< Tilbake til oversikten

Nedgang i cm, men ikke så mye i kilo

tulla78 sa for siden:

Hei alle sammen!

Jeg er nybegynner, og dertil grønn i dette. Har lest masse her inne før jeg satte igang for tre uker siden. Jeg prøver å få til en ketose-livsstil, men jeg veier ikke maten min. Det gjorde jeg på Grete Roede for noen år siden, og "hodet mitt" tålte det ikke. Fikk et helt unormalt forhold til mat.

Nå har jeg kuttet ut alle de store karbokildene. En matdag i Tulla-livet ser noenlunde slik ut:
Frokost: To knekkebrød (Nannahs supergode) med eggerøre og bacon
Lunsj: En stor skål salat (kinakål, blomkål, brokkoli, purre, ost i terninger)
Mellommåltid: To knekkebrød med ost
Middag: kjøttdeig, brokkoli, blomkål, champignon og litt løk stekt og blandet med creme fraiche. Litt salat ved siden av.

Jeg har holdt på i tre uker og har minket hele 13 cm rundt magen. Men, jeg føler ikke det skjer så mye på vekta. 3,3 kg ned, og ja, det er bra. Men, siste uka har jeg kun gått ned 0,3. Er det en årsak til dette? Spiser jeg noe feil?

Jeg er 1,59 høy og veier 94,5 kg, så det er plenty å ta av :rolleyes:
Håper noen har noen gode råd å komme med.

Charlott sa for siden:

Du går fint ned, både i kg og cm, så du må nok bare smøre deg med tålmodighet og gi kroppen din litt mer tid :)

Men, det ser ut til at du med fordel kan øke fettinntaket ditt litt mer ;) Er du flink til å drikke vann?

tulla78 sa for siden:

Tusen takk for svar!

Jeg har vært inne på fett-tanken selv, men finner det vanskelig. Jeg steker alt i meierismør, har f.eks fetaost på salaten og tar da alltid ekstra olje på.. Vet ikke helt hvordan jeg skal få til å øke mer. Men jeg vil prøve :)

Ja, jeg drikker minst to liter vann til dagen. 0,7 l flaska er med meg på jobben, og den fyller jeg tre ganger. Må ha slike mål på det for å være sikker på at jeg drikker nok. Men, jeg burde kanskje drukket enda mer?

Charlott sa for siden:

Har du forsøkt feks Cocosa? Kokos"olje" du finner på helsekost? En skje av den drar opp en del. Jeg tar Cocosa bar på skje eller jeg bruker en teskje i kaffe eller te :p Finnes 2 typer, en med deilig kokossmak og en uten smak.

Velg de feteste kjøttstykkene, kryddersmør (lager enkelt selv, rør inn gressløk, paparika etc i smøret) på grønnsakene, varme, kokte egg som moses i smør, smelt litt smør i en liten kjele og knekk oppi ett par egg - rør rundt til eggene har stivnet og smøret har "trukket" seg inn i eggene :D

Eggsalat laget på majones og rømme med litt grønnsaker, rekesalat (enkelte ferdige er greie) -som forøvrig er snaddergodt i en paprikabåt, osv osv.

Det med å bruke fettholdige produkter mer aktivt blir enklere og enklere, og ikke minst mer naturlig etterhvert :D

Brokkolimos med masse smør og litt fløte, fløtegratinert sellerirot... Masse godt :D

Gjerne opp mot 3 liter vann! Spe gjerne på med litt Farris slik at kroppen får påfyll av salter :)

tulla78 sa for siden:

Mange gode tips. Ser jeg har en del å gå på :) Sikkert Grete Roede monsteret som fortsatt ligger og lurer :cool:

Charlott sa for siden:

Hehe, Grete Roede har gjort livet til mange her inne både magert og trist ;)

Det vil bli enklere og enklere å få inn fettet etterhvert som en venner seg til den nye tanken - Fett er gull! :D

Er heller ikke slik at man mååå svømme i fett, øk litt her og øk litt der, før du vet ordet av det spiser du fett som en innbarket lavkarber :p

Når jeg gikk ned på det meste spiste jeg glatt 200 gr fett om dagen, hehe, hva tror du Grete hadde sagt om det? ;o)
Kan også ta med at pga noen kroniske sykdommer følges jeg meget jevnlig opp av lege, ALT av blodprøver har bedret seg vesentlig! :D

tulla78 sa for siden:

Jeg tror godeste Grethe ville fått hjerteinfarkt :haha:

Er det noe negativt ved at jeg spiser 4 knekkebrød til dagen? Jeg har ikke tid å lage varm frokost om morgenene, og ihvertfall ikke mens jeg er på jobb. Har lenge tenkt å begynne på lavkarbo, men det var først da jeg fant den oppskriften at jeg fikk tro på at det kunne fungere for meg.

Jeg er lærer, og mor til en ettåring, så jeg har ikke allverdens tid verken om morgenen eller i lunsjen. Da må jeg spise noe som er lettvint.

Stabukken sa for siden:

Ta en boks tunfisk i olje eller makrell og bland i majones(og evt. creme fraiche), litt purre el gressløk. enkelt og godt! Lett å ta med på jobb.:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.