< Tilbake til oversikten

Er dette lavkarbo?

Butterfly82 sa for siden:

Fann denne oppskriften på lavkarbo tebriks i Hexeberg sin bok, og lurer på om den kan inngå i mitt lavkarbo kosthold. Jeg er helt i startfasen.

Det besto av:
Egg
Linfrø
Valnøtter
Sesamfrø
Solsikkekjerner

Jeg syns disse ble kjempegode, men ser på innholdsfortegnelsen at de inneholder mer enn 5 g karbohydrater pr. 100g. De er vel ikke lov de da?

Jeg kunne tenke meg å spise disse morgen og kveld, evt også lunch. Med godt pålegg på.

håper på svar/erfaringer

Utrykte meg kanskje litt uklart. Men alle frø/nøttesortene inneholder mer enn 5 g karb pr 100 g.

alexsandra sa for siden:

jeg har også den boken.
det er lavkarbo oppskrifter (så ja)
Hvor mange kh hadde du tenkt til og prøve og ligge på.
hvis jeg ikke husker feil så er lavkarbo opptil 150kh
( rett på meg hvis det er feil)

lifejack sa for siden:

Det er riktig at de fleste regner lavkarbo fra 0-150g karber, ja.
Til TS: Siden det står lavkarbo i kostholdsfilosofiboksen din, og lavkarbo er en sekkebetegnelse på flere forskjellige kostholdsfilosofier, er jeg litt usikker på hvordan jeg skal svare. Ønsker du å være i ketose? Eller har du planer om et litt mer liberalt lavkarbokosthold?
En grei huskeregel - spesielt for de som ønsker å være i ketose - er nettopp den "maks 5g"-regelen, men det kommer jo også an på mengden av varene.
Står det hvor mange gram karbo det er i én briks?
Såsant du ikke har planer om å spise dem til alle måltider, så tror jeg det burde gå helt fint å bruke denne oppskriften.
Såvidt jeg husker, er vel oppskriftene til Hexeberg beregnet på et daglig inntak av karbohydrater på rundt +/- 50g? (Har lånt bort boken, så husker ikke akkurat), og de er jo uansett lavkarbooppskrifter, så de fleste av dem vil være trygge å følge selv for de som ønsker å ligge veldig lavt på karbene:)

Takk for svar dere.
I og med oppskriften står i en lavkarbobok, så regnet jeg med det var lavkarbo. Men det står ikke noe om hva hver briks inneholder. Så jeg ble litt usikker. Ønsker å ligge så lavt på karbohydrat som mulig. Tenkte maks 20 om dagen.
Jeg tenkte i utgangspunktet å spise en "firkant" til frokost og en til lunch. Evt også en til kvelds. Men det blir kanskje litt mye det da. Trenger forsåvidt bare spise det til frokost, og finne på noe annet til lunch.

Problemet mitt er å få i seg nok fett. Så det går på avocado og kjøtt med fett på til middag. Men har nok endel igjen der.

lifejack sa for siden:

Der er du definitivt ikke alene!
Det finnes mange tråder her inne om tips til gode fettkilder.
Her, her og her er tre av dem:)

Tirililltove sa for siden:

Jeg har regnet på den oppskriften, fordelingen blir fett 76 protein 20 karbohydrater 4

En bra fordeling i prosent.

Glemte en ting:( jeg har byttet nøtter med gresskarfrø da jeg er allergisk mot nøtter

Men med valnøtter blir fordelingen 81/15/4

Så fremdeles bra fordeling i e%

Så bra:) Men hvordan kom du frem til denne fordelingen:rolleyes:?? Bare litt nyskjerrig på å lære:)

Har akkurat veid en briks nå, og den veier ca. 55 gram.

Håpar dette er innenfor, for disse er veldig gode.

lifejack sa for siden:

Her lurer jeg også på utregningen Tirililltove?!
Det er forskjell på energiprosent og gramprosent, og de tallene du har kommet frem til, ser mest ut som energiprosent hvis jeg skulle gjette.

Du har selvfølgelig rett, men fordelingen er bra i henhold til e%

Om noen kan slette eller redigere? Var litt for rask der, sorry

Jeg tenker bare e % litt enklere enn å veie, er i ketose

BenteR sa for siden:

Om du legger alle ingridiensene i oppskrifta inn på diett.no ser du hava hele ladninga inneholder i karber, fett og protein.
Om du så deler dette på det antallet brikser du lager, så finner du hva hver enkelt briks inneholder.

lifejack sa for siden:

Da skjønner jeg:)
Det er en endre-knapp oppe i høyre hjørnet av innlegget som man kan bruke for å redigere, men det er jo ingen krise det som står der akkurat, da;)

Takk, da har jeg endret så ikke jeg lurer noen
:o

Opheliia sa for siden:

Det første du bør gjøre er å finne ut hvor du ligger, hva slags filosofi er det du følger. For lavkarbo er så mangt. Du skriver 20 gram til dagen. Da er du innenfor ketolyse; les boka om det (ketolyse.no/). Du MÅ belage deg på å lese masse...feile masse..men da lærer man :D

Boka til Hexeberg er bra, men den er nok ikke retta til noen konkret filosofi. Jeg har den jeg, men hvis du vil følge ketolyse anbefaler jeg at du setter deg inn hva det faktisk dreier seg om.

I første omgang vil du merke at boka blir som en bibel:p

Ang de briksa. Du blir meget lei hvis du skal kun ha 1 sånn 3 ganger til dagen. Spis det av og til, ikke hver dag, flere måltider. Jeg ville heller spandert litt mer kjøttmåltider på meg jeg (derfor er mitt kosthold ikke beregna på studentøkonomi..3000 kr i mnd på mat:rolleyes: 6700 kr i stipend og lånn?:(). Egg og bacon til frokost (til du går lei, det vil du..men det er bare en vanesak). Kjøtt og salat til lunsj er relativt greit, synes jeg. Men husk fett:D

lifejack sa for siden:

Tenkte bare jeg skulle nevne at selv om TS ønsker å legge seg på maks 20g karbo om dagen, så er det ikke gitt at det er ketolysekuren som skal følges. Det finnes flere andre retninger å velge i, slik som Skaldeman, Atkins, ketogent LCHF, ketogent egenkomponert... Men - som du sier - så kan det være lurt å velge seg en retning, og lese boken/bøkene til denne retningen, for eksempel ketolyse:)

Opheliia sa for siden:

Huff, det stemmer! Det har du helt rett i;)
Er litt "anatominerver" her, så er ikke heeelt våken alltid, men du har jo helt rett:D

(wish me luck btw; nå er jeg nervøs!!!!!:eek::eek::eek:)

lifejack sa for siden:

Uff, jeg føler meg som en skikkelig besserwisser som liksom bare MÅ "rette" på alle andres kommentarer i denne tråden. Ikke meningen, altså:o

Men MASSE LYKKE TIL med med anatomieksamen! Den er kanskje allerede igang?

Aaaand back to topic;)

Takk så mye for svar igjen dere:)
Jeg syns jeg har lest og lest jeg, men er fortsatt like usikker. Skjønner at man må prøve å feile endel, men skulle helst ønsket at jeg fant det som funket relativt raskt. For det tar jo litt tid å gå ned noe også.

Jeg kommer nok ike til å spise briksene 3 ganger til dagen. Har kommet inn i en rytme der jeg spiser disse til frokost og evt lunch. Har laget meg gode salater med kjøtt til middag. Det blir litt nøtter innimellom. Også må jeg bare jobbe med dette fettet da:p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.