Ikke helt lavkarbospørsmål, men siden Kostholdsrådene er noe tvilsomme, håper jeg dere kloke hoder kan gi meg et innspill i diskusjonen mellom meg og min kjære:
Jeg bruker stort sett alltid godt smør i matlaging. Kjæresten min orker ikke å kutte ut brødmaten helt, men spiser i det minste kun brød med fire merker på brødskalaen. Til middag spiser han derimot stort sett lavkarbo som meg. Han har også for høyt kolesterol. Det jeg lurer på er hvilken type smør mener dere han da bør velge? Og vil det være veldig uheldig at jeg bruker godt smør (og også rømme/CF) i middagen når han ikke lever lavkarbo? Usikker på om han bør bruke Vita (som det jo er palmeolje i) eller godt smør?
Jeg ville definitivt valgt naturlig meierismør fremfor margarin uansett hva slags kosthold man har.
Jeg har selv vokst opp på mye karbohydrater i form av brød/pasta/ris etc (var veldig kresen som liten, så det ble mye stivelse), og har alltid brukt mye smør til, siden begge foreldrene mine har ekstrem margarinaversjon (noe jeg er veldig takknemlig for).
Takk for svar! Tenkte kanskje man kunne legge mer på seg om man fikk i seg dette type fettet samtidig med karbo...Men det er selvfølgelig mye tvilsomt i de andre variantene av bordsmør.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.