Yes, Skaldeman anbefaler å ta en "sommer" dersom man har stått stille en stund:) For å sjokke kroppen til å gi fra seg fett. Holder ikke på med Skaldeman lenger, men det står vel om det i bøkene hans:)
I GI-Null boka skriver han at han bevisst går opp i vekt en gang i året, men at dette ikke er å anbefale før du har slanket bort minst halvparten av overvekten din, har du mer enn 50 kg overvekt skriver han at man kan overveie en "sommerdiett", mens de som har 25 kg eller mindre bør gå rett på målet.. (S. 164: Avsnitt: Selv har jeg lært av brunbjørnen).
Et annet sted skriver han at han i en periode spiste et par frukter om dagen - 60 - 70 kh totalt, og gikk opp 2 kg i uka i flere uker.
Jeg tror ikke jeg villet gått på en "sommerdiett", det blir for demotiverende å gå opp flere kg..
Han skriver i GI-Null boka at "sommerdiett" er for viderekommende på GI-Null og at han skal skrive om "medfødte, årstidsbaserte fettregulering i en kommende bok om livsstil".
Hvis du skal utføre dette, ville jeg gått for 1 dag med høykarbo/redusert fett.
Når du spiser lavkarbo har du nesten tomme glykogenlagre og jeg tror det kan være lurt å stoppe når musklene er fulle.
Det er jo umulig å vite nøykatig hvor mye karbohydrater som trengs for å fylle glykonlagrene, men ca 1 dag tror jeg holder.
Prøv å hold deg til de sunneste alternativene. Feks havregrøt med rosiner til frokost, mye frukt, fullkornprodukter etc.
Du vil gå opp i vekt og føle deg større, men det er bare musklene som fylles med glykogen (hvis du stopper i tide).
Men om dette har noe for seg er jo usikkert. Hvor lenge har du stått stille?
Stemmer, da fant jeg det. Dette hadde jeg helt glemt, sikkert fordi det ikke var spesielt aktuelt for meg den gangen jeg leste det (for lenge siden).
Jeg vil tro at det er best å spise så naturlig mat som mulig også når man spiser karbohydrater, men hvis det er noe spesielt man har savnet veldig, kan man kanskje spise det når man tar en liten "sommer".
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.