Jeg undrer meg over hvorfor det egentlig gikk så greit å slå opp. Jeg kunne drikke 1,5 liter om dagen. Og favorittfrokosten besto av knekkebrød med fårepølse og ett stort glass med Pepsi Max og isbiter.
Pepsi Max var min kos og min trøst.
Men så fant jeg lavkarbo og ville leve litt renere. Og nå har det snart gått 14 dager siden jeg kuttet tvert. Og det har vært NULL problem.
Gratulerer så mye... :heia:
Jeg hadde slik som deg ei stund jeg og... men når jeg først bestemte meg for å slutte me PM var det ikke noe problem i det heletatt :)
For meg så har det veldig mye med min egen innstilling å gjøre... Jeg har greid å slutte å røyke, snuse og spise hvetemel, selvom dette ga kroppen min utrolige abstinenser i begynnelsen så gikk det seg til..... Disse abstinensene er vel bare et bevis på at det ikke kan være sunt for kroppen
Så flink du har vært...Jeg sliter med den der altså..sies jo at den er lov...Men jeg vet jo at det virker inn på kroppen allikevel. I dag har jeg klart meg uten:)
Hehe :) Tror faktisk jeg også gjorde det samme! Slutta å røyke for over 3 år siden. Og siden da har det egentlig blitt erstattet med Pepsi Max :o
Det må jo uansett være bedre å drikke aspertan enn å røyke!?
Røykeavhengigheten blir jeg nok aldri helt kvitt for jeg tenker fortsatt på "hvor koselig det hadde vært med en røyk nå", men etter jeg fikk barn så tørr jeg faktisk ikke røyke.
Men når det gjelder Pepsi Maxen så er det nok ikke sikkert siste gang jeg drikker det. Men det skal aldri bli en så stor del av kostholdet mitt. :)
Og så bra at du har klart deg uten. Det er sikkert ikke så farlig å drikke det, men det er jo så rart at det er så avhengighetsskapende....Så å redusere inntaket litt er jo også bra! :)
Jeg har på en måte fjernet muligheten til å la meg friste. For jeg liker IKKE varm brus. Og før sørget jeg alltid for å ha kald brus tilgjengelig. Nå er det bare varm brus her i huset og hvis jeg får lyst på brus så må jeg jo vente timevis på at den skal bli kald. Og det gidder jeg ikke.
Så flink du har vært!
Her er pepsi max skikkelig godt og kos for meg.... så jeg klarer ikke kutte det helt ut uten å føle et stort tap. MEN jeg begrenser meg til å KUN drikke det på fredag og lørdag. Og da deler vi hele familien på to store flasker, begge de dagene altså. Det blir sånn ca.3-4 glass tilsammen på en hel helg på meg, til da fredagstacoen, lørdagsmiddagen og snacks. Det syns jeg ikke er verst! Før ble det handlet inn 4pk som bare det :rolleyes:
Flinke du :D
Ekstra grunn til å holde seg borte når man får vondt i tillegg :(
Og vann ja...det går ned en hel del av det ja..og litt kaffe. Er akkurat som om jeg hele tiden må ha noe tilgjengelig. Før Pepsi Max, nå vann og/eller kaffe. Har prøvd å pimpe opp vannet med litt sitron. Går greit for det meste men noen ganger....da smaker vann...vann.
Ser at mange nevner at pepsi maxen er kos.... Hvorfor syns dere det er kos å putte en haug med kunstige kjemikalier i kroppen?
Selv har jeg sluttet både å røyke og å drikke pepsi max. Det var jo bare å velge å ikke ta neste røyk/slurk. Og velger man å ta den slurken mister man jo kontroll over eget liv, da er det plutselig noe annet som bestemmer....
Det er jo det som er menneskers svake punkt. Vi koser oss med røyk og Pepsi Max. Og det er absolutt Pepsi Maxen og røyken som bestemmer.
Eller vi gjør andre ting man egentlig ikke burde, som vi vet er feil.
Og du har jo selv sluttet med begge deler så en gang så drakk du også brus og tok en røyk, var det tvang?
:)
Fordi jeg syns det er godt. Og når det er helg så har jeg lyst å kose meg på en annen måte enn hverdagene. Så i stedet for å falle av lasset og gjøre feil med å hive i meg karbohydrater, sukker og det som verre er - så koser jeg meg med det som er det minst verste :)
På en måte, for jeg valgte å gi f.eks røyken mer kraft enn den egentlig hadde. Jeg trodde jeg "måtte" ha en røyk, enten for trøst, eller stress eller hva som helst. Men det var jo helt feil, den skapte jo depresjon og stress. Og tvangshandlinger.
Og så begynte jeg jo å vurdere hvor mye "kos" det egentlig ga å bli sett på som et utskudd, stå og henge på gata og lukte dritt liksom :D Det er mye mer kos å vite at man kontrollerer sitt eget liv!
Jeg kuttet PM i august i fjor, og etter de første ukene har jeg ikke savnet det i det hele tatt. Jeg drakk iallefall 2-3 liter PM tidligere, og har gjort det i mange år.
Det var akkurat det samme for meg.
Jeg gikk ned 10 kg mens jeg faktisk drakk pepsi max hver eneste dag, men da tok jeg av i rykk og napp. Etter at vekten hadde stått stille i en måned, bestemte jeg meg for å kutte ut pepsi max, det var til min store overaskelse ikkeno vanskelig, og nå er det slutt på rykk og napp tullet, nå går jeg gjevnt nedover :)
Jeg har slutta å røyke (minst 30 ferdig sigaretter om dagen) og gått ned 55 kg. Så en skulle tro at jeg har litt viljestyrke, men PM den legger jeg ikke fra meg. Kanskje en gang i framtida, men ikke ennå. Jeg er så lykkelig at det ikke er en partystopper for meg. Så jeg skal fortsette å drikke min PM med hevet hode.
En av de største saltkildene i kostholdet er faktisk brus, og spesielt lettbrus. Høyt inntak kan derfor føre til at man samler vann som igjen kan gi høyt blodtrykk.
Forøvrig forsøk å ikke drikke Pepsi Max på et par uker. Om dere tar et glass da smaker det BARE kjemisk! Det sier jo litt.... :o
Jeg sluttet å røyke August 2007- da jeg fant ut at jeg var gravid med datteren min. Hadde da røyket i 15 år og en dag, helt ute av det blå så var den ikke lengre min beste venn.
Jeg ble avhengig av cola på omtrent samme tid som jeg begynte å røyke. Nesten 20 år har vi vært bestevenner, og bare gode venner før det. Da jeg sluttet å røyke gikk cola inntaket til himmels. Helt sykt. Men da jeg bestemte meg for å gjøre noe med kosten min, virkelig bestemte meg, så begynte jeg med lavkarbo og da forsvant colaen. Denne gangen, imotsetning til alle andre ganger jeg har prøvd, så gikk det utrolig enkelt. Har ikke smakt en dråpe på over en måned.
Jeg føler at jeg har mulighet til å ha et bedre liv. Dietter og andre livsendringer har ikke passet meg slik lavkarbo gjør. Jeg har byttet ut sukkeravhengigheten min med fløte og fett. Det er herlig!
Så enig med deg Carisma! Og det er jo litt sånn som mange har det med mat, meg selv inkludert. Jeg kosa meg altfor mye med maten. Den var der i medgang og motgang. Samme som med brus. Og det er vel det jeg jobber med nå, og ta makten tilbake. Spise for å leve, ikke leve for å spise. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.