< Tilbake til oversikten

Pesto

boble sa for siden:

Er pesto veldig fy,fy på induksjon? Det står ikke næringsinnhold på glasset mitt.

Alfie sa for siden:

Det mest karborike pesto inneholder er vel pinjekjerner, vil jeg tru - og det går som nøtter. Og det skal du vel helst ligge unna mens du er i induksjonsfasen.

boble sa for siden:

Sant. Konkluderte med det jeg og`. Litt hadde vel ikke skadet,men elsker det,så fant ut at jeg skulle blåse i det.
Hadde sikkert tatt på maaasse!

Alfie sa for siden:

Jeg bruker pesto, jeg. Har innfunnet meg med at jeg ikke er i induksjonsfasen, men i "20 g netcarb. pr. dag vedvarende vekttap faesn". Javelda. Så lenge det funker så er det greit for meg. Jeg har det ikke travelt, blåser i om jeg kommer inn i Ringeriksbunaden min på 17. mai og jeg mister vekt sakte men sikkert, i samme tempo som jeg kommer i bedre form. Og da er i grunnen jeg fornøyd :) Pesto på torsk..... Need I say more?

Nille sa for siden:

:sikle: Pesto er snadder - det ligger en oppskrift her et sted ....

Jaaaaa, her var den ja (med næringsinnhold & alt)

PESTO
1 potte basilikum - (bladene pelles av og has i hurtigmixer)
30-40 gram pinjenøtter (ristes i panne, avkjøles og has i hurtigmixer)
1 neve revet parmesan (has i hurtigmixer)
2 (+) fedd hvitløk (hakkes og has i hurtigmixer)
litt salt, litt pepper
og til slutt et par ss extra virgin oliven eller avocadoolje

wrooom wroooom med mixeren - spe ut med avocado eller olivenolje til ønsket konsistens. Mye olje til dressing, litt mindre og en fastere pesto til f.eks. fyll i kyllingfilet.

Holder 3-4 dager i kjøleskap, - kan fryses om den ikke lages for tynn.

Ca. verdi i Fitday ved 3-4 ss olje (holder til fyll i 4 stk ca 200 grams kyllingfileter):

Total: 1012 Fat:100 900 88% Sat:16 144 14% Poly:18 162 16% Mono:62 558 54%Carbs:16 40 4% Fiber:6 0 0%Protein:22 88 9%Alcohol:0 0 0%

10 netto karber for denne porsjonen.....:D

boble sa for siden:

Jøss,flinke folk her gitt.
Kjøpte glasset mitt i butikken jeg.
Men skal jammen prøve å lage selv en gang,blir sikkert sinnsykt godt.
Og ikke så ille på karber heller.

mofe sa for siden:

ser av tabellen her inne at parmesan har 3,7 g kh pr 100 g.

Også tenkte jeg.. er parmesan essensielt for smaken, eller går det an å bruke annen ost? Eller blir det bare ikke pesto, da? :)

Alfie sa for siden:

Trur nok at det er parmeggiano som er greia, ja ;)
Men du vet - du spiser jo ikke hektovis med pesto om gangen, så i et middags- eller måltidsregnskap blir det ikke rare greiene.

TinaF sa for siden:

Jeg sitter her og spiser herlig kyllingfilet med pestosaus (m/ raspede hasselnøtter og litt rød paprika som jeg freste på pannen)... tenkte jeg bare skulle minne på alle hvor fantastisk pesto smaker :D Jeg er hektet, nam nam... er jo nøtter, godt fett og urter... kan ikke bli bedre... (eller kanskje... skulle inneholdt mer protein kanskje... men men, det får kyllingfileten ta seg av! :D )

:D Nam nam nam!!! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.