< Tilbake til oversikten

Enkle mandelpletter

Klara sa for siden:

Lagde mandelmelk i går, og måtte finne på noe med mandelmassen. Det er en pose med mandelmel på vei i posten, så gadd ikke tørke det til mandelmel. I stedet lagde jeg noen pletter, som ble ganske så gode, synes jeg. Prøvde å steke de i stekepanne først, anbefales ikke :lol:

Vet ikke nøyaktig mengde mandelmasse, men det var etter 2 dl mandler.

Mandelmasse
3 egg
ca 1,5 dl fløte
litt vann
vaniljesukker*
kardemomme
kanel
salt

Bland mandelmasse, egg og fløte sammen. Spe på med vann til det er en tjukk røre/tynn grøt. Smak til med krydder og salt. Klæsj på en stekeplate med bakepapir i ønsket plettstørrelse, sett i forvarmet ovn, 200 grader, 10 minutter.

Veldig godt med skogsbærsaus over!

*Tips: Jeg har en vaniljestang i en tett boks med sukrin.

Ninisen sa for siden:

Det hørtes godt ut! Men hvordan (og hvorfor) lager du egentlig mandelmelk?

Angående vaniljesukker, blir det altså vaniljesmak på sukrinet av å bare ha en vaniljestang oppi boksen?

Klara sa for siden:

Jeg brukte Mjuuugly sin framgangsmåte for å lage mandelmelken. Det var veldig enkelt! Hun skriver også godt om hvorfor man vil ønske å lage mandelmelk. Jeg tenkte å bruke det i smoothie, og kanskje matlaging? Har tidligere brukt soyamelk, men det er ikke så bra for meg pga PCOS.

Det gjør det! Bør stå i noen uker først, og så bruker jeg ca dobbel mengde hjemmelaget vanilijesukker.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.