< Tilbake til oversikten

Helt ny og trenger starthjelp

Frk Cornelia sa for siden:

Jeg lurer på hva dere gjorde når dere startet. Startet dere brått på, tømte alle skap og hyller for "fyfy" ting og handlet inn det dere trengte eller startet dere sakte?

Samlet dere inn masse oppskrifter, eller tok dere sånt underveis?

Jaa, hvordan er det best å starte? Hva er viktig å huske på?
Tips og råd :)

Gerd sa for siden:

Heisann og velkommen hit :D

Mitt beste råd er å finne deg en retning du vil følge, og holde deg til den.
Ta deg tid til å lese ev. bok som hører til ”kuren”. Kunnskap er makt J[font=Verdana][/font]
De aller fleste bøker om lavkarbo kan lånes på bibilioteket.
Ved å lese og sette seg inn i det man skal gjøre, så er sjansen for å lykkes, mye større.

Planlegging er viktig.
Sett deg gjerne opp ukeplaner og følg de slavisk i starten.
Det er viktig å lese karboinnhold på alle varer du kjøper.
En pekepinn er å ikke kjøpe noe som ikke er merket. Da vet du ikke hva du får i deg.
Grønnsaker er unntaket da. Det(og de aller fleste andre varer) kan du finne oversikt over her: www.matvareguiden.no

Så anbefaler jeg deg å lese denne tråden:
”Til alle nybegynnere på lavkarbo”

Her har ArnaKristin samlet masse nyttig info.

Håper du vil trives her.

Lykke til :heia:

Hei og takk for svar :D

Har akkuratt sittet å lest igjennom tråden (som du henviser til) og det var mye nyttig informasjon der. Har lagret den i bokmerkene mine ;)

Planen er mer eller mindre å begynne på lavkarbo/ketolyse (med max 5 karb om dagen).. Men må som alle sier, lese mye, ta til meg lærdom, sette meg inn i ting osv først. Så jeg virkelig vet hva jeg begir meg ut på :)

Gerd sa for siden:

På ketolysekuren skal du ha 15 karber dagen :)

5 karber minner mer om Skaldeman ekstrem:ja:

lille_trille sa for siden:

Velkommen og lykke til :) :heier:

Ahaa.. Som sagt, har ikke lest så mye enda, har boka slank med ketolyse og skal lese den :)

mysil sa for siden:

Jeg leste meg opp på forumet her og samla oppskrifter, leste bok fra Hexeberg, leste journalene til folk, lavkarboblogger og kutta ned på ris, brød, potet, pasta og sukker og innførte mer grønnsaker til måltidene. Etter ca 3 mnd følte jeg meg klar til å gå over på lavkarbo og det har gått lett å holde seg til lovlig mat :) Vektnedgangen har ikke vært så stor, men helsa har blitt mye bedre og det er det viktigste :)

manebane sa for siden:

Jeg hoppa rett uti! Jeg er lavkarbostudent og har enda ikke funnet min retning men jeg har likevel lagt om livsstilen.
I det jeg bestemte meg for at lavkarbo var tingen så slutta jeg med potet, ris, pasta, brød, godteri, brus og alt annet som inneholder sukker.
Jeg veier ikke maten min (men kanskje etterhvert), jeg bare tenker på at det må være fett nok og alt jeg handler skal inneholde mindre enn 5 kh.

Det er bare å prøve å feile det! Du lærer masse underveis :D

Batillip sa for siden:

Jeg satt på jobb forrige mandag og skrøt av at jeg ikke hadde spist sjokolade hele dagen. Da nevnte en kollega lavkarbo-diett, og jeg sa jeg ikke hadde tro på det. Han hadde gått ned seksten kilo på kort tid i fjor, og dermed bestemte jeg meg. Jeg husker jo hvordan han raste ned i vekt. Tirsdag satte jeg grensen for femten karbo, og på onsdag var jeg i ketose. Gikk ned fem kilo første uke, men nå har jeg visst en såkalt tjukkasdag og gruer meg til veiing på mandag.

Morsomt å lese svarene deres og tusen takk =)

Skal nå kutte ned på potet, sukker ting, samt brus, godis, brød (etterhvert) osv osv.. Så dette ser bra ut :)

maiken32 sa for siden:

[

Jeg er også nygegynner:) Hva betyr 15 karber om dagen ?:rolleyes:

Batillip sa for siden:

15 gram karbohydrater i løpet av en dag.

Stabukken sa for siden:

Jeg kuttet ut all "fy"mat fra dag en.Kroppen reagerte med å oppføre seg som om jeg hadde vært på DEN rangelen! Vondt i hodet, ingen energi, sur og trett. Heldigvis hadde jeg fri fra jobben den første uka. Etter det sjokket har formen vært bra. M.a.o. det kan lønne seg å ta det litt gradvis om du ikke vil ha noen dårlige dager.

Trj sa for siden:

På en måte kan jeg være enig med deg i at det kanskje er lurt å ta det gradvis. Jeg tror vi føler en brå overgang noe forskjellig. Jeg merket kun en svak hodepine noen dager. Faren med å ta det gradvis er at man lett ikke blir konsekvent nok. Fort inn i ketolyse, så er terkelen for å skeie ut kjempehøy. Tror man må kjenne litt på kroppen, har man god helse er det likså godt å hoppe i det. :D

Perleblomsten sa for siden:

Velkommen til oss:)
Jeg googlet, leste blogg, leste masse nyttig på ketolyse.no, kjøpte boken Slank med ketolysekuren og pratet med PT på Elixia.

Mye å sette seg inn i, en ny måte å bli kjent med kroppen er det også:)

Lykke til

gvm82 sa for siden:

Eg hadde sneke litt inne på forumet i 1-2 veker før eg ein dag laga meg Gerds fløtepannekaker. Frå den dagen har eg ikkje sett meg tilbake. Hadde heldigvis ingen store problemer dei fyrste vekene, kroppen takka meg meir verka det som :D
Kvitta meg ikkje med sjokolade og anna graps frå skap og skuffer, men la ein sjokolade på eit bord i gangen og plasserte vekta ved siden av... UTRULIGT effektivt :D

Ahaa... tusen takk for svar :)

vi er nå blitt konsekvense og skal først bli flinke på å kun drikke brus og godis i helgene. Trene regelmessig og spise mer grønt og sunnere middager. Ikke sånn junk food og "dårlig mat".. Så skal vi mest sannsynlig gå over til ketolyse "kuren" etterpå :)

tinamejo sa for siden:

Jeg bråstoppa og blei kjempedårlig.. Fy søren.. Så det lønner seg nok og gjøre det litt gradvis i starten, ja..

roo0sa sa for siden:

Jeg kom tilfeldig vis inn på Lone sin blogg, som nå er (carbcounter.blogg.no) og fikk se de gamle bildene og fremgang. Hun la også ut matbilder med info om hvor mye karbo det var i de. Jeg ble rett og slett fristet. Maten så god ut, og kroppen som hadde forandret seg så utrolig ble et supert forbilde! Jeg kjøpte bøker og leste masse på forumet her inne før jeg startet. Jeg bråsnudde til lavkarbo på 15 karbohydrater om dagen, og jeg ble kjempe dårlig. I to dager hadde jeg vondt i magen og hodet, men så begynte kroppen å vende seg til det og jeg raste ned i vektt de første ukene. Når jeg nå skeier ut får kroppen samme effekt som da jeg snudde til lavkarbo. Kroppen vil rett og slett ikke ha karbohydratene lenger. :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.