< Tilbake til oversikten

Å veie seg - hvor ofte?

Vhanja sa for siden:

Jeg lurer på hvor ofte dere pleier å veie dere? Jeg har alltid tenkt at det ikke er vits i å veie seg oftere enn èn gang i uka, siden vekten faktisk kan variere med noen hundre gram (minst) fra dag til dag, alt etter dagsform, vann i kroppen, mat i magen osv. Det kan vel kanskje også bli litt "farlig", hvis man blir for opphengt i vekt, veier seg annenhver dag og blir stresset om man veier 400 gram mer på torsdag enn tirsdag. Det kan bli et litt usunt og feilaktig fokus, mener jeg.

Hva mener dere?

TigerTove sa for siden:

Helt enig med deg i at å veie seg for ofte ikke er bra. Jeg spiser lavkarbo for å kontrollere min diabetes og er derfor ikke så opphengt i vekta, men veier meg ca 2.hver uke tror jeg. Ellers er en gang i uka en grei mal ;) Lykke til.

Lemen sa for siden:

Jeg har etterhvert blitt så vant til å gå på vekten morgen og kveld, så meg stresser det ingenting at vekten svinger. Ikke gjør det meg noe at jeg glemmer å gå på den et par dager heller, så har etter min mening et veldig avslappet forhold til svinginger. Andre mener at det her ikke er sunt, men det får være opp til meg å bedømme hva som er ok for meg. Jeg synes ikke at brød er sunt heller, slik som mange andre gjør. :p

Det her er jo veldig individuelt, så dersom man blir skikkelig deppet av å se at vekten varierer fra dag til dag, så bør man jo på ingen måte gjøre det slik som meg.

mama67 sa for siden:

Jeg veier meg hver dag. For meg er det verken stressende eller usunt, det gir meg bare en følelse av å ha kontroll. Syns jeg har lettere for å skli ut med maten og få sjokk når jeg går på vekta, om jeg ikke veier meg hver dag. Men det er meg da :)

Nerthus sa for siden:

Helt enig med deg :) Noen veier seg hver dag uten og stresse, men det er når vekta bestemmer hele dagshumøret at man kanskje bør stresse litt ned med vekta og finne andre positive konsekvenser av et lavkarbokosthold enn en i beste fall illojal vekt som ikke alltid er i toppform og viser helt korrekt vekt ;)

kennygirl sa for siden:

Jeg blir stressa av å veie meg for ofte...
Måtte gjemme vekta på loftet og nå veier jeg meg ca 1 gang i måneden...
Det viktigste er at du finner ut hva som funker for deg!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.