jeg prøver ut diverse vitaminer og mineraler mot ymse plager, og hadde lavt vitamin d for en tid tilbake, men syns og ha hørt at jeg ikke kan bestille vitamin d fra usa? eller? og hvis jeg kan, hvilken kan og bør jeg egentlig bestille?
jeg er så dum med sånne regler, skjønner ingenting..
Maksgrensen for D-vitamin i kosttilskudd i salg i Norge tror jeg er 10mcg.
Siden den anbefalte dagsdosen for D-vit er 7,5mcg er mao ikke det kosttilskuddet så mye å skryte av hvis man ønsker å få opp lave nivåer.
Du sier du har sjekket nivåene, og at de er lave, og da ville jeg nok bedt legen min skrive D-vit ut på resept i første omgang, slik at du kan få nivåene opp på et normalt nivå. I tillegg er det selvsagt lurt å benytte enhver anledning til å være ute i solen når den skulle finne på å titte frem!!
Du kan selvfølgelig også kjøpe kosttilskudd og heller ta flere tabletter for å øke dagsdosen.
Jeg er usikker på hva som er den tillatte maksgrensen for importerte vitaminer, men siden maksgrensen er så lav for de norske, kan jeg ikke skjønne at den skal være noe lavere for importerte, så da kan man jo spare noen kroner på å kjøpe dem fra f.eks. USA.
Der bruker de ikke mcg på pakken, men heller IU. 1mcg=40IU, som altså betyr at du ikke burde satse på å kjøpe sterkere enn 400IU.
På iHerb har de f.eks. da disse 25 produktene å velge i.
Men som sagt ville jeg kanskje prøvd meg på resept + SOLSOLSOL (samt fet fisk/tran) først, eller da kjøpt et rimligere produkt fra USA, evt norsk helsekost, og tatt 2-3 tabletter daglig i en god periode.
Håper noe av dette var til hjelp:)
Du kan nok bestille fra USA, men da må du som Lifejack er inne på holde deg innenfor det som er tillatt i Norge. Jeg kjøper heller D-vitaminer fra Shopping4net. De er mye sterkere enn de norske. Det er nemlig lov å importere sterkere doser enn de norske fra EU, men ikke fra USA.
Og, reglene er kompliserte! Det tar litt tid å sette seg inn i alt bare, det har ikke noe med å være dum å gjøre :)
Å, så bra! Jeg var usikker på hvor sterke man kunne ta inn fra EU, så ville ikke uttale meg, men hvis de fra Shopping4net er greie å ta inn, så tror jeg sannelig jeg skal velge dem fremfor de jeg får på resept. Tror de er billigere og faktisk litt sterkere. Takk for tips:)
Logikk er ikke påkrevet under saksbehandling innen EØS. :p
Fra spøk til revolver - jeg pleier å kjøpe fra bigwits.co.uk - og da tar jeg de "1000UI D3 + k2" fra now foods. De er ikke så dyre, og om man ikke er veldig glad i kål, spinat og sånt så er det greit å få med vitamin K også.
Hei du... regler kan jeg ikke så mye om, MEN jeg har bestillt både 3 og 4 stykker av iHerbs D3 vitaminer som jeg selv ble anbefalt for å være den beste... og det gikk helt greit :)
Ja, 400 iu kan du kjøpe fra hvor som helst. Jeg har kjøpt det på ebay. Det er en dose som passer de som får sol. Babyer som er beskyttet helt og eldre som bare sitter inne trenger dobbelt så mye.Et stort egg har 40 iu.
Nei, grensen for import av D-vit fra land utenfor EU/EØS er 400IU, men som du ser lenger opp i tråden her, så finnes det gode og rimelige alternativer fra EU-land, slik som f.eks. disse:)
Men reglene er vel mer "flytende" om det f.eks. er et flytende preperat? Eller da gjelder vel sikkert regel om dosering tenker jeg. Så om en dråpe er dagsdose og den er over 400 iu så går det vel ikke. Ganske idoitisk får en si. Er logikken at EUs interesser skal beskyttes (at det går utover land i Europa når vi importer fra f.eks. USA?
Jeg bruker disse, sendt fra Sverige. 2000 IU pr kapsel.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.