< Tilbake til oversikten

Orker ikke noe særlig mat i varmen

mysil sa for siden:

Nå som det er så varmt så sliter jeg med å få i meg mat, og da spesielt feit, tung mat. Salat er godt og det pleide jeg å eta før, men styrer unna det nå som de skumle E-colibakteriene herjer :p
Hva eter dere i sommervarmen? Jeg trenger rett og slett noen tips til lette matretter som funker greit i varmen, og som gjør at jeg får i meg nok fett :)

Jeg drikker ikke kaffe/te så får ikke lurt i meg noe fett der, dressinger og rømme klarer jeg heller ikke. Ukokt fløte tåler ikke magen, men matfløte går greit :) Egg tåler jeg i veldig begrensa mengder...

Eter stort sett osteknekkis, pizza laga av osteknekkis og fiberrik nå i varmen. Meierismør går helt fint til vanlig på knekkis, men ikke i varmen, blir bare kvalm da :p

lille_trille sa for siden:

Kjenner til problemet. Kosa oss med grilling her. Lager litt "fingermat". Cherrytomater, Avocado, Stekt kjøtt/fisk osv osv. Klarer ikke sore mengder mat, men klarer altids å plukke litt av bordet :) Husk bare å drikke mye når det er så varmt. Lykke til :heia:

nellie sa for siden:

Grilling er knall nå:) kyllingspyd med tzatziki er en slager hos oss. Samma med grillet fisk. Hadde ikke nølt med å spise salat.

Trj sa for siden:

Varme ? ;). Her spises varm og god suppe, mens kulingen og regnbygene hagler på ruta... :D

Pruttilutt sa for siden:

[quote=Trj;1128972]Varme ? ;). Her spises varm og god suppe, mens Signerer! 8 grader ute. Faentastisk :o

Grillmat og tilbehør må jo være et genistrek for dere som kan bade i solen. Fetaost som tilbehør, ev. hjemmelaget is - fløteis og saftis kan hjelpe på formen for å få i seg væske. Dog, lite fett i saftis.
Hva med litt jordbær og fløte med sukrin på?

Pruttilutt sa for siden:

Kom over denne - den må være yppelig å bare røske med seg ut på verandaen eller spises kjapt på kjøkkenet før du går ut :)

aslaug sa for siden:

Det gjør sikkert ikke noe om du ikke spiser hvis du ikke er sulten.

halkatlala sa for siden:

cottage chees med sukkerfritt syltetøy:D

Melusine sa for siden:

Ikke mye varme å snakke om her jeg bor...
Men i dag har vi faktisk grillet og selv om vi måtte ha jakker på smakte det fortreffelig :)
Solen skinte, og hadde det ikke vært for den evinnelige vinden så hadde vi sluppet å skynde oss inn etter at måltidet var over...hehe!
Forresten grillet vi gillribbe, flintstek og lavkarbo-pølser og hadde salat og fetaost til. Kjempegodt, men jeg er også av det slaget som ikke klarer å spise særlig om det er varmt. Da spiser jeg litt, men det er bedre enn ingenting og prøver å få i meg det feteste.

mysil sa for siden:

[quote=aslaug;1128995]Det gjør sikkert ikke noe om du ikke spiser hvis du ikke er sulten.[/quot

Sulten er jeg, bare orker ikke eta like mye som før :p Men får satse på at varmen ikke blir langvarig, så får jeg heller eta lite mens den er her :)

Tusen takk for tips alle sammen :) Cc har jeg ikke smakt, men får prøve ut det sånn at jeg får litt variasjon :)

Siden det bare er meg og dattera mi så blir det ikke til at vi fyrer opp grillen til oss da vi ikke eter så mye uansett, men får fikse litt "grillmat" på kjøkkenet i stedet :)

Jordbær kommer det nok til å gå en del ta etterhvert når den norske bæra kommer:D

Vann går det mye ta i varmen så da får jeg hvertfall kvota mi og vel så det :)

wafle4 sa for siden:

jordbær med fløte...mmmm. Til og med de utenlandske i år. Ellers grillmat, gjerne fisk med salat av forskjellig slag. Spekemat med avocado og kald eggerøre. Det er masse godt selv i varmen synes jeg. Men husk å drikke mye.;)

Carisma sa for siden:

For det første er jo ikke smitten i Norge, og for det andre er det jo ikke sikkert den kom fra grønnsaker. Skal man gå rundt og være redd for sånt hver gang noe skjer en plass i verden må man jo bare slutte å spise. :rolleyes:

jenta26 sa for siden:

e-coli bakterien herjer i trondheim, flere jeg kjenner der har blitt syke

monja sa for siden:

Cottage cheese, salat, ost og vann er det jeg får ned når det er varmt. Og grillmat og reker.

Charlott sa for siden:

Fått med meg at en lege og 6barnsmor mest sannsynlig kjøpte og spiste en agurk fra det mistenkte partiet med agurker, men har da ikke hørt noe o media om at noen har blitt syke der?

De regner også med at agurkene er spist opp, så det burde i grunn være trygt ;)
Det er som Carisma sier, skal man være hysterisk og ikke spise fordi noen i andre deler av Europa er smittet blir det kjelkete å finne "trygg" mat ;)

Trj sa for siden:

Agurken er vel frikjent som smittekilde ? Dessuten mest (bare?) norske agurker i butikkene her nå...

Trj sa for siden:

Merkelig at media holder tett om dette :rolleyes:... Må være omgangssyke som "herjer" i Trondheim.

j88 sa for siden:

er vel kun et tilfelle av smitte i norge, så er nok helle omgangsyke som herjer nå.

Charlott sa for siden:

Mener også at `gurkene er frikjent ja :D
Dette med agurk og Tr.heim var alt jeg hadde hørt om e-coli mistanke der, var derfor jeg dro frem den stakkars agurken :p

Han i Aust-Agder (for det er vel den eneste i Norge?) hadde forbindelse med Tyskland og foreløbig mener de vel at han ble smittet der eller med mat derfra?
Så om det ikke har dukket opp noe nytt er nok grønnsakene i Norge like trygge som alltid :) Null kobling til Norske grønnsaker.

Er norske grønnsaker under mistanke vil jeg tro krigstypene hadde havnet på forsiden i alt av norsk presse ;)

Hamster59 sa for siden:

Varme? Skjønner ikke helt problemet. Verre når man må ta på votter for å grille.:D Her blir maten laga innendørs idag. Hadde vi fått litt varme, skulle vi ha grilla. Har noen grillskiver i fryseren i påvente av bedre vær, kanskje de blir liggende ei stund? En god salat til, og gjerne litt rømme eller annen dressing til.

Eller forresten, vil ha "potetsalat" laga av sellerirot. Gleder meg til å prøve ut den oppskrifta..

mysil sa for siden:

Siden jeg er nyoperert med infeksjon og dertil dårlig imunforsvar, så tar jeg ingen sjanser føre helsemyndighetene er 110% sikre på smittekilden(e) :)

nellie sa for siden:

Myndighetene kan da aldri være 110% sikker på noe som helst? Det kan være e-coli og alt mulig i hvilken som helst salat du kjøper, enten den er herfra eller derfra. De tror forresten de har funnet smittekilden nå. Tyske bønnespirer. Agurken er vel friskmeldt.

Carisma sa for siden:

Og jo mer engstelig man er jo større sjanse er det for å bli syk siden man ikke bygger opp noe immunforsvar i kroppen.

mysil sa for siden:

Nettopp, de TROR de har funnet den, men det TRODDE de om agurker også.

danielve sa for siden:

Prøv med en iskaldt grønnsakssuppe. Bare å koke paprika, tomat, agurk og kasnkje squash i litt grønnsaksbuljon, kjøle ned, dekorere med en god porsjon rømme og spise kaldt med en skive lollipop- brød eller uten noe. Skikkelig digg når sola steker og matlysten ikke melder seg.

mysil sa for siden:

Suppe ja, det har jeg ikke tenkt på :)

Camomilla sa for siden:

Vil slå et slag for spekemat :) Med myk eggerøre, en klatt rømme el. creme fraiche - det er sommermat, det :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.