Halloen, er det noen kloke der ute som vet hvor sikkert det er å krympe buksa på 60 grader? Jeg har fått litt store bukser, og mamma ga meg tips om å krympe dem på 60 grader. Er litt redd dem plutselig blir kjeeeempe små da..?
Noen som har prøvd..? Erfaringer? Andre tips? :p :D fnise
Er Dongeri, ja..Ikke stretch..Men stor og slaskete er den allerede..:rolleyes: Hum..får se hva andre sier..Håper noen vet, er lei av å gå og se ut som en boms :rodme:
Jo, takk du :D Heiv en gang yndlinsbuksa mi i tørketrommelen for at det skulle gå fortere..Jupp, do I need to say anymore? Huff, er noen år siden, men gudameg :D
Jaa, har ingen tørketrommel (sånt luxus kanke vi studenter ha), menneh..var det vaskemaskinen du mente jeg skulle prøve en bukse jeg ikke likte? Hum..Jeg veit ikke hva jeg gjør. Har veeldig lite bukser , derfor åpnet mamma pengboka før Påska (og før dietten :rolleyes: ) for buksekjøping..Dumme H&M..buksene faller jo av når du har brukt dem to dager.. Kan jeg satse på å PRØVE? Alternantivet kan da ikke bli såå ille..Eller kan jeg risikere å bli sittende med ei bukse str xxs ? :p :D
Krymper du buksa på 60 grader vil den etter all sannsynlighet strekke seg så den passer når du tar den på - det verste er lengden, så det kan være nødvendig å strekke den litt når den kommer ut av maskinen. Så, hvis du tar'n på før'n er HELT tørr, gfår'n så fin passform atte.... ;)
Du skjønner sparke jeg er så liten, og buksa såå lang, må ha brett på buksa (når jeg går) for å ikke ødelegge den..hehehehe Kunen trengt og krympet bort 5-7 cm der og..Tihihihi.. Huff, men jeg kan jo se når den kommer ut, hva som er lite, og slikt..Er et ille får jeg hoppe rett i buksa da :p :D
Takk for tips Aline og Alfie!! gå å hive buksa i maskinen :klem:
Jupp, skal holde dere oppdatert. Alle programmene med 60 grader på maskinen er for "veldig skittent tøy", irriterende, trenger jo ikke vaske buksa i hjel liksom..Jaja, får se hva som skjer, nå er nå maskina starta :D
Nei, veit sparke nesten litt heldig som har det andre veien med lengden, men jeg er vel heldigst..lettere å legge opp, enn å..sy på :p
Hehehehe..Jada, det gikk bra! Skulle akkurat til å oppdatere..Vel, buksa SER ikke mindre ut..Hum..Kanskje prøve 90 grader neste gang? :w00t: :stortsmil Nei, så ganske "normal nyvaska" ut, meen..Får se når den begynner å bli tørr!
Klær man vil skal krympe, krymper som regel aldri uansett hvor hardt man prøver. Mens noe som er litt stramt i utgangspunktet har det med å krympe noe inni granskauen. Skal legge til at jeg har vel mye tro på murphys lov....
Denne tråden så jeg lovlig sent da.. :p Jeg har et eget 'krympebuksenemineprosjekt' på gang (for jeg elsker dongribuksene mine, og alle har blitt for store :rolleyes: )
Slik gikk det:
Først vaska jeg ei bukse på 40 grader, også i trommel'n. Det funka ikke. Så kokte jeg den på 95 grader (uten å tromle etterpå) og det gikk kjempefint!! Buksa krympa masse og passer nå :D Tenker at jeg prøver å vaske både på 95 + tromle om noen kilo til... sånn at jeg kan bruke den lengst mulig...
Før hadde jeg et sånt kjekt klesskap jeg, som krympa ALLE klærne mine omtrent med en gang jeg hang dem inn. Men nå har en eller annen j..... vært og stilt om skapet, for nå blir de bare større og større der inne, skjønner ikkeno' jeg :blinke:
Trommelen er tørketrommelen, ikke sentrifuga? :p være litt dum, men må være sikker Jeg synes alvorligtalt ikke buksa BLE noe mindre noen veier. Men får prøve den når jeg kommer av skolen, tør jeg prøve meg på 95 grader? KOKE den? Blir den fri for farge da..? :eek:
[color=#4169e1][/color]
Hvor MYE krymper den? Min største skrekk er at den skal bli for liten skjønner du :D
Trommel er tørketrommel ja ;)
Hvordan bukse er det vi snakker om her? Bomull? Mi bukse er dongri, rimelig lys (slitte partier foran, lårene og bak), og fargen forandret seg ikke.
Tja, hvor mye... vanskelig å si. La oss si at den hang skikkelig bak og rundt låra (der den før var trang), og nå er den ikke total stram, men ganske. Men dongeri går jo ut og så vi får vel se hvor lenge det varer... Hva skal jeg si? 5 til 8 cm kanskje? Krymp... vet ærlig talt ikke! :o
Tihihi..Okei, ja, den er 4-5-6 cm for stor i midja :rodme:, og henger stort sett over alt..Og selfølgerlig..5-6-7 cm for lang :p Får manne meg opp til å hive den på 90 grader. Kanskje jeg skal prøve den nå? Se om den faktisk BLE noe mindre? Ja, er Dongeri forresten..Ikke stretch. Er vel litt lys? Jupp :) Takk for svar :) :klem:
Ja, men da høres det ikke ut som det blir noen problemer. Jeg var også redd, men så tenkte jeg at hvis jeg ikke prøvde så kom den uansett til å bli liggende i skapet... Mi er heller ikke stretch. Det går nok bra.. men ikke stol på meg selv om jeg tror det.... hehe vil ikke ha skylda hvis noe skulle gå galt :o
Tror vi har samme sort klesskap jeg Nille :D... Nå er det bunaden min som er alt, alt for stor, men den hiver jeg IKKE i vaskemaskinen!!! Her må det nok en sydame til - min søster f eks!
Men det med dongeri på 95 grader hørtes lurt ut... Hvordan blir det hvis den er stretch? Elastan liker vel ikke så varmt vann, men hva skjer, tro? Jaja... buksen kan jeg nå ikke bruke som den er uansett, så jeg taper jo ikke noe på å prøve! Men noen som vet??
Husker på 60-tallet da Levisbuksene kom, da tok vi dem på og la oss i badekaret en halv time for å få perfekt passform på dem. Og var lyseblå etterpå...
Sambo påstår det er den globale oppvarmingen og/eller væromslag som gjør det.......
Kan i sakens anledning (været) nevne at man på Røros i mars måned hadde både kulderekord og varmerekord ca. 37.9 minus og ca. 11,8 plussgrader (har dette fra en usikker kilde).
[size=1][/size]
Jeg har også ligget på golvet og fått hjelp til å presse opp glidelåsen på en altfor trang Levis bukse. OG ligget i badekaret med den. PUSTE ????? Hvem ?????:p
...også er det en god ide å lese vaskeanvisningen før man vasker. Jeg kokte ei linbukse en gang jeg.... noen som trenger kluter ?
Ja bunaden ja.. "det er et problem!" -hilsen min mamma! Fikk høre det senest nå ved middagen. Den sydde hun nemlig til min konfirmasjon, og den har vært ok passe helt til ifjor da hun sydde den ut... og nå må den sikkert syes inn igjen (håper jeg). Jeg fikk streng beskjed at det skjedde ikke før til neste års 17.mai :rolleyes: :o
Ja, tror buksa ble liiitt mindre..Må gå i den litt, bruker å gå en halv dag før den blir "ordentlig" vid igjen :D Vet ikke om dette skyldes vanlig vask, eller krymping :p (eller jeg som har lagt på meg, noe vi ikke håper på, skrekk og gru). Tok den nettopp på, så får oppdatere imorra :)
Åååh, jeg gir OPP! Nå prøvde jeg å krympe buksa igjen da, på 90 grader denne gangen. Etter et og en halv time i maskina, kom den ut..Og var både kald i stoffet, OG like stor..ARG! Burde den ikke være LITT varm i det minste etter 90 grader..? Kan det være noe galt med maskina? 60 graderne er heller aldri varmt..Spør fordi jeg har i andre maskiner tatt ut "lunket"..Tok forresten klærne ut med en gang låsen gikk opp, så det er ikke derfor :D
Er jo ikke rart den ikke krymper om den vaskes i kaldt vann, 90 grader er jo litt av poenget :D
Min maskin er sånn at den VASKER i varmt vann - så varmt jeg ber den om - men SKYLLINGENE gjør den langsomt kaldere, sånn at til siste skylling er den helt kald. Kanskje er din maskin også sånn??
Fikk forresten lyst til å fortelle en historie som hendte en venn av meg for nesten 30 år siden. Kjæresten hans hadde strikket ham en genser av islandsull. Han ville vaske den, og tenkte at han skulle nå gjøre det skikkelig... så han vasket den på 90 grader... Og fikk ut filttøfler.
Samme mann var fargeblind, og ville overraske konen (samme damen) mens hun var på besøk hos familien med den førstefødte. Han fikk billig tapet på salg, og kalte inn meg og min eks-mann for å si hva vi mente..Vi stod der og lette etter ord.. da sa han: "Dere må bare si hvordan det ser ut, for jeg vet ingenting om det. Jeg er nemlig totalt fargeblind."
Det så vi. Gitt... Det gikk i avskygninger av fersken og lyseoransje.
Da konen kom hjem, ble hun overlykkelig. Det far gjør er alltid rett, var visst mottoet.. Vi mistet kontakten en gang etter hvert, men gadd vite om hun tenker likedant ennå!
Hehehehe, takk for den historien Karin. Nå ble dagen litt bedre vertfall! ;)
Ja, kanskje det er skyllingene som gjør klærne kald. Hadde bare forventet at buksen skulle skrympe, men når jeg vil ha noe smått, går det tydeligvis ikke ann :D
Ha en fin dag!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.