Jeg fikk barn nr. to mars og sitter igjen med to kilo i overskudd som jeg vil bli kvitt. Er ikke mye, sikkert en av årsakene til at de er vanskelige å få bort. Men håper noen gidder å hjelpe meg for det:).
Jeg bør vel da ligge 500 kcal under 1500 kcal som er basalforbrenningen min, altså på 1000 kal, ettersom disse to kiloene erfaringsmessig sitter hardt og jeg må se på kcal også for å klare å gå de ned.
Jeg trener sturke 3 eller 4 dager i uken, økter på ca 30. min. Stepp, zumba eller sykling 2 dager i uken.
Problemet er at jeg er så sulten om dagen, spiser mye cottage cheese, egg, spekemat, nøtter, fiberrik med gulost eller spekepølse og proteinshake,fordi mye av tiden går med til barna, spesielt til den minste som jeg må holde mye fordi han sliter med mye gulping. Middagen er ofte kjøttdeig med div krydder, salat og rømmedressing, rent kjøtt med grønnsaker, laks, tomatsuppe (lavkarbo), pannekaker (lavkarbo). Dagen går med til å spise, trene, gjøre husarbeid, ta nødvendige telefoner osv. Spising blir noe som foregår stående ved kjøkkenbenken i full fart ofte.
Når kvelden kommer og vi er to om barna,eldste er i seng, da er jeg så trøtt fordi jeg er oppe 3-4 timer hver natt med minsten. Prøver å være i seng mellom 9 og 10, burde sikkert ha lagt meg før, men liker å se tv og snakke med gubben når roen har senket seg i hjemmet, så vil i grunn ikke legge meg før. Lite søvn og noe som føles som stress, kan vel også påvirke vektnedgang negativt.
Har prøvd å spise mer og mer fett, men da overstiges kcalinnhold raskt og det blir så lite mat og jeg har lagt på meg av det. Jeg er vel glad i å spise ofte og lite, men ser at jeg burde gjøre noe med det, men jeg er liksom en vegring for å spise for mye om gangen, fordi jeg er glad i mat og mens jeg går hjemme liker jeg å ha noe å spise på dessverre. Og på kvelden er jeg veldig sulten og kunne ha spist en hest føles det ut som. Da vil jeg ofte ha enten rent kjøtt av et slag og/eller noe fett eller f.eks lavkarbo-rundstykker, noe ordentlig å tygge på altså. Orker bare ikke å sette i gang de helt store mat-prosjektene på kvelden.
Dessverre blir det ofte småsnoking, en bit eller to eller tre sjokolade 86%, et par fiberrik med gulost, litt cottage cheese med sukrin, kanel og eplesaft fun ligt, noen nøtter, litt frukt. Ikke alltid alt på en og samme kveld, men noen ganger det også. Da øker kcal raskt på, ikke regner jeg på de på kvelden heller, skal jo bare ha bli litt mett, skulle helst ikke ha spist mer pga kcal-nivået. Har jeg ferdig mat, f,eks. rester fra middag, går det også ned, men liten porsjon.
Blir gal og må gjøre noe. Jeg har jo også lyst på karbohydrater på kvelden når jeg ikke har annen mat lett tilgjengelig. er skikkelig lei mye av lavkarbomaten, ene og alene fordi den blir så ensformig om dagen.
Hva gjør jeg?
Hvordan, hva og hva slags mengde skal jeg spise? Håper dere vil hjelpe meg:)!
For det første, glem kaloriene! De har ingenting å si for om du legger på deg eller ikke. Det eneste som teller for det er forholdet mellom karbohydrater og fett. Spis når du er sulten, spis til du er passe mett, gjenta etter behov! :ja:
Kan det være her problemet ligger (min utheving i rødt) ? Dersom du spiste mer fett, som metter veldig godt ville du neppe hatt dette behovet... Prøv tre måltider pr. dag med rikelig med fett og brokkoli/blomkål ved siden av proteinene til middagen.
Lykke til ! :D
Vektregulerende ja, det hadde jeg faktisk helt glemt, så du er nok inne på noe der:rolleyes:, søren også, neida, he,he.
Prøver ut forslaget om tre måltider med allerede i dag:), og det ser ut til å virke så langt. Jeg må lære meg å slippe følelsen av å ha "gjort noe galt" når jeg spiser meg ordentlig mett. Er jo også mer lettvint å bare ha tre måltider pr. dag:).
Hvordan vet du at det er to kilo for mye? Sikker på at du ikke kan stramme opp litt med målrettet trening?
Hvor lita er du om du har kun 1500 kalorier i basalforbrenning? Har du regnet inn aktivitetsnivået ditt i tillegg? 1000 kalorier er sulting, ikke rart du blir sulten! Du bør spise minimum 13-1400 kalorier hver dag, gjerne LITT ekstra om du har lange og harde treningsøkter.
Så du spiser 1000 kalorier pr dag - og trener i tillegg... hvor mange kalorier tror det blir igjen for kroppen til sitt basalbehov da??
Du sparer deg nok mye sult om du øker på med fettet. Spiser du mye mer fett og 13-1400 kalorier skal du ikke føle særlig sult. Jeg forstår du har en svært hektisk hverdag, men mat bør ikke inntas stående, dette stresser kroppen din og kan bidra til at du ikke går ned.
Det har du helt rett i - derfor er det viktig at du prøver å få i deg nok og god næring i løpet av dagen :)
Du kan fint spise lite og ofte på lavkarbo, bare pass på at du spiser nok mat og fett i løpet av hvert måltid. Det viktigste for deg er vel å få det til å passe inn i hverdagen din.
Kan du innimellom lage opp ordentlige måltider som du kan spise når du har travle dager og er sliten på kvelden? Fryseren er en venn har jeg funnet ut - rett i mikro og så klar til inntak :)
Dette blir jo et resultat av at du ikke får i deg nok mat tidligere på dagen... spørs om du skulle prøvd ei uke med kraftig økning i kalorinntaket men lavkarbofordeling for å se om det kan trigge noe. Nå sitter du litt fast i "spiser for lite" fella, og får hetta om du spiser mer, og dermed ender du opp med og spise mindre - og småspise ENDA mer og der har du spiralen gående...
Hva med å få med gubben på at du trenger litt tid alene i løpet av uka til å planlegge og lage opp ordentlige måltider som du kan spise i løpet av dagen når du ikke har tid til å lage de der og da? Jeg spiste en lengre periode spisdegslank ferdigmåltider, de ble levert frosne og jeg trengte ikke tenke hver dag på å telle, eller har jeg spist nok/for mye siden dette var ferdig planlagt på forhånd.
Jeg vil gjenta at 1000 kalorier er sulting for en voksen kropp. Du bør så snart som mulig øke på til minst 12-1400 kalorier om dagen. I tillegg kan det hende du vil ha utbytte av å øke kalorinntaket en dag eller to i uka, du ser kanskje selv hvilke dager som gir mest stress og sultfølelse. Kanskje opp til 17-1800 kalorier. Kroppen venner seg raskt på et fast inntak kalorimessig, hvis du spiser litt mer innimellom kan du overbevise kroppen om at du ikke har sultkatastrofe på gang :)
Dette også fordi du skal jo HOLDE vekta framover også, og du vil ikke gå resten av livet og måtte holde igjen på inntaket fordi du er redd for å legge på deg...
Så tilslutt - 2 kilo sier du - kroppen din er kanskje fornøyd. Du sulter den med lite mat og enda går den ikke ned, kanskje på tide og lytte litt til hva den egentlig prøver og fortelle deg? ;)
Basalforbrenningen din er vel det du forbrenner om du ligger stille som en stein, dagen lang? Du må legge til det ekstra du forbrenner ved å sitte, stå, gå, und so weiter, hele dagen, også kan du trekke ifra 500 for å gå ned 500 gram i uka (iflg teorien da). Pluss et par hundre ekstra om du ammer.
Å JA! Hadde ikke tatt med i regnestykket at jeg trente:o. La inn tallene på diett.no, og da bør jeg ligge på 1640 kcal:)! Da ser livet faktisk en hel del bedre ut. Men jeg har nok en jobb å gjøre oppi hodet også, det har liksom "etset" seg fast at jeg ikke skal ha i meg spesielt mye pr måltid, den håndflate-teorien styrer det litt også, og jeg som har så små hender:rolleyes:..jeg er liten ja, bare 153 cm høy (lav)..45 kilo, men har ligget på 43 og har trivdes godt med det. Har igjen litt nederst på magen som skal strammes opp,ellers er det ikke så mye å stramme.
Men det kan jo være muskler som veier en del også nå, for jeg bygger muskler raskt. Så kanskje en idè med målebånd, synes bare det er vanskelig å få gjennomført det riktig, synes det er vanskelig å vite akkurat hvor jeg målte sist osv.
En del av problemet er at gubben jobber både nesten døgnet rundt og i helgene mye også. Men når han får ferie, skal jeg ha en ett par dager hvor jeg lager masse mat for å ha klart i fryseren!;)
Jeg må også komme over fett-frykten nok en gang, levd litt for magert lenge nå, så kommet inn i fett-gir-deg-flere-kilo-tankegangen igjen. Samtidig kjenner jeg at både kropp og gane har veldig lyst på noe fett, nam! Må lese meg opp igjen her inne når jeg får tid.
Tenkte å kjøpe coccosa i dag, det har jeg aldri prøvd før. Hvem av dem er å anbefale for meg som ikke er i ketose eller skal være det?
Uff, jeg føler nesten at jeg utviklet en slags spiseforstyrrelse av dette (det lave kcal-inntaket), føles feil å være mett osv. Nei, sånn vil jeg ikke ha det mer. Veldig glad dette forumet finnes og at det er hjelp of råd og få fra dere. Lettere å se det i et annet og ikke minst mer riktig perspektiv da..
Du klarer nok dette bra, veldig godt at du ser selv at det ikke er bra i lengden og spise så lite kalorier hverdag. Jeg er enig i at man lett kan bli litt "obsessed" - spesielt når man ikke får resultater.
Godt at vi kan bidra til å få i gang tankeprosessen!
Unnskyld meg for at jeg sier dette rett ut - men du er syltynn som det er! Du har en bmi på 19,2!!! Ikke kast bort denne babytiden med å slanke deg ned i undervekt! Det er ikke det minste rart at kroppen din ikke vil ned i vekt, du er allerede sylslank. :) Kos deg med babyen, kos deg med god mat og slapp av! :)
Hei
Har vært i ketose siden 3. Mars. Har gått ned tolv kg, men har stagnert de siste ukene. Er det noen som vet hva jeg bør gjøre.
Vet at pepsi max er en party stopper, drakk en del i begynnelsen, men ikke så mye nå. Har ikke trent, men kjøpt meg løpesko. Spiser egg, grønnsaker og bacon til frokost, tunfiskrøre og mye grønnsaker, holder meg unna gulrot og mais. Spiser kylling, kjøtt, fisk og grønnsaker til middag med fløtesaus av kremfløte innimellom, har byttet ut margarin med meierismør, lettrømme med seterrømme. Spiser ikke så mye annet, noen ganger bacon crisp og litt bringebær. Ønsker litt tips, fikk et tips om at jeg skulle begynne med litt mer karbo, men er redd for å gjøre noe som blir feil.
Hvis du har gått ned 12 kilo siden mars, kan det hende kroppen din trenger en naturlig pause :) Sjekk at du spiser nok fett, slik du beskriver kan det se litt tynt ut.
Ellers ville jeg bare respektert kroppens signaler om at nå trenger den litt pause for å tilpasse seg det allerede flotte vekttapet du har hatt. Står du stille i er par mnd, kan du begynne og gå gjennom evt partystoppere og tilslutt sjekke om du spiser for lite ELLER for mye mat generelt sett i forhold til aktivitetsnivået ditt :)
Jeg er nok ikke syltynn for det;), da hadde gubben "klikka" for lenge siden. Ikke vil jeg bli det heller:)! Men ja, jeg er slank, men det har vel litt med vanen å gjøre, vant til å være på 43 kg, vært det i mange år. Har en ganske trent kropp, så ser heller ikke mager ut når jeg veier 43 altså:).
Men etter å ha skrevet litt her og fått sortert litt tanker, så er jeg også veldig fornøyd med å veie 45 kg og ha en frisk og trent kropp da. Har bare fått litt vel oppheng i den hersens vekta..tror batteriene skal bort fra vekta ja!
Kjøpte meg cocosa i dag og dæven det var godt! Ikke noe prob å få i seg! Jippi!!:D
Du er veldig slank. :) Jeg er en cm kortere enn deg og 10-11 kg tyngre og hadde jeg veid 10 kg mindre hadde jeg vært for tynn for min kropp, men du har sikkert smalere beinbygning enn meg (jeg er normalbygd tror jeg). Ønsker meg ned 2-3-4 kg, men egentlig ikke mer enn det - men skulle gjerne vært kvitt den forbaskede fettpølsa på magen! :( Men selv da jeg var 3-3,5 kg lettere enn nå så var den der like mye. :mad:
Prøvde ut rådene deres, har byttet ut mye av proteinene med fett (cocosa nam!), færre men større måltider, og vekten går raskt nedover:D.
Hadde aldri trodd det gikk an å bli så mett av litt fett og en kaffekopp:p.
Takk skal dere ha for råd og oppmuntring:)!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.