Her er noen gode kjeks/lapper som er glimrende med pålegg på:
2 ss smeltet smør
2 egg
2 ss fiberhusk
2 ss linfrø ( evt 1 ss linfrø og 1 ss solsikkefrø)
1/2 ts bakepulver
2 ss vann
Bland alt og la svelle i 15-30 minutt.
Legg på bakepapir i små kuler og trykk dem runde og flate. Jeg trykker dem veldig tynne, men dette kan du prøve deg frem på hva som er best for deg.
Stekes midt i ovnen på 200-225 grader i ca 15 min.
Holder seg i lukket boks i kjøleskapet i flere dager. Oppskriften kan dobles, men enkel oppskrift blir ca 12-14 "kjeks"
Kan vere litt knotete å trykke ut. Jeg bruker en teskje som jeg dypper i litt kaldt vann. Liker å lage de så tynne jeg får til for da blir det litt mere kjeksfølelse :) Men gode er de uansett synes jeg :)
Et veldig bra alternativ til kjeks dette, var kjempegodt med et godt lag brie på. Litt vanskelige å trykke ut men det hjalp veldig å bruke en teskje dyppet i kaldt vann som lille_trille sa :)
nam nam.. laget disse nå. men tok et litt tørkede urter i... ble super gode :0) skal bake en ny venning til helgen. for da skal jeg bort på ost og vin :0) sikkert flere som vil smake :) takk for god grunnoppskrift.
Nå har jeg spist. Et par av de ble litt svidd. Men da tok jeg bare på hvitost og ketchup, så ble det veldig godt likevel. Jeg fikk 13 kjeks i varierende størrelse. Å få de tynne var ikke noe problem i hele tatt med kaldt vann på en skei. Jeg har hatt resten i en boks i kjøleskapet, og er kjempefornøyd med resultatet :) Hadde ikke nok smør, så hadde pittelitt rapsolje i også. Skal handle inn mer smør så jeg kan lage mer ved en annen anledning :)
Jeg klarer ikke å spise mat før det går noen timer. Jeg står vanligvis opp 7 og reiser på skolen. Spiser frokost/lunsj 11.30. Siden det er en vane i hverdagene, så blir det ofte slik i helgene også. 11.30, da er jeg sulten :)
Jeg tror forresten nøkkelen til å få de flate og tynne uten problem er oljen.
Lagde kjeksene igjen i dag. Det ble 18 i ca samme størrelse. Kjempegode :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.