< Tilbake til oversikten

340-360g - 70-75% - FETT?

caja sa for siden:

Nille du skrev i en annen tråd at på Atkins Induksjon er den optimale fordelingen av kaloriene slik:

70% fett (+/- 5%)
25% proteiner (+/- 5%)
5 % karber

Jeg klarer ikke å forstå dette. Menes det virkelig at vi skal spise ca. 340-360g eller 70-75% fett daglig?

:forvirret

donjuanwannabe sa for siden:

Tror nok du har misforstått litt her. Jeg vet ikke hvordan du har kommet frem til det regnestykket, men du blir garantert stappmett før du har klart å spise 340 g fett.

Dette er hva jeg regnet ut en dag hva jeg spiste:

2 omeletter (totalt 8 egg), burger, kjøttboller, brokkoli, blomkål, paprika, løk, olivenolje, smør, litt salt, pepper & oregano

Totalt 2300 kcal, 145 g protein, 200 g fett, 15 g karbo

25 % protein, 75-77 % fett, 2,5 % karbo

Litt vanskelig å regne ut nøyaktig men det stemmer ihvertfall bra med virkeligheten.

:)

caja sa for siden:

Synes dette er vanskelig. Men det er altså fordi man regner fettprosenten av KALORIENE, og ikke av vekten på det en spiser da?

Amica sa for siden:

Nille skrev litt om dette i dagboka mi, jeg syntes det hørtes veeldig merkelig ut at man skulel spise 70 % fett, da må jo årene bli heelt "gæli". Om dere vil kan dere jo gå inn å lese der..:) Kanskje det hjelper..

Nederst på side 7, og øverst på side 8.

MVH Lita

caja sa for siden:

Ja som Nille skriver der: optimalt for fettforbrenning når du er i ketose er følgende fordeling av kaloriene (altså ikke maten !!) 70% fett, 25 % protein, 5 % karbohydrater.

Men da må man regne kalorier også - dette er litt av en jobb. Skulle gjerne hatt noen tommelfinger-regler... :cool:

Amica sa for siden:

Får håpe Nille kommer på å kan svare da :ja: Hun har kanskje noen tommelfingerregler :o Nille kan sååå mye :D

Nille sa for siden:

Nå er det ikke jeg som har bestemt at det er sånn....;)
Og det finnes en tommelfinger regel....... Ikke det at den gjør det lettere å forstå dessverre:

Formelen er:
Kalorier = fett X 9 + (karbo - fiber) X 4 + protein X 4 + alkohol X 7

Hvis dere ser i dagboka mi, er det masse eksempler på menyer med næringsinnhold. Jeg lager mat og spiser først, - SÅ fører jeg. Ikke for å se hvor mye jeg KAN spise, men for å kunne dokumentere HVA jeg har spist NÅR. Jeg har aldri regnet på "idag kan jeg spise x-antall gram fett ......" (i går spiste jeg 88 gram fett, det var 61% av kaloriene, men jeg er ikke på induksjon....)

Og da ser dere at fettet ikke er i vannvittige mengder. Jeg har gitt klart uttrykk for at det er 70% av kaloriene - ikke 70 % av maten !

Det er sammensetningen av maten som er viktig - ikke hvor MYE en spiser. Det er ikke nødvendig å regne det ut heller. Og skal man klare å holde så nøyaktig matregnskap må en bruke et dertil egnet dataproggram. Jeg bruker www.fitday.com og har lagt inn norske matvarer der. Jeg holder matregnskap fordi jeg av forskjellige årsaker MÅ.
For meg er det en vane - men ikke noe jeg anbefaler folk å gjøre om de tar av slik de ønsker og ikke har spesielle medisinske årsaker til å sjekke matinntaket.
Følger man Atkins etter boka og spiser det som anbefales - i de mengdene det anbefales, vil man ha et passe fettinntak. Som jeg har sagt tidligere, - ikke vær redd for fettet. Bruk smør, oljer, fløte, rømme etc - (ikke lettversjonene, men "the real thing") i normale lengder, og det er OK.

Men når folk spør hvor mye fett man skal spise på induksjon er det ikke annen måte å forklare det på - nettop fordi det er prosentdel ikke antall gram ! Hadde det vært et fasitsvar med antall gram hadde det vært mye enklere å forklare og å forstå.:o

caja sa for siden:

Formelen er:
Kalorier = fett X 9 + (karbo - fiber) X 4 + protein X 4 + alkohol X 7

Så hvis jeg i løpet av en dag spiser ca:

100g fett + 15g karbohydrater + 100g proteiner så er dette forholdsvis riktig? Eller er jeg helt på jordet ???

(Har lest store deler av dagboka di Nille)

Nille sa for siden:

Nei du er ikke helt på jordet. Du ligger godt an da ! Du er på 66 % fett, 4 % karber og 29 % protein..... sånn ca... fordi fett, karbo/fiber og protein alltid er i samme forhold til hverandre - du har skjønt det du ! :D

caja sa for siden:

FLOTT - veldig bra at du kom med den formelen.

caja sa for siden:

Er forferdelig dårlig i matte.:forvirret
Trodde jeg skjønte hvordan bruke denne formelen - men det varte tydligvis kun et veldig kort øyeblikk. Har prøvd å finne ut hvor mye fett og proteiner en ut fra formelen bør spise dersom en bestemmer seg for å spise:

• 20g karbohydrater?

og hva hvis en prøver med:

• 10g karbohydrater

Er det noe som kan hjelpe meg med å regne ut dette, ut i fra Atkins formel?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.