< Tilbake til oversikten

Fordeling av ingredienser i et måltid

Paris sa for siden:

Hvor lenge varer et måltid? Tenker å spise reker nå - og kan ikke ha med eget tilbehør -men er det ok å spise mye fett etter dette? Gjelder det i samme måltid? Kan ta meg en ske nå før eg går da ;) Men lurer litt på om alt må "fortæres" samtidig??

Kitt sa for siden:

Vi snakker om karber pr døgn og næringsstoffer pr uke/måned, så så lenge du ikke spiser noe du ikke skal, spiller det nok ingen rolle hvordan du fordeler de forskjellige i løpet av en dag en gang i blant!:)

Paris sa for siden:

For å sette det på spissen: Hvis man spiser alle 15 kh på en gang så stiger ikke blodsukkeret? (blir litt teoretisk da, men...)

BenteR sa for siden:

Jo, blodsukkeret stiger når man spiser 15 karber på en gang. Iallefall hos meg som er diabetiker. Jeg tenger 2 enheter insulin for å takle 15 karber i et måltid, resten klarer kroppen min selv å fikse (har fremdeles noe produksjon).
Leste en tabell en gang som sa at blodsukkeret stiger med 0,3 for hver karbe man spiser, men det stemmer ikke etter mitt vett. Det er den glymeiske indeksen + om man også får i seg fett samtidig som bestemmer hvor mye blodsukkeret stiger. I tillegg tror jeg det er individuelle forskjeller for hvor fort blodsukkeret svinger.

Modezty sa for siden:

Vi pleier å ha salatblader og majones på skiva. Etter at jeg har begynt med lavkarbo har jeg bare salat og majones når jeg spiser reker :)
da får du i deg litt fett også

Paris sa for siden:

Men hvis man tar det som et utgangspunkt - hvor høyt må blodsukkeret være før insulin begynner å produseres? Dette er sikkert individuelt da men... jeg er jo livredd for karber -fordi jeg er redd enhver blodsukkerstigning...

BenteR sa for siden:

Insulin vil produseres og slippes ut hver gang blodsukkeret øker (eller om man for eksempel får feber eller sykdom).
Kroppen er en genial tingest som hele tiden på en smidig måte produserer og slipper ut de stoffene vi trenger, f.eks. insulin, et særdeles viktig hormon i kroppen vår.
For å sette det på spissen vil kroppen slippe ut insulin nok til å få blodsukkeret ned på vanlig nivå enten man spiser en tomat eller ei hel bløtkake (forutsatt at man ikke har dibaetes da)

Carisma sa for siden:

Eller av en eller annen grunn opplever stress, midlertidig eller over tid. Eller om man er insulinresisitent har man insulin i kroppen konstant.

BitTorres sa for siden:

Man har ALLTID en basalnivå av insulin i blodet. Det er livsviktig. Man kan spise noen gram karbohydrater uten å påvirke produksjonen nevneverdig, spesielt om de spises sammen med fett, er av "grønnsaker over jorden type" og om man er frisk. Friske mennesker har også en "buffer" av insulin liggende på lur, som sendes ut når man spiser mer karbohydrater enn man bør. Hvor mange gram det er, er individuelt.
Man må prøve å spille på lag med kroppen, og forstå at insulinet er et "vennlig" hormon med livsviktige oppgaver, så lenge vi spiser forsiktig med karbohydrater. Om man spiser 15 gram i et måltid, så spiller man fortsatt på lag med kroppen, så sant den ikke er veldig skadet.
Du kan ta på huden med en finger uten at det gjør vondt. Men det gjør vondt å ta på huden om den er solbrent, det blir litt på samme måte, billedlig talt.

Paris sa for siden:

Men er det "håp" om man er insulinresistent? Jeg hadde misstanke om det en stund...

BenteR sa for siden:

Om du er insulinresistent eller ikke kan enkelt sjekkes via blodprøver.

Carisma sa for siden:

Ja, redusert inntak av karbohydrater gir stabilt blodsukker. Trening øker insulinfølsomheten i musklene. Og metformin hjelper.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.