< Tilbake til oversikten

Sukker i barneyoghurt

Klara sa for siden:

Hei hei!

Sitter i en diskusjon på et annet forum ang sukker i Litago barneyoghurt, og fant på sidene til Tine at Litago Banan innholder pr 100 g:
Karbohydrat 13 g
-hvorav: sukkerarter 13 g
-hvorav: laktose mindre enn 0,5 g

Så sier noen at de på en infoside om Tine barneyogurt ser at Litago bare inneholder 6 g tilsatt sukker.
En boks Litago er i følge tine.no 125 gram.

Hvor kommer resten av sukkeret fra?

nellie sa for siden:

Sukker som er naturlig i ingrediensene som yoghurten består av kanskje? F.eks melkesukker.

Klara sa for siden:

Nellie:

Det var det jeg tenkte først, men ville ikke det stått under laktose? Og er det ikke sånn at yoghurtkulturen spiser opp laktosen?

Kan det komme fra frukt og bær tilsatt yoghurten?

Hvis en 125 g boks Litago inneholder 17,25 g karbo, med minimal del laktose, 6 g er tilsatt sukker, kan resten komme fra frukt/bær? Synes det høres så mye ut.

Nerthus sa for siden:

Står det noe om hvor mye frukt som er tilsatt (% av det hele)? Det er jo mye sukker i banan spesielt :)

Klara sa for siden:

Banan (13 pr 100): 9 % fra puré
Bringbær (11 pr 100): 9 % fra puré og konsentrat

Tenkte først at det ikke kunne være bare derfra, 9 g bringebær inneholder ikke akkurat så mye karber... Men siden det er konsentrert, så kan det jo stemme? Men iflg diett.no er 9 g rå banan 1.63 g

somaya sa for siden:

Du kan jo sende en mail til Tine og spør :)

Klara sa for siden:

Kommer til å gjøre det dersom det ikke dukker opp noen sikre forslag her. Men skulle gjerne sluppet å vente på svar :)

Kitt sa for siden:

De har jo til og med en egen side om tilsatt sukker!:D
Imponert!

Klara sa for siden:

Ikke sant? :D

Infoen fra Tine går i hovedsak ut på at hvis man kutter alle andre sukkerkilder, så kan man trygt spise deres produkter med sukker! Godt å vite, altså!

Deanna sa for siden:

Betyr det at hvis man gir ungene lørdagsgodt og frukt og en og annen kjeks bør man kutte ut yoghurten? :noterer:

Regret sa for siden:

Jeg nekter å kjøpe sånn yoghurt til ungen min fordi den er utrolig søt i forhold til andre yoghurter så jeg tror sukkerinnholdet i disse er skyhøyt. Han jeg er dagmamma for spiser denne så jeg smakte litt på den, og jeg nekter å tro at det er 'så' lite sukker som de påstår.. Men de må jo skrive riktig info, så hvorfor er denne så veldig søt i forhold til andre?

men den slår ikke dolmino eller hva den heter uansett, den er grusom den!

Klara sa for siden:

Deanna - Tviler på at Tine ville anbefalt det, for da får de jo ikke solgt noen av produktene sine, stakkars :(

Regret - Det største problemet er vel at de blander sammen faktisk sukkerinnhold og tilsatt sukker, som om kroppen kommer til å skille mellom det, liksom. I en Litago Banan er det ca 17 gram sukker, som er omtrent det samme som 8,5 sukkerbiter. Ingen hadde vel gitt barnet sitt en neve sukkerbiter til lunch :eek:

Kitt - :D

Artiklen som satt i gang diskusjonen var denne.

Regret sa for siden:

wohoo! Den guttungen min bruker er den som kom på 2. plass! :D pappan bruker den på 1. plass, ser ut til at vi har tatt fine valg ja.

Klara sa for siden:

Men gå inn på innholdet, her, og se på kh-innholdet. Mye sukker selv i "testvinnerne"!

Regret sa for siden:

At det er sukker i yoghurt er ikke til å unngå, det er en grunn til at yoghurt ikke er lavkarbo kost! Men at man velger den med minst sukker for de som kan spise det er jo selvsagt mye bedre enn å gå for den verste.

Klara sa for siden:

Folk kan spise akkurat hva de vil for min del, altså. Det jeg egentlig mente, som jeg skjønner kom litt dårlig fram, var at sånne tester er ganske misvisende.

Og yoghurt naturell inneholder 5,6 g pr 100, under halvparten av de med smak ;)

Dolsi sa for siden:

Yoghurt er i grunnen litt oppskrytt som sunn mat.
All yoghurt inneholder sukker og noen veldig mye.
Yoghurt er iallefall ikke lavkarbomat.
Skal man gi yoghurt til ungene sine så lønner det seg å velge naturell som jo inneholder minst sukker.

Ser at mange voksne tror at de kan velge bort f.eks en brødskive og erstatte den med yogurt når de skal ned i vekt.
Altså de spise f.eks bare en skive brød og ikke to også tar de en yoghurt i steden.
Helt feil, skal man spise en yoghurt, så bør den faktisk være hele måltidet, ikke i tillegg til brødmat. :)

Supera sa for siden:

Fordi folk flest tror at tilsatt sukker er det eneste sukkeret som teller. Melkesukker, fruktsukker og andre sukkerarter teller ikke som sukker må du jo skjønne. :rulleøyne "Ikke tilsatt sukker" er langt fra det samme som GI null. Huff, jeg husker da jeg helt seriøst lagde smoothie av fruktyoghurt, banan, ananas og mango og trodde at jeg var SUNN. Det var jo bare yoghurt og frukt - sååå sunt atte... :rulleøyne Regnet ut på diett.no nå, og det var ca 60g kh i ett stort glass. 70% karbohydrat, 20% fett og 10% proteiner... Huff og huff... Drevon hadde vel applaudert måltidet. :geip:

Klara sa for siden:

Yoghurt er vel greit på Fedon, er det ikke? Tyrkisk yoghurt er forøvrig bedre enn tine naturell, omtrent dobbelt så mye fett. :smile:

Det er sant, har også hatt den tankegangen. "Fruktsukker? Men da er jo bra, da!" :geip: Ojoj, litt av en smoothie! Men vi er jo lært opp til å tenke sånn, desverre!

Jeg begynner å føle at Tine driver med villedende markedsføring, når de på ett sted på nettsidene sine gir inntrykk av at barneyoghurtene deres inneholder halvparten av sukkeret som det faktisk gjør. :sint:

nellie sa for siden:

Yoghurt naturell er vel det som er greit på Fedon. Men aldri bare yoghurt alene vel?

Klara sa for siden:

Yoghurt naturell med nøtter og evt lav GI-frukt, er det ikke sånn?

Har ikke satt meg veldig inn i Fedon, men synes å ha lest om noe sånt :smile:

nellie sa for siden:

Har ikke satt meg så veldig inn i sånt jeg heller, for jeg spiser ikke noe særlig av det.
Men yoghurt og frukt sammen høres ikke veldig balansert ut da. Selv med noen nøtter:p

Klara sa for siden:

Jeg synes egentlig ikke det jeg heller, men fant bl.a. en isoppskrift på fedon.no med alt det der, i tillegg til fruktose. Og en nøttemüsli med frukt.

Ja ja, var ikke meningen å lage en diskusjon om hvorvidt man bør spise yoghurt eller ikke :gjeip:

Føler at "mysteriet" er løst, da, med hjelp fra dere! Altså: ca 5.5 g fra yoghurten, et par g fra frukten og 6 g tilsatt sukker.

I den andre diskusjonen var det noen som linket til denne artiklen, om barn og sukkeravhengighet. Veldig interessant, og jeg kjente igjen mye hos meg selv både som barn og ungdom. Og det får meg til å lure på om jeg hadde fått PCOS dersom jeg ikke hadde levd på sukker i oppveksten.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.