fettet for å si det sånn.
Det er nok noe annet som stopper vektnedgangen :confused:

nellie sa for siden:

Ost er vel gjerne det første en bør kutte ut eller hvertfall kraftig ned på, siden endel reagerer på melkesukkeret.

Charlott sa for siden:

Hva med å kjøre Atkins induksjon ett par uker? Kutte ut alt av søtstoff, begrense meieriprodukter, spise ren mat og kanskje gi kroppen en kickstart?

Når det kommer til stykket blir det en prioriteringsak, ofre litt for å gå ned i vekt eller spise slik at man trives og kanskje godta at vekta ikke går særlig ned, om i hele tatt :)

Dolsi sa for siden:

Synes jeg ofrer mye for å gå litt ned i vekt jeg. Man skal jo helst leve på dette her i ettertid også, så alt for ekstrem orker jeg ikke kjøre dette.
Tenker at jeg skal prøve et par uker med lite ost og fløte, og uten søtstoff, så får jeg se da hva det gjør med vekta.
Problemet er at jeg da ikke helt kan se hvor fettet skal komme fra når man tross alt skal ha så mye fett på LCHF :confused:

Charlott sa for siden:

Mye bra fett i de fete kjøttstykkene, entrecotè, nakkekoteletter, avocado, smørsauser, kryddersmør, nøtter... :)

Det er kjipt om man føler man ofrer "for" mye, man skal jo gjerne trives i det daglige også, ikke like lett bestandig å finne den gyldne middelvei mtp trivsel og vektnedgang....

Håper du finner det som fungerer for akkurat deg :)

Dolsi sa for siden:

Synes nok det blir i meste laget å ofre ost og fløte på lavkarbo ja.
Det er liksom fløten i kaffen og det å kunne bruke ost som gjør at jeg holder ut på ketolyse.
Klart jeg kan prøve Atkins iduksjon et par uker dersom det kan få det til å løsne på vekta, men hva med etterpå da?

Carisma sa for siden:

Du sier du har vært sykmeldt. Husk at kroppen ALLTID prioriteter å fikse innsida først. Deg gir ikke slipp på vekta før den har råd til det, altså når den anser det meste ellers i balanse. Så den er nok opptatt med å ordne opp i eventuell sykdom. I tillegg til at det er en stressituasjon å være syk, som fører til økte nivåer av stresshormoner.
Trøsten er at om du hadde levd på "normal" kost ville kroppen brukt enda lenger til på å restituere.

Dolsi sa for siden:

Det stemmer det Carisma. Jeg hadde en operasjon 11 mai og med det så var jeg sykemeldt fram til nå på onsdag 1 juni.
ca 10 dager etter operasjonen fikk jeg også infeksjon i operasjonssåret og med det så ble det en 10 dagers penicillinkur på meg.
Jeg har heller ikke fått trent eller vært særlig aktiv pga operasjonen og infeksjon.
Kanskje årsaken til manglende vetknedgang kan ligge i det jeg ramser opp over her?
Kanskje jeg bare bør kjøre som jeg har gjort til nå og se om det løsner nå som jeg er frisk igjen, nå som jeg er tilbake i jobb og nå som jeg kan trene og være aktiv igjen :confused:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.