< Tilbake til oversikten

Skjønner ikke dette med sukkeralkoholer

Anyone sa for siden:

Ser at man skal trekke fra sukkeralkoholer når man regner karbohydrater.
Men akkurat den delen skjønner jeg ikke.
Spiste ei eske extra drops og den besto karbodelen av bare sukkeralkoholer, og dermed skulle det jo da bli 0 karbo om man trakk disse fra. Men det bar rett ut av ketose av de dropsene.
Kan noen forklare meg dette?

Anyone sa for siden:

Ok. Ble litt klokere.
Og skjønner nå at man ikke kan stole på de som jobber på helsekosten.
Kjøpte ei plate "sukkerfri" sjokolade i går. Og den skulle være helt trygg for det var jo bare å trekke sukkeralkoholene fra.
Joda, sukkeralkoholet der var jo maltitol (verstingen ifølge linken) :mad:
Da hadde det faktisk vært mye bedre å kjøpe den sjokoladen som inneholdt sukker men hadde et betydelig mindre karboinnhold :(

Kitt sa for siden:

Dette med søtningstoffer er ganske omstridt.
I teorien skal ikke maltitol og en rekke andre søtningsstoffer øke blodsukkeret i det hele tatt og jeg får feks ikke slike reaksjoner som noen sier på blodsukkeret, men magen min liker det slett ikke!:eek:

Noen er i mot søtningsstoffer, andre er det ikke! Noen kropper takler det fint, andre gjør det ikke!
De som jobber på helsekosten sier jo bare det de har lært, at kunstig søtning er akkurat det. "Diabetiker"- sjokolade er jo ikke tilsatt sukker!:p
Og de aller, aller fleste kan trekke sukkeralkoholene, bortsett fra sorbitol og xylitol!;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.