< Tilbake til oversikten

Omlegging til annet kosthold

Kari Marita sa for siden:

Nå har jeg bestemt meg for å begynne å spise et mer "vanlig" kosthold igjen. Jeg kommer til å følge helsedirektoratets kostholds annbefalinger for det meste. Jeg kommer fortsatt til å spise lite av raske karbohydrater, som ris, pasta, poteter, brød, men kommer til å spise litt rug/grov brød. Litt fullkorn/natur ris, fullkornspasta, noen ganger potet produkter. Sukker skal jeg unngå for det meste, men en frukt en gang iblandt vil det bli. Men, sjokolade og godterier med sukker vil være bare en skjelden gang iblandt. Jeg føler lavkarbokosthold blir for ensformig for meg å leve på hele livet, også litt vanskelig når en er på besøk hos andre, restauranter, ferier, og lingdende og har tenkt gjennom dette. Jeg kom fram til at et vanlig kosthold med litt av alt er det rette for meg i lengden, men jeg kommer til å være mere nøye på at karbohydratene skal være langsomme karbohydrater, og mye mindre av de raske. Så jeg blir vel mere nøye enn de som lever på et typisk høykarbokosthold. Jeg har slanket meg på et "vanlig" kosthold før, gikk ned over 40 kilo. Så jeg har alltid ment at et "vanlig" Norsk kosthold har vært sunt. Jeg mener også trening er veldig sunt sammen med et sunt kosthold. Jeg må få si at jeg også mener lavkarbo er et bra kosthold, og det har fungert bra. Men jeg savner variasjonen av mat, så det er hovedgrunnen til kostholds omleggingen til et litt mere karbohydrat rikt kosthold. Som sagt mener jeg at hvis en trener jevnlig, og spiser mest langsomme karbohydrater, å prøver å begrense litt på karbohydratene er det et sunt kosthold for livet. Jeg er også ferdig med å slanke meg og har idealvekt nå. Ville bare dele dette med dere nå. :):)

Vhanja sa for siden:

Høres veldig fornuftig ut. Jeg er helt enig med deg i at statens nye ernæringsråd virker veldig sunne og riktige. Lykke til. :)

Charlott sa for siden:

Dette er absolutt ikke ment som kritikk, er bare litt nysgjerrig :)

Har levd lavkarbo i snart 2 år og savner absolutt ingenting, lurer derfor på hva du savner på lavkarbo?
Liksom ikke tenkt på at det mangler noe i kostholdet mitt jeg :p

Carisma sa for siden:

Det du ramser opp er vel mer Fedon enn ernæringsrådet?

Takk :)

Det jeg savner er pastaretter, ris, grov brød spesielt. Savner å kan spise en porsjon feks. naturris/fullkornspasta, en frukt uten å få dårlig samvitighet. Det blir for strengt til meg rett å slett, å det går utover psyken min noen ganger. Men føler du at lavkarbo er det riktige for deg, har jeg full forståelse for at du velger det kostholdet. :)

Gerd sa for siden:

Fedon lindberg tillater jo allt dette :ja:
Ikke fokus på karber. Men lav GI.

Ja, det ligner vel litt på fedon kanskje, men litt mere karber enn fedon kostholdet blir det vel. :)

Charlott sa for siden:

Kom på at jeg en sjelden gang savner skikkelig pasta med kjøttsaus! Enkelte ting kan ikke erstattes med lavkarbovarianter :)

Det viktigste i lengden er å finne et kosthold både hode og kropp trives med, tenker du glatt finner balansen i forhold til hva du tåler og hva kroppen trives med :D

Lykke til med det nye!

Det er bra, da blir det mere likt det kostholdet han annbefaler da. Kanskje det blir litt mere karber enn i Fedon kostholdet. :)

Takk, tror det blir greit ja. :)

BitTorres sa for siden:

For noen passer det best med lavkarbo, for andre passer det best med høykarbo.
Jeg hadde ikke kunnet gå tilbake igjen, for meg hadde det blitt for tøft, fordi jeg hadde savnet alt jeg nå kan spise. Jeg savner faktisk ingenting på lavkarbo. Men jeg forstår at noen gjør det.

Enig, problemet mitt er at jeg syns det blir for lite variasjon på et lavkarbo kosthold. Jeg savner grovbrød, fullkornspasta osv. Savner en ingen matvarer i et lavkarbo kosthold, går det jo fint å leve på det. :)

solsikke123 sa for siden:

Lykke til Kari Marita:))
Jeg håper også at jeg en dag kan spise litt av det du nevner ( det blir nok lenge til da, men tenker å gå mot fedon etterhvert). Grovbrød er godt under pålegget, og det er enklere.
Det virker jo som du har godt kontroll over spising og trening, så da er det vel større håp om at man skal tåle litt mer karbiser i kostholdet??
Man blir så bevisst maten man putter inn på lavkarbo, noe som må gjøre godt fremover, tenker jeg....
Jeg håper det funker, og kanskje hører vi fra deg om det og?

Takk. :) Tror det vil gå bra ja, skal fortelle hvordan det går etter en stund. Jeg kommer fortsatt til å være på forumet. :)

babydoll sa for siden:

Lykke til! Synes det du skisserer opp høres relativt fornuftig ut. Når man ikke har vektnedgang eller sykdom å tenke på, synes jeg man kan tillate seg litt mer - om kroppen er med på det.

Hamster59 sa for siden:

Før var jeg skikkelig hekta på varme rundstykker med smør og appelsinmarmelade til frokost. Nå smaker det altfor søtt! Greit, så slipper jeg å savne det! Koker av og til byggris til middag og tar litt av det selv. Ris og pasta savner jeg ikke, lager ris av blomkål og pasta av squash. Brød savner jeg så godt som aldri, men spiser rundstykker hos svigers. Tar en bit rugsprø med litt castello på av og til. Poteter erstatter jeg med jordskokker, søtpoteter eller sellerirot, men av og til spiser jeg noen få stekte potetbåter. Kommer fortsatt til å leve lavkarbo, men jeg tillater meg en og annen utskeielse.

marionilona sa for siden:

Helt enig.
Selv har jeg vært en lavkarber siden 1. mars, men når jeg er ute å spiser er jeg ikke såååå nøye på om det er litt hvetemel eller sukker i sausen. Holder meg selvsagt unna poteter/ris/pasta, men en og annen pommes frites har jeg smakt på. Har spist et par teskjeer med dessert hos svigers, og tok meg faktisk en kule med is på fredag(første gang siden 1. mars)... Føler at jeg er så streng ellers, at noe må jeg unne meg. Kroppen tåler de små mengdene, og jeg fortsetter nedover i vekt :)

Noe av det som har vært problemet mitt den siste tiden er at det har blitt litt for mange utskjeielser. Jeg har hatt lyst på grov brød, fullkornris/pasta. Som det da har blitt spist en del av. Så nå har jeg tenkt nøye gjennom dette, og isteden for å ha utskjeielser hele tiden og dårlig samvittighet i tillegg, legger jeg heller om til et kosthold som passer meg bedre. Men, kommer fortsatt til å begrense litt på karbohydratene og unngå de fleste raske. :)

Har kommet fram til at jeg skal redusere litt på karbohydratene igjen, føler meg bedre i hele kroppen når jeg ligger på rundt 50-150 g karbohydrater daglig. Blir raskere sulten på flere karber og veldig oppblåst av grovbrød, så nå har jeg kjøpt Fedon brød og det var godt. Lavkarbo er nok best ja. :)

kjekk erfaring du gjør for oss alle der du:)
Kan du ikke leve lavkarbo med litt utskeielser hvis kroppen tåler det og du holder vekta?
Må jo være ypperlig hvis både hodet og kropp tåler det?

Jo litt utskeielser vil det jo bli en gang iblandt, men vil leve på lavkarbo kosthold daglig, til vanlig ja. Blir vel mere sånn ca. mot Fedon Lindberg kost nå vil jeg mene. Men, ca. 50-150 kh daglig. :)

herregud sa for siden:

Jeg er litt i samme situasjon som deg. Ferdig slanket og lyst på mer variasjon i kosten. Jeg har bestemt meg for å gradvis innføre ny mat for å se hvordan jeg reagerer på de forskjellige, og jeg holder meg til rene matvarer.
Har spist mye frukt og bær en mnd nå, og det ser ut til å fungere veldig bra. Har ikke gått opp noe og føler meg fortsatt veldig bra. Fortsetter det sånn så vil jeg også prøve meg på grove kornprodukter etterhvert :)

Foksy sa for siden:

Kjempefint å lese om erfaringene deres, gleder meg til jeg er der dere er nå :)

kennygirl sa for siden:

Lykke til med kostomleggingen Kari Marita :)

Takk :)

sirimor sa for siden:

Jeg kjenner meg godt igjen og er ferdigslanket slik som deg. Har holdt meg stabil i noen år nå og stoler mer og mer på at det skal fortsette slik.
Innimellom savner jeg det å føle meg normal, at jeg ikke behøver å være så strikt bestandig. At jeg kan ta en grovbrødskive innimellom, eller en potet, eller bittelitt pasta "on the side" hvis jeg blir tilbudt, uten at jeg skal rase helt utpå av den grunn. Det føles befriende.
Og jeg har testet ut litt det siste halve året, og det har gått bra. Det har ikke trigget noe hos meg, og vekten har ikke rikket seg heller.
Som sagt så er det ikke så ofte, det er fler hverdager enn festdager, men viten om at jeg KAN, innimellom, er deilig.
Men sukker og høykarboprodukter er overhode ikke interessant for meg lenger. Det spiser jeg ikke.....hvertfall veldig sjeldent.
Jeg føler ofte jeg får et forklaringsproblem når jeg ikke spiser hverken ditt eller datt, for jeg "ser jo så slank og sprek ut". Da krymper jeg meg bare...jeg liker absolutt ikke fokus rundt min mat og min kropp. Derfor ønsker jeg heller ikke å vekke noen oppmerksomhet rundt det, ikke er jeg noe god på å forklare slik at folk forstår heller.
Ops!! Dette skled kanskje litt ut...

skled ikke så gæli ut det...:)
greie ting rundt det å være ferdigslanket og videre kosthold. Jeg tror vi er mange som vil komme dit en dag:)
Jeg savner mer sjokolade og smågodt enn brød og poteter, og jeg blir gal når jeg først er i gang. Vet ikke om jeg noen gang kan få et normalt forhold til karbisene....???
...håper det og fint å lese litt om "tiden etter slankingen"

LIBBA sa for siden:

Lykke til med kostomleggingen Kari Marita :)
Selv tenker jeg å legge meg på ala Fedon når jeg har nådd målvekten ( ca 10 kg igjen ) ;)

Batillip sa for siden:

Jeg er helt enig i tankegangen din, og når jeg når idealvekten min skal jeg gjøre som deg. Har ikke noe problem med å kutte ut poteter og brød, men jeg savner frukt. Det blir litt dumt å ha et kosthold der man ikke kan spise så mye frukt og grønt man vil. Det kan man selvfølgelig om man trener jevnlig og har et fornuftig forhold til kaker, tullemat og snop.

Når det er sagt, syns jeg du er en heldiggris. :o Det må være helt fantastisk å føle at man er i mål. Gratulerer!

Batillip sa for siden:

Det jeg savner aller mest er de svære fruktfatene som settes frem under møter på jobb. Og så syns jeg det er vanskelig å sitte på for eksempel indisk restaurant og lure på hva som er i hva, for så å finne ut at det kun er de rene kjøttbitene som er ok.

Jeg spiser ofte ute, men det er ikke like moro lenger. Hva er det i den dressingen? Oj, bør jeg skrape av det hvite? Hm, aner jeg en dæsj honning i marinaden på dette kjøttet? :confused:

Sånne ting!

Bravo sa for siden:

Veldig enig!
Spise ute er slitsomt for meg, rett og slett, for jeg vil ikke skli ut pga det, så jeg prater med kelnere først som lover gull og grønne skoger, så kommer det en eller annen helt annen schmock med maten og alt er glemt og det er karber både her og der, slitsomt!
Og masete med den oppmerksomheten rundt det når man må be om spesialtilpasning, føler meg sær &vanskelig.

Synd akkurat det, for det er hyggelig å kunne spise ute av og til, og når det er et måltid man betaler relativt dyrt for, så burde det gå an å få til at noen retter med relativt enkle grep omgjøres til lavkarbo uten at vi må sette himmel og helvete i bevegelse..:mad:

Batillip sa for siden:

Alle restauranter burde vært lovpålagt tre retter som hver inneholder tre karber. Den ene retten kunne vært en forrett, den andre en hovedrett, og den tredje en dessert. :o

LIBBA sa for siden:

Ja, det hadde vært noe :lol: :heia::heia:

Vhanja sa for siden:

Jeg må innrømme jeg har et litt mer avslappet forhold til slike ting. For meg er det ingenting som er "ulovlig", det er bare enkelte ting jeg sterkt begrenser. F.eks spiser jeg ikke vanlige pasta i hverdagen i det hele tatt, jeg har ikke slikt hjemme. De få gangene jeg spiser pasta, så er det en liten porsjon fullkornspasta. Men samboer og jeg kommer fortsatt til å gå ut på vår favorittrestaurant (italiensk) og bestille en vanlig pastamiddag - vi kommer bare til å gjøre det sjeldnere enn før. Personlig ville jeg aldri sjekket sauser for mengde karbo og slikt når jeg spiste ute, jeg ville bare passet på at jeg spiste ute såpass sjelden at det ikke ble en sak i det hele tatt.

Batillip sa for siden:

Jeg er ikke en litt-type. Får jeg fingeren, spiser jeg opp hele hånda. :(

Nå har jeg gått tilbake til 50-150 g karber daglig igjen da. Fordi jeg syns kroppen fungerer bedre på det inntaket. Jeg føler meg friskere på det inntaket. Men litt utskjeielser en gang iblandt som en frukt, fullkornspasta/ris, en potet blir det vel. Men ikke ofte. Spiser Fedon brødet, og det var godt. Rugbrød ble jeg veldig oppblåst i magen av. Jeg gikk også opp 2 kg i vannvekt når jeg la om til høykarb, og følte meg som en vannballong. Kroppen ble veldig i ubalanse. De kiloene gikk jeg ned når jeg kuttet på karbene igjen. Jeg trives kjempe godt med dette kostholdet på 50-150 g karber daglig. Kroppen er i balanse og jeg trener veldig bra, og yter bra på dette inntaket av karber. :):) Takk for at dere ønsker meg lykke til med kostholdet, og at jeg er ferdig slanket alle sammen. :)

roja sa for siden:

Lurer litt på hva som skjer på dette kostholdet, når alle blir ielendig form når man går tilbake på vanlig kosthold. Tror ikke dette er noe for meg.

roja sa for siden:

Lurer også på hvorfor påloggings"prikken" min er rød når jeg er pålogget?

Charlott sa for siden:

Det er ikke mer komplisert enn at på dette kostholdet, altså lavkarbo, spiser vi såpass mye ren, naturlig mat slik at kroppen trives bedre :)

Det viser vel bare at kroppen, til mange av oss - det gjelder ikke alle- slett ikke er laget for mye mel, sukker, gjær og annen stivelse :)

Foksy sa for siden:

Halleluja! :)

Har kommet til det skrittet at jeg går rundt i matbutikker og irriterer meg nå...Det er høykarbo, særlig sukker og hvitt mel OVERALT! Samtidig som det skriker i mot deg at ditt og datt er fettfattig!...Får lyst til å skrike...!!! Folk vil heller spise sukker enn fett.?!..men det er ikke lett å spise sunt med et sånt utvalg dagligvarebutikkene våre har heller, tror mange går rundt og ikke tenker...som jeg gjorde før. Og bare plukker med seg ting som smaker godt der og da (sukkerbomber -feks) uten å tenke på at kiloene sniker seg sakte, men sikkert på, og at man spiser utrolig mye bearbeidet mat fulle av både det ene og andre...

Ja, ja...det var en liten utskeielse, beklager :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.