< Tilbake til oversikten

Vin og ketolyse

maratara sa for siden:

Hei
Jeg startet på ketolysekuren på mandag. På lørdag skal jeg på fest og har lest meg til at rødvin er det beste alternativet til drikke. Spiller det noen rolle hvilken type rødvin man velger?

Jeg har også lest at man kan blir dårlig av å drikke alkohol under denne kuren. Hvilke erfaringer har dere med det?

Hilsen en nybegynner:)

Fjasnissen sa for siden:

Hvitvin er også en fin greie.... eller rein sprit med lettbrus. Rein sprit (som vodka uten smakstilsetninger) inneholder ikke karbohydrater. Sjekk på Vinmonopolet sine sider for hvilke viner som inneholder lite karbohydrater. Tørre viner inneholder som en tommelfingerregel lite karbo, og ofte har de sterkere vinene også mindre karbo. Scroll nederst her så står det sikkert mange tråder om vin.

Når det gjelder om du blir dårlig eller ikke, så er dette forskjellig fra person til person. Noen blir totalt svingstang på to glass vin, mens andre kan drikke tilnærma like mye som før. Her må du bare prøve deg litt fram.... vær forsiktig ;)

Folk

Trj sa for siden:

Det er lurt å gå inn på vinmonopolet.no og sjekke restsukkeret i ulike viner. Det angis i antall g pr. LITER (ant. g = g karbo). Eller spørre på vinmonopolet. De jeg har truffet hjelper gladelig til. :) Kos deg !

Gerd sa for siden:

Det anbefales å vente 4 ukers tid ( iflg. boka) med å innta alkohol

Alkoholen setter fettforbrenningen på vent :)

Man tåler gjerne bare en brøkdel av alkoholmengden når man er i ketose.

Batillip sa for siden:

Å nei!! Jeg som skulle drikke vin på fredag og lørdag! :eek:

Kanutten sa for siden:

Skjønner ikke den jeg... Jeg har jo sett flere steder at sprit inneholder kalorier. Hvor kommer disse kaloriene fra hvis det IKKE er sukker i sprit, ikke fett og ikke proteiner?

Kanutten sa for siden:

HVA er disse kaloriene, er det fett, karbiser eller proteiner?

Gerd sa for siden:

Må lese boka vettu, så blir det ingen slike overraskelser ;)

Trj sa for siden:

Jeg tror jeg drakk vin allerede første helga, jeg... I allfall etter halvannen uke. Det er et valg man tar. Så lenge man har alkohol i systemet, forbrennes den først. Du vil likevel ikke gå ut av ketose, men rett inn i fettforbrenning igjen. Forutsatt at det ikke er mye karber i vinen selvsagt.
Jeg lover deg at det iallfall er bedre enn å skeie ut på karber. På flere måter...:cool:

Charlott sa for siden:

Hehe, eller Nybegynnertråden til arnakristin.... ;)

Batillip sa for siden:

Den dagen vekten stopper opp, uten at jeg skjønner hvorfor - da skal jeg lese boka. ;)
Jeg holder meg jo uansett i ketose. Det BLIR vin.

Batillip sa for siden:

Den var visst ikke helt grei for deg den der. :p

Charlott sa for siden:

Drikk vin du :D Men, det er greit å ha det i bakhodet at vektnedgangen din kan bli satt på hold noen dager etterpå :) I verste fall kan det ta enda lenger tid å få i gang fettforbrenninga igjen.

Terjemat sa for siden:

Uhm.. ingen av delene.. Det er jo alkohol, og det gir 7 kcal per gram.

Batillip sa for siden:

Ja, regner med at det stopper opp litt. Så lenge det ikke går opp, tenker jeg at man må kose seg litt også. Sosiale settinger med litt vin er ganske viktig for meg, men det blir jo ikke så ofte. Verre om jeg sprekker på sjokkos, for da er det gjort. :eek:

Iskald sa for siden:

Nå har jeg drukket vin hver helg siden jeg begynte, det finnes mye vin med svært lavt innhold av sukker. En tommelfingerregel er at jo lenger sør ( eller jo varmere strøk) en vin er produsert, jo mer restsukker inneholder vinen. Vindruene i varmere strøk er generellt mer modne når de høstes enn druer fra kaldere strøk og inneholder mer sukker enn det som trenges til gjæringen.
Et godt alternativ er Bourgogne Pinot Noir Réserve, 0,5 g/l restsukker. En 3 liter til 460 kr............ For min del tåler jeg mye mer enn en brøkdel av mengde alkohol når jeg er i ketose, men ta det litt rolig første gangen............

Sihette sa for siden:

Eg drakk vin til osten siste helg, då hadde eg vel vært i ketose ca 2 veker. Eg fant ein lavkarbo rødvin - Jacobs Creek - og skulle i utgangspunktet bare drikke et par glass :( Men det blei mange glass............:confused: og eg blei full, noe eg aldri og skjelden blir. Dagen etterpå var eg heilt rar - ikkje akkuratt fullesjuk men uvel og rar. Denne veka har eg måtta svi for utskeielsen min trur eg - iallefall har eg ikkje gått ned noe - heller opp noen hundre gram. (er i min 3 veke på ketose og då skjer jo ofte litt stopp eller vektoppgang, men dog trur eg vinen har litt og seie også)

Så eg har iallefall lært at eg skal holde meg unna vin så langt eg kan...blir nok fleire veker før eg drikk vin nå, for eg syns ikkje det var verdt det - og er eg egentlig kjempeGLAD i vin :)

Ville bare dele min erfaring da :)

Trj sa for siden:

Jeg er også kjempeglad i vin :D. Selv om jeg vet at den nok sinker vektnedgangen noe, så valgte jeg heller å bruke litt ekstra tid ogikke gi avkall på det også. Det er jo heldigvis valg man kan ta ! :D

maratara sa for siden:

Tusen takk for mange gode svar. Jeg skal ta med meg en flaske rødvin, så får vi se hvordan det går!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.