Jeg har vært på lavkarbo i snart 2 uker, veie dag kommende onsdag..Hatt noen feil innimellem..men hadde trodd at jeg hadde gått ned litt...Så har jeg ikke gått ned noen ting da jeg veide meg av nysgjerrig får første gang siden start i dag...Har hatt noen feil i løpet av disse ukene, noe popkorn, litt mais og 2 bananer...før jeg fant ut at det er fy..ellers har jeg vært flink, trent 3-4 ganger i uken...åh...fy så skuffa jeg er...Noen erfaringer anyone?
Er du reelt overvektig? Spiser du karborik mat OG fettrik mat så er det kanskje ikke rart du ikke har gått ned :) Drikker du nok vann? Spiser du for lite mat/for mye? Drikker du mye lettbrus/funlight?
Jeg ville ikke vært særlig skuffet over manglende resultat når du ikke har spist lavkarbo på "riktig" - skaff deg ordentlig kunnskap, og gå på med nytt mot og se så hva som skjer framover :)
reelt overvektig ja:( spiser bare lavkarbo, i hvertfall de siste 5 dagene, drikker masse vann...har blitt litt pepsi max ja...må kutte ut det tenker jeg. Vet ikke om jeg spiser nok nei...men er ikke sulten..
Det første jeg tenker er for lite fett og kanskje for mye inntak av karbo? Hvor mye kh per dag spiser du? Hvor mye fett? Legg inn maten du spiser på diett.no og sjekk :)
Har du målt deg?
Jeg bare tenker i og med at du trener så mye så er det ikke sikkert du går så mye ned i starten, men du fordeler vekten på en sunnere måte ved at du får mindre fettmasse og mer muskler, samt smalere midje (dette er generelt, og ikke nødvendigvis individuelt). Hard trening kan også binde vann, så som sagt er det ikke alltid man går så mye ned når man trener endel, og da kan det være lurt å forholde seg til målebånd og hvordan buksen passer fremfor tallet på vekten:)
Vil også anbefale deg og føre inn alt du spiser på diett.no :) Da får du oversikt over hva du får i deg av fett, kh og protein daglig. Lykke til, ikke gi opp!
Det å komme i ketose er en tung prosess for kroppen, og når du har forstyrret den opptil flere ganger iløpet av disse to ukene med karbohydrater - som kroppen "foretrekker" som brennstoff, ja da er det ikke så rart at det ikke har kommet helt igang. Jeg tror at når du kommer igang med kostholdet skikkelig, vil dette ordne seg!
Les! Heng opp LCHF på 3 minutter-brosjyren på kjøleskapet, og la være å spise ting du er usikker på om er ok på LCHF.
Ikke vær fortvilet, lavkarbo er ingen mirakelkur. Selv om du hører om folk som går ned 8 kg på to uker, bruker de fleste lang tid på sitt vekttap, og i det lange løp er det det som er det beste for kropp og hode.
Har du forresten begynt å trene samtidig som du la om kostholdet? Det er flere, blant annet Ketolyse-Torkil som anbefaler at man tar treningen veldig lett de første 4 ukene eller så etter du legger om kostholdet fordi prosessen med å legge om fra karbohydrat-forbrenning til fettforbrenning er en belastning på kroppen, og at trening i tillegg vil være tyngre enn vanlig. Han anbefaler en lett gåtur på rundt 30 minutter om dagen i denne perioden.
Om tickeren din stemmer så er det sjelden 23,7 i BMI virkelig er overvektig. Målet ditt regnes vel som undervektig i forhold til statistikk?
Jeg er klar over at BMI ikke tar individuelle hensyn, og sier ikke at du ikke kan gå ned, eller ikke kan ha godt av å gå ned noe.
Allikevel vil det ofte bety at det går saktere når du ligger innenfor det som regnes som normal BMI. Kroppen har heller ikke alltid samme idé som oss om hva som er passe.
Jeg lurer også på om du kanskje har prøvd flere ganger med lavkalori? Det stresser kroppen og gjør for mange at det tar lenger tid før kroppen tør slippe ekstra vekt. Og som nevnt over, spesielt i overgangen til å lære kroppen å bruke fett - så vil små utskeielser kunne stoppe eller forsinke prosessen.
Lykke til, håper du finner et kosthold du trives med :)
Nå er jeg egentlig veldig imot BMI o.l, men her må jeg stille samme spm som Zincite, du vil gå fra BMI på rundt 23 til 17? Det kan jo faktisk hende at kroppen din ike er helt enig i det vekttapet og trives slik du er. For det er greia med kroppen vår, vi vil være slankere og tynnere enn hva den egentlig vil..og på lavkarbo vil det være vanskelig, for det er vektregulerendes. Venninna mi prøvde seg på lavkarbo, fordi hun ville ned i vekt. Hun gikk opp i vekt. Jeg prøvde å si til henne at det var umulig for henne å gå ned i vekt på dette kostholdet, fordi hun har ingenting å gå ned (og som du ser så reagerte kroppen hennes med å legge på seg, fordi den ville ha henne litt opp).
Uansett om en skal ned eller ikke ned i vekt så mener jeg at lavkarbo er bra..
Nå spiser jeg ikke ketogent, kanskje det kan være noe for deg? Å legge deg på noe du tror du kan trives med ut livet. Mange trives på ketogent, for meg blir det for lite spillerom ifh til karbohydrater og planlegging og trening(får i meg litt via proteinpulver).
Hvis du virkelig skal ned så mye i vekt som tickeren din sier så vil jeg si:
-planlegg måltidene, lag en plan for uka for hva du skal ha å spise; gjør det lettere å ha alt i hus og sørge for at du faktisk får i deg nok
-fett! fett! og husk masse grønnsaker (hun ene jeg jobber med fikk mangelsykdommer, fordi hun spiste ikke en eneste grønnsak eller noe som helst annet enn kjøtt:o)
-ikke døm deg selv for hardt hvis du skeier ut, det tar fryktelig lang tid å lære seg selv nye vaner.
-bruk cm istedenfor vekt(og så ville jeg tatt avstand fra BMI og heller spandert på meg en test på sånn kroppsanalysevekt)
Ang det med at ting tar tid. Jeg har spist lavkarbo i over 1 år nå..MEN fra januar til april i år var det høykarbokjør deluxe. Jeg trengte det av flere årsaker. Det jeg lærte var:
1)Kroppen min skriker i panikk av høykarbo; smerter over alt, luft i magen, uren hud ++
2)Jeg må være litt mindre streng enn jeg var før januar; nå har jeg lite problem med det alle kaller for utskeielser, fordi jeg nekter meg ikke noe, jeg bare la være å spise. Når jeg nekta meg selv det, det og det så var det så mye vanskeligere å motstå. Nå? Enkelt. Men det tar tid å komme dit:p Men verd det!
Jeg leste tickeren til TS til å være 29,7 - det er vel overvekt? Enig i at målsetningen på bmi 17 er veldig snau, men forstår trangen til å kvitte seg med noen kilo når bmi er rett oppunder fedme, altså :)
To uker er alt for lite tid, spesielt siden det ser ut til atdu egentlig ikke har spist strengt nok Kunnskap er makt så skaff deg f.eks Ketolsyeboka, sett deg i inn i hva dette innebærer og følg et opplegg slavisk til og begynne med. Tren gjerne hvis du orker det, men du MÅ spise riktig!!! Bruk diett.no kan hende du blir overrasket over hvordan næringsfordelingen din egentlig er.
Ser du driver å "lurer" deg selv med: "jeg har jo spist riktig- nesten, for jeg har bare hatt litt ". Enten spiser man riktig eller så gjør man ikke det og vi er nok mange som har gått i denne fella, som sagt kunnskap er makt.
Lavkarbo er heller ingen vidunderkur som gjør at man fnødvendigvis fyker rned i vekt bare man legger om kostholdet. Kroppen skal venne seg til en helt ny forbrenningsprosess og man må, nok en gang, gjøre ting riktig.
TS har en bildefil av en ticker - ikke en reell ticker - vanskelig å se ordentlig hva som står der. Men om hun skal ned 28 (eller står det 20?) kg er nok ikke bmi på 23,7 :p
Stemmer det som står i tickeren din? I såfall, har du tidligere hatt problemer i form av spiseforstyrrelser? Det er et personlig spørsmål, men om det er noe sant i det så burde du oppsøke hjelp et annet sted enn på et internettforum.
Før opp alt du spiser og les hva du kan spise og ikke spise. Les alltid bak på varene du kjøper for å sjekke innhold. Lurt som en skrev her, heng opp på kjøleskapet hva du kan og ikke kan spise.
Jeg leser at tickeren står på 29.7 og mål 17.9 og så står det 28 kg to go.. Er neppe 28 kg fra 23 til 17 ;)
Ser ut til at det er mange som trenger briller her:p.......
På tickeren står det 23,7 med blå skrift...et 7-tall i sort skrift følger deretter .... i andre enden har vi 17,3.... Vedkommende vil altså starte å gå ned 28 kg fra en BMI som jeg nå har og vil til en BMI som er langt under mager....:mad:
uaaaa!!! Tickeren er feil...kan noen fortelle meg hvordan jeg gjør for å få den riktig og hvordan få den inn her...Jeg veier i hvertfall 103.3..300 gr er borte siden 18 mai..
Og vet dere hva..I dag kjøpte jeg ketostixs og sjekket...slår ut fullt på ketose:)
Håper det går litt lett her..Nå er jeg i hvertfall i ketose og det tyder jo på at jeg gjør ting riktig vil jeg mene..Sliter fremdeles med den hodepinen, irriterer meg grønn på den..
Jeg ser at du har satt som kostholdsfilosofi: "så lite karber som mulig". Vil bare opplyse deg om at så lite karber så mulig ikke nødvendigvis er hensiktsmessig. Det er de som opplever at de ikke går ned i vekt når de får for lite kh (inkludert meg selv), samt at man kanskje blir ekstra tung i kroppen.
I ketolyse er det anbefalt å få i seg 15-20 g kh daglig, fortrinnsvis fra grønnsaker som vokser over jorda også kan litt komme fra meieriprodukter. Vitaminer, mineraler og sporstoffer fra grønnsaker er viktig for alle prosessene i kroppen og for at vi skal fungere normalt. I tillegg dersom du har tenkt å trene en del kan det svare seg å legge seg litt høyere i kh-inntak (f.eks 30-40 g daglig), du vil allikevel forbruke dette under trening og trenger heller ikke redusere på fettmengden.
Bruk diett.no aktivt for å registrere det du spiser og for å få optimal næringsfordeling (ca 75% fett, 15% protein og 5% kh daglig), anbefaler deg også på det sterkeste og lese deg opp på relevant litteratur og ikke bare det du finner her på forumet (selv om det er mye bra her også). Anbefaler deg ketolyseboka eller Bedre uten brød av Lutz.
Jeg ligger rundt 50 gram (om ikke litt mer?) karbohydrater til dagen og går ned i vekt jeg :D Sist veiedag hadde jeg gått ned 1,5 kg (på ei uke altså) ..og jeg skal "kun" ned 10-12 kg. Så det kan jo hende at du ikke må ligge på 15 gram eller mindre for at det skal funke? Jeg tenker litt på at du skal jo faktisk leve på dette kostholdet og ikke falle tilbake til gamle vaner (noe som er fort gjort hvis man føler at man hele tiden må strebe etter å ligge på minst mulig).
Men nå trener jeg også, så det påvirker jo min vektnedgang. Men uansett, ikke stress så fælt med at du ikke har gått så mye ned enda. For det første så har du jo faktisk ikke spist helt hundre prosent bra og for det andre så tar ting litt tid noen ganger. Fokuser heller litt på å lære mer om hva du egentlig driver med. Ja, du spiser kanskje selv ketogent, men det er ganske mye informasjon i bøker om andre filosofier o.l. Jo mer kunnskap jo lettere er det å sette sammen alt og utøve det i praksis:D
Med villedende mente jeg at den ikke alltid blir riktig. Er veldig forskjell på benbygning. Kunne aldri falt meg inn å gå etter BMI. Da burde visst jeg vært innlagt pga sykelig fedme.
Det er feil. Tyngden på beinmassen varierer faktisk svært lite. Normalområdet for beinmasse for min høyde og vekt er 3,2-4 kg. Min beinmasse er ca 4,2kg, noe som setter meg i kategorien "tung beinbygning". I realiteten utgjør ikke dette mer enn 200g over normalområdet.
Dette stemmer og mange bruker det begrepet med "tung" beinbygning helt feil. MEN det er forskjell i hvordan man er bygd, noen har grov beinbygning (som meg selv) og andre har en finere beinbygning. Dvs at jeg f.eks aldri kan kan bli veldig tynn og smal, slik som venninner av meg. Jeg begynner å få kommentarer allerede når jeg kommer under 65-66 kg (er 166 høy) at jeg ser beinete ut og ikke må ta av mer. Jeg er veldig brei over ryggen, over håndledd, har store hender og føtter og det endrer seg ikke om jeg går ned i vekt.
Det jeg bare har lyst å nevne (i tillegg til det som står om at overgangen er en krevende prosess som kan ha blitt forstyrret), er at om du har gått på lavkalori og eventuelt jojoslanket deg noen ganger - da kan kroppen bli "utrygg" på at den har en jevn tilgang på energi og næring, og konsekvensen kan bli at den bruker litt mer tid før den slipper overflødig vekt.
Om du i tillegg f.eks har vært syk, så kan det også hende at kroppen prioriterer å skape mere balanse før vekta blir prioritert.
BMI er faktisk ikke bare bullshit. Klart man ikke skal henge seg opp i et akkurat det tallet man får, men det er klart at den gir en indikasjon på om man veier for mye eller ikke. Grensen for "overvekt" og "sykelig overvekt" kan selvsagt variere fra person til person, men ligger man i det området er man i alle fall overvektig! Å si noe annet er å lure seg selv...
BMI er i utgangspunktet ment for bruk på populasjoner. På individnivå blir det i mange tilfeller nytteløst, da BMI ikke tar hensyn til kroppssammensetning. Men som et mål på vekt i en større gruppe, er BMI ganske greit å bruke. Om gjennomsnitts-BMIen er høy, er det med stor sannsynlighet en høy forekomst av overvekt i denne gruppen...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.