fremtid sa for siden:
Jeg har fått en pose gluten mel av en venninde og nå lurer jeg på om det er ok å bruke...hun spiser selv lavkarb. og sa det er ok...Stemmer?
fremtid sa for siden:
Jeg har fått en pose gluten mel av en venninde og nå lurer jeg på om det er ok å bruke...hun spiser selv lavkarb. og sa det er ok...Stemmer?
Edla sa for siden:
Inneholder det karbo? Står det ikke på pakken?
fremtid sa for siden:
Nei. Det er glutenmel fra helsekosten av merket Validus.
fremtid sa for siden:
Googlet Glutenmel...Skal visst være : av 100 gr glutenmel, er det 20 g karber...I oppskriften på rundstykker skal det egentlig være mandelmel, men det må da kunne gå an å bruke gluten mel.?? Jeg vil prøve i hvertfall..Så må jeg male solsikkekjerner og linfrø til mel...Hvordan gjør man det...har ikke mortel eller morter ...hva det nå heter..hehe
Jeg skal visst gjøre ting på kjøkkenet jeg ikke kan:)
Charlott sa for siden:
Blender er genialt å male nøtter og frø med :D
Kitsu sa for siden:
Tingen med glutenmel er at man som oftest ikke bruker så mye av det i gangen. Jeg tilsetter litt når jeg bruker mandel- eller kokosmel, bare fordi gluten er det som holder deigen sammen.
Camomilla sa for siden:
Glutenmel bruker jeg stort sett i pizzabunn for å få hvete-smaken. Blir oppblåst av gluten (tror ikke jeg tåler det så godt - det er jo mange som er intolerante overfor hveteprotein/-gluten), så jeg forsøker å begrense det. Dersom jeg skal lage lavkarbolapper til hele familien har jeg også en skje eller så i røra, dette gjør lappene spiselige for barna. Er ikke så begeistret for å bruke for mye gluten, det er tøft for fordøyelsen, og passer ikke helt inn i min forestilling om et mest mulig "korn-fritt" kosthold. Men det er ikke til å stikke under en stol at baksten smaker litt mer tradisjonelt, noe som faller i god jord hos resten av familien :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.